کابوس 2008 هیلاری

کد خبر : ۱۱۴۴۹
بازدید : ۱۵۸۷

با پیروزی برنی سندرزنامزد طیف سوسیالیست‌های دموکرات‌ها در نیوهمپشایر، جنگ در این حزب به بالاترین حد خود رسیده است. در حالی که هیلاری کلینتون در آیووا نتوانسته بود برنی سندرز را با یک شکست قاطعانه بدرقه کند، خود در نیوهمپشایر شکست سنگینی را پذیرا شد تا برخی بگویند روند نزولی هیلاری کلینتون در حزب آغاز شده است.

حتی برخی می‌گویند کابوس 2008، در برابر یک اوبامای تقریبا سوسیالیست، این‌بار در برابر برنی سندرز در حال تکرار شدن است. از این‌رو مناظره بین این دو در شبکه «PBS» تبدیل به یکی از پر زد و خوردترین مناظرات این حزب شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شکست فاحش هیلاری کلینتون در نیوهمپشایر موجب شد تا هیلاری کلینتون با توپ پر در این مناظره حاضر شود. تا جایی که وی، برنی سندرز را متهم کرد که مدام حرف‌های مفت می‌زند تا بتواند رای جذب کند.

او گفت برنی سندرز غیرواقع‌بینانه به مسائل داخلی و خارجی نگاه می‌کند و هیچ‌کدام از طرح‌هایی که در سرش می‌پروراند، قابل اجرا شدن نیست. در مقابل برنی سندرز هم حملات خود را روی دو حوزه تنظیم کرده بود. حوزه اول به کمک‌های مالی صورت گرفته به هیلاری کلینتون مربوط می‌شد. برنی سندرز دوباره هیلاری کلینتون را متهم کرد که به سرمایه‌داران وال‌استریت نزدیک شده و کمک‌های ارائه شده برای کمپین تبلیغاتی خانم هیلاری کلینتون از این محل بوده است. حوزه دوم اما مربوط به دیدگاه‌های هیلاری کلینتون درخصوص جنگ در عراق و لیبی بوده که هیلاری کلینتون به هر دو مورد رای مثبت داده است.

سندرز همچنین بی‌ثباتی در دیدگاه‌های وزیر سابق امور خارجه آمریکا را دستمایه خود برای حمله به هیلاری کلینتون قرار داد و گفت وی یک روز با دیکتاتورها بوده و از آنها ستایش کرده، روز دیگر اما علیه آنها اقدام کرده است. به اعتقاد روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که فشارها علیه هیلاری کلینتون در حال افزایش است، هیلاری کلینتون برای جلوگیری از رشد محبوبیت سندرز، دست به اقدام تهاجمی زد و گفت: شما در سال 1998 جزو سناتورهایی بودید که به تغییر رژیم در عراق رای دادید. همچنین کلینتون، ورمونتی (لقب سندرز) را متهم کرد که هیچ تجربه‌ای در امور سیاست خارجی ندارد و گفت که آقای سناتور در امور داخلی هم هیچ طرح و برنامه‌ای برای اجرای سیاست‌های پرهزینه خود ندارد. او گفت با حضور برنی سندرز در کاخ سفید، دولت آمریکا با هدایت وی 40 درصد بزرگ‌تر از زمان فعلی خواهد شد. کلینتون با تنظیم توپخانه خود روی طرح‌های برنی سندرز گفت: ما در مورد ریاضیات بحث نمی‌کنیم. ما در مورد زندگی انسان‌ها بحث می‌کنیم.

البته برنی سندرز در این مناظره پا پس نکشید و برخی از کارشناسان می‌گویند وی توانست در برابر حملات هیلاری کلینتون مقاومت کند. او به هیلاری کلینتون گفت: من نمی‌دانم شما با چه نوع از اقتصاددان‌هایی مشورت کرده‌اید که متهم می‌کنید خانواده‌ها با طرح‌های من نمی‌توانند دوام بیاورند. اما او گفت طرح‌هایی که هیلاری کلینتون قصد دارد آنها را پیاده کند، در سال 100 میلیارد دلار هزینه برای دولت فدرال ایجاد می‌کند.

او همچنین به هیلاری کلینتون گفت: خانم کلینتون شما هنوز در کاخ سفید حضور پیدا نکرده‌اید که این‌گونه غرولند می‌کنید و سر و صدا به راه انداخته‌اید. اما مهم‌ترین بخش این مناظره به سیاست خارجی دو طرف مربوط می‌شد. در این مناظره دو نفره، خاورمیانه بخش عمده‌ای از سیاست خارجی نامزدهای دموکرات‌ها را پوشش می‌داد. به‌ویژه مبارزه با داعش و نحوه مقابله با گروه‌های تروریستی مهم‌ترین مبحث صورت گرفته در این مناظره بود. هیلاری کلینتون در این خصوص گفت: باید داعش را تعقیب کنیم البته همه گروه‌های تروریستی را باید هدف بگیریم اما تمرکز باید بر داعش باشد. باید در راس یک ائتلاف، مناطق اشغال‌شده را از داعش پس بگیریم. باید به نیروهای زمینی عرب و کرد از رقه تا الرمادی و به عراقی‌ها کمک کنیم تا شهرهایشان را پس بگیرند.

وی ادامه داد: در داخل نیز باید بکوشیم با هماهنگی هرچه بیشتر بین نهادهای اجرایی محلی و فدرال به اهداف خود برسیم. مسلمانان آمریکا در خط مقدم دفاع ما قرار دارند، زیرا آنها بیشتر از ما می‌دانند که در خانواده و جامعه‌شان چه می‌گذرد. آنها باید احساس کنند که در جامعه آمریکا از آنها استقبال می‌شود اما کسی مثل دونالد ترامپ با اظهارات خود به ما ضربه می‌زند. اظهارات او نه تنها توهین‌آمیز بلکه خطرناک است. در خارج نیز باید همین طور عمل کنیم.

برنی سندرز گفت: وظیفه اصلی رئیس‌جمهوری محافظت از شهروندان و مردم است. ما باید با همکاری متحدانمان در سراسر دنیا از ارزش‌های دموکراتیک خود محافظت و دنیایی مملو از صلح و بالندگی بسازیم. من به جنگ عراق رای منفی دادم زیرا به دقت به صحبت‌های بوش و چنی گوش کردم و حرفشان را باور نکردم. بی‌ثباتی که من از آن می‌ترسیدم، بعد از جنگ به وجود آمد. درست است که ما به‌عنوان یک قدرت بزرگ جهانی با همراهی متحدانمان قادریم دیکتاتورها را در سراسر جهان سرنگون کنیم. صدام حسین را سرنگون کردیم، از شر قذافی رها شدیم.

اگر بخواهیم می‌توانیم بشار اسد را هم سرنگون کنیم. وی تاکید کرد: اما نکته‌ای که در سیاست خارجی باید به آن توجه کرد، این است که بدانیم بعد از سرنگونی اینها چه اتفاقی می‌افتد. به‌عنوان مثال در لیبی دیدیم که آمریکا و متحدانش قذافی را سرنگون کردند اما خلأ سیاسی به وجود آمد و داعش آن را پر کرد. اما این چیز جدیدی نیست و به پنجاه سال قبل برمی‌گردد. آمریکا و انگلیس با سرنگون کردن دولت مصدق باعث شدند شاه دیکتاتور وحشتناک در این کشور به قدرت بازگردد. من اگر رئیس‌جمهوری شوم هرگز نخواهم گذاشت مردان و زنان ارتش در جنگ‌های خاورمیانه گرفتار شوند. کلینتون هم گفت: باید دو نکته را یادآوری کنم و آن اینکه سندرز در سال 1998 به قطعنامه‌ای برای تغییر رژیم عراق رای مثبت داد و به تغییر رژیم در لیبی نیز رای داد. فکر نمی‌کنم که رای در سال 2002 طرحی برای شکست داعش در سال 2016 باشد. باید بر تهدیداتی که الان پیش رو داریم، تمرکز کنیم.

هیلاری کلینتون در این مناظره برنی سندرز را متهم کرد نه تنها وی از دولت اوباما تاکنون دفاع نکرده، بلکه از وی انتقاد هم کرده است. سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد: هیلاری کلینتون قصد داشت تا در این مناظره نشان دهد باراک اوباما حامی وی است و تمایل چندانی به برنی سندرز ندارد. او گفت: برنی سندرز اوباما را ضعیف خطاب و گفته است اوباما ما را ناامید کرده است.

هیلاری ادامه داد: این انتقادها را از جمهوری‌خواهان انتظار داشتم بشنوم. در این لحظه که برنی سندرز به شدت آشفته شده بود از کوره در می‌رود و می‌گوید: مادام! این یک ضربه ناجوانمردانه است. او تاکید داشت اوباما دوست وی است اما گفت با همه برنامه‌های اوباما ممکن است موافق نباشد. او اضافه کرد: کدام یکی از ما بود که در سال 2008 علیه باراک اوباما وارد کارزار شد. من که نبودم. این اولین مناظره پس از شکست فاحش هیلاری کلینتون در نیوهمپشایر بود. هیلاری کلینتون در نیوهمپشایر با اختلاف 20 امتیاز از برنی سندرز شکست خورد.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید