دستور پخت پلو سبزیجات هندی؛ غذایی که هوش از سرتان می‌برد

دستور پخت پلو سبزیجات هندی؛ غذایی که هوش از سرتان می‌برد

طرز تهیه سبزیجات هندی؛ این پلوی خوشمزه کاملا گیاهی و بدون گوشت تهیه می‌شود و بدلیل سبزیجات و ادویه‌های فراوانی که دارد غذایی خوش عطر و طعم، رژیمی و سودمند محسوب می‌شود.

کد خبر : ۱۱۴۵۴۵
بازدید : ۱۰۳۱۲

طعم یک غذای اصیل هندی را با پلو سبزیجات تاهیری (Tahiri) امتحان کنید. این پلوی خوشمزه کاملا گیاهی و بدون گوشت تهیه می‌شود و بدلیل سبزیجات و ادویه‌های فراوانی که دارد غذایی خوش عطر و طعم، رژیمی و سودمند محسوب می‌شود.

مواد لازم:

سیب زمینی خرد شده ۲ عدد بزرگ

گل کلم خرد شده ۲ فنجان

هویج خرد شده ۲ عدد متوسط

لوبیا سبز خرد شده ۱۲-۱۴ عدد

نخود فرنگی ۱/۲ فنجان

روغن زیتون یا روغن گیاهی ۳ قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده ۲ عدد متوسط

گوجه خرد شده ۳ عدد متوسط

سیر له شده ۵ حبه

زنجبیل تازه و رنده شده ۱ قاشق غذاخوری

برگ نعنا خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

برگ گشنیز خرد شده ۳ قاشق غذاخوری

فلفل سبز ۳ عدد

پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری

پودر گشنیز ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری

برنج ۳۰۰ گرم

آب لیمو ۱/۲ قاشق غذاخوری

نمک به میزان دلخواه

برگ بو ۱ عدد

هل سبز ۴ عدد

چوب دارچین ۲ عدد کوچک

میخک ۴ عدد

طرز تهیه: برنج را بشویید و حداقل از نیم ساعت قبل در مقداری آب بخیسانید. سپس آبکشی کنید و کنار بگذارید. گل کلم‌های خرد شده را بشویید و آبکشی کنید. (می‌توانید گل کلم‌های خرد شده را ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا مطمئن شوید که هیچ گونه حشره‌ای لابلای آن نمانده است).

روغن را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. برگ بو، دانه هل، میخک و چوب دارچین را داخل روغن بریزید و چند دقیقه سرخ کنید تا عطر ادویه‌ها بلند شود.

پیاز‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید خوب سرخ شوند. می‌توانید کمی نمک اضافه کنید تا پیاز‌ها سریعتر طلایی شوند. سپس زنجبیل رنده شده و سیر له شده را به روغن اضافه کنید. چند ثانیه تفت دهید تا عطر زنجبیل و سیر احساس شود.

گوجه خرد شده را اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت دهید. سپس سیب زمینی نگینی خرد شده را اضافه کنید و ۳-۴ دقیقه تفت دهید.

سپس هویج و لوبیا سبز خرد شده، نخود فرنگی و گل کلم‌های خرد شده را اضافه کنید. مخلوط سبزیجات را با هم ترکیب کنید و تفت دهید.

برگ نعنا و گشنیز خرد شده، فلفل سبز، پودر فلفل قرمز، پودر گشنیز و زردچوبه را به سبزیجات اضافه کنید. آب لیمو را روی سبزیجات بریزید.

برنج را داخل قابلمه بریزید و خوب با سبزیجات مخلوط کنید. ۳ فنجان آب روی برنج بریزید و پلو سبزیجات را به میزان دلخواه با نمک مزه دار کنید. در قابلمه را بگذارید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید این پلوی هندی خوشمزه به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بپزد و دم بکشد. زمان پخت بسته به نوع برنج، مقدار خیساندن در آب، جنس قابلمه و … می‌تواند متغیر باشد. برنج را چک کنید، اگر لازم بود می‌توانید کمی آب به برنج اضافه کنید.

پس ازین مدت قابلمه را از روی حرارت بردارید و ۵ دقیقه اجازه دهید تا کمی خنک شود. سپس پلو سبزیجات هندی را داخل دیس بکشید و همراه با ماست نوش جان کنید.

نکته: برای پخت بهتر برنج می‌توانید از دم کنی استفاده کنید. پلو مخلوط تاهیری یکی از غذا‌های اصیل هندی است، پس از میزان ادویه‌ها و فلفل موجود در آن تعجب نکنید. برای چشیدن طعم اصیل این غذا بهتر است آن را طبق دستور تهیه کنید، اما اگر ذایقه تان ادویه و تندی کمتری را می‌پسندد می‌توانید از میزان ادویه‌ها و فلفل کم کنید.

منبع: ایران کوک

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید