آیا ایران در سال ۱۴۰۵ دچار زمستان سخت می‌شود؟

آیا ایران در سال ۱۴۰۵ دچار زمستان سخت می‌شود؟

هشدار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران در مورد احتمال کمبود گاز در سال‌های آینده در حالی بیان شده است که به گفته خود او، این کشور در «رتبه اول» ذخایر نفت و گاز جهان قرار دارد.

کد خبر : ۱۱۵۳۳۱
بازدید : ۱۰۲۶۰

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگوی ویژه خبری با صدا و سیما ایران گفت: «یک هشداری نسبت به سال‌های ۱۴۰۵ به بعد تا ۱۴۱۰ داریم که اگر روند ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور به همین سمت و سو برود، ممکن است دچار چالش شویم و کمبود برای کشور حاصل شود.»

بر اساس گفته آقای شریعتی، ایران اگرچه در چند سال اخیر فقط در «فصل سرد سال بعضا ناترازی بین تولید و مصرف گاز طبیعی داشته»، اما با روند کنونی ممکن است کمبود گاز به سراسر سال گسترش پیدا کند.

هشدار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران در مورد احتمال کمبود گاز در سال‌های آینده در حالی بیان شده است که به گفته خود او، این کشور در «رتبه اول» ذخایر نفت و گاز جهان قرار دارد.

آقای شریعتی با بیان اینکه حدود ۳۷ درصد مصرف گاز در ایران در بخش خانگی است، گفت: «نیروگاه‌هایی داریم که ۱۸، ۲۰ و ۲۵ درصد بازدهی دارند و اتلاف منابعی که در حوزه انرژی کشور اتفاق می‌افتد تقریباً معادل ۲۳ درصد از کل ورودی انرژی سالانه کشور است.»

در بخش دیگری از این گفتگوی ویژه خبری، مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از افزایش قیمت گاز مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف در ایران خبر داد. به گفته آقای رحمانی، جریمه هم در انتظار مشترکان پرمصرفی است که ۸۰ درصد بیشتر از مصرف سال گذشته خود مصرف کنند.

پیش‌تر جواد اوجی، وزیر نفت ایران هم از افزایش قیمت گاز مشترکان پرمصرف «به صورت پلکانی» خبر داده بود. او گفته بود: «آن‌هایی که خیلی بالاتر از الگوی مصرف گاز مصرف می‌کنند، نقره‌داغ می‌شوند.»

مقام‌های وزارت نفت ایران در حالی از لزوم مدیریت مصرف انرژی در کشور و همچنین تعرفه‌های جدید گاز برای مشترکان پرمصرف سخن می‌گویند که پیش از این در پی جنگ اوکراین و کاهش چشمگیر صادرات گاز روسیه به اروپا، روی کمبود گاز و رسیدن به «زمستانی سخت» در این قاره مانور می‌دادند.

اما اکنون مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ابلاغ مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره «برخورد» با مشترکان پرمصرف دولتی و مصارف غیرضروری و تجملاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی در ایران خبر داده است.

از این رو مسئولان ایران برای جلوگیری از قطع گاز منازل مسکونی، دستور برخورد با مشترکان پرمصرف را صادر کرده اند. این در حالی است که کمبود گاز در ایران اکنون به یک مساله جدی تبدیل شده و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با ادامه روند افزایش مصرف، امکان تشدید کمبود گاز نیز وجود دارد.

بر این اساس کارشناسان باور دارند که اگر تولید و مصرف گاز به تراز نرسند، ممکن است تا چند سال آینده ایران با قطعی گاز جدی و زمستان‌هایی سخت مواجه شود.

منبع: اقتصاد ۱۰۰

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید