(تصاویر) ۱۳ واقعیت شگفت انگیز درباره شیرها

(تصاویر) ۱۳ واقعیت شگفت انگیز درباره شیرها

اگر تا به حال فیلم جیمز باند را دیده اید، شیر MGM را دیده اید که در ابتدای فیلم غرش می‌کند. با این حال، شاید ندانید که شیر MGM یک بار از سقوط هواپیما جان سالم به در برده است!

کد خبر : ۱۱۶۳۴۰
بازدید : ۱۴۳۱۱

فرادید | شیر‌ها یکی از باورنکردنی‌ترین حیوانات روی کره زمین هستند. آن‌ها نه تنها یکی از بزرگترین شکارچیان جهان هستند، بلکه در گروه‌های بزرگ نیز شکار می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ ما فهرستی از شگفت‌انگیزترین حقایق شیر را که برای شما جالب به نظر می‌رسند، گردآوری کرده‌ایم. همه چیز را خواهید فهمید، از شیری که از سقوط هواپیما جان سالم به در برده تا اینکه چرا صدای شیر‌ها از استادیوم‌های فوتبال هم بلندتر است!

۱. بزرگترین شیری که تاکنون ثبت شده است ۳۱۳ کیلوگرم وزن داشت!

بزرگترین شیری که تاکنون ثبت شده است ۳۱۳ کیلوگرم وزن داشت. تصویر این شیر در سال ۱۹۳۶ در آفریقای جنوبی گرفته شد. جالب است بدانید که بزرگترین گرگ ثبت شده تا به حال فقط ۸۰ کیلوگرم وزن داشته است.

این رقم در مقایسه با میانگین وزن شیر‌های نر که بین ۱۵۰ تا ۲۶۰ کیلوگرم است هنوز قابل توجه است.

شیر‌های باستانی می‌توانستند حتی به اندازه‌های بزرگتر هم برسند. شیر آمریکایی که حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش منقرض شد می‌توانست به ۵۵۲ کیلوگرم برسد!

(تصاویر)

۲. شیر‌ها بیش از ۲۰ ساعت در روز می‌خوابند!

ممکن است از ۸ یا ۹ ساعت خوابیدن در شب لذت ببرید، اما شیری که این مقدار می‌خوابد نمی‌تواند کار کند. برای شکار کردن بسیار انرژی لازم است، بنابراین شیر‌ها زمان زیادی می‌خوابند تا انرژی را بین شکار حفظ کنند.

در مجموع، شیر‌ها حدود ۲۰ تا ۲۱ ساعت در روز می‌خوابند! گونه‌هایی مانند شیر‌ها که شکارچیان طبیعی کمی دارند، بیشتر می‌خوابند. گیاهخواران معمولاً کمتر می‌خوابند. فیل‌ها و زرافه‌ها کمتر از دو ساعت در روز در طبیعت می‌خوابند.

(تصاویر)

۳. شیرها، ببر‌ها و خرس‌ها می‌توانند بهترین دوستان شوند!

پس از یورش پلیس به خانه‌ای در آتلانتا در سال ۲۰۰۱، آن‌ها متوجه شدند یک جنایتکار به طور غیرقانونی از یک شیر، ببر و توله خرس نگهداری می‌کند که همگی دچار سوءتغذیه بودند. این سه توله به پناهگاه حیوانات منتقل شدند و در آنجا بهبود یافتند.

این چیزی است که شگفت‌انگیز است: سه شکارچی در طول این تجربه به هم پیوسته بودند و برای همیشه دوست شدند. آن‌ها در یک محیط زندگی می‌کردند و تا زمان مرگ شیر و ببر پیوندی باورنکردنی داشتند. امروز فقط خرس باقی مانده است.

۴. غرش شیر تا بیش از ۸ کیلومتر شنیده می‌شود!

در اینجا یک واقعیت شیر وجود دارد که مطمئناً تحت تأثیر قرار می‌گیرید. غرش شیر به حدود ۱۱۴ دسی بل می‌رسد! میزان صدا در بازی‌های بزرگ فوتبال به طور متوسط حدود ۱۱۱.۲ دسی‌بل است که صدای غرش شیر را حتی از استادیوم‌های مملو از جمعیت بلندتر می‌کند!

هیچ گربه بزرگ دیگری نمی‌تواند به بلندی یک شیر غرش کند و صدای غرش آن‌ها بیش از ۸ کیلومتر است.

(تصاویر)

۵. معروف‌ترین شیر جهان - شیر MGM - از یک سانحه هوایی جان سالم به در برد!

اگر تا به حال فیلم جیمز باند را دیده اید، شیر MGM را دیده اید که در ابتدای فیلم غرش می‌کند. MGM در سال ۱۹۱۶ علامت تجاری شیر را به خود اختصاص داد و از آن زمان به بعد این یک ویژگی نمادین در ابتدای فیلم‌های آن‌ها بوده است.

با این حال، شاید ندانید که شیر MGM یک بار از سقوط هواپیما جان سالم به در برده است! در سال ۱۹۲۷، MGM در حال پرواز در هواپیما در پروازی از سن دیگو به نیویورک بود. به طور شگفت انگیزی، شیر MGM از سقوط جان سالم به در برد و تا زمان نجات چهار روز زنده ماند. در طول مدتی که از ساندویچ و شیر هواپیمای سقوط کرده تغذیه می‌کرد. این شیر با نام "لئو خوش شانس" شناخته شد و از چندین اتفاق ناگوار دیگر از جمله یک کشتی غرق شده و انفجار در استودیو جان سالم به در برد.

(تصاویر)

۶. بهای ورود به باغ وحش لندن دادن گربه یا سگ به عنوان غذا به شیر‌ها

من شخصاً ترجیح می‌دهم برای ورود به باغ وحش ۲۰ دلار بپردازم، اما در گذشته متفاوت بوده است.

صد‌ها سال پیش، اگر در اروپا زندگی می‌کردید، خانواده سلطنتی در لندن حیوانات مختلفی را از سراسر جهان نگهداری می‌کرد.

ویلفرد بلانت نویسنده در کتاب خود نوشت: در قرن هجدهم، عموم مردم با پرداخت سه نیم پنس یا در عوض، تهیه یک گربه یا سگ برای دادن آن‌ها به شیر‌ها به باغ وحش پذیرفته می‌شدند.

۷. شیر‌ها ۹۴ درصد زیستگاه و بیش از ۹۰ درصد جمعیت خود را از دست داده اند

۵۰۰۰ سال پیش، شیر‌ها از شمال یونان به اروپای شرقی، در سراسر ایران و هند و در سراسر آفریقا پرسه می‌زدند.

امروزه شیر‌ها بیش از ۹۴ درصد از محدوده تاریخی خود را از دست داده اند. آن‌ها فقط یک جمعیت کوچک در یک پارک ملی در هند دارند. در آفریقا، آن‌ها تا حد زیادی از غرب و شمال آفریقا محو شده اند. جمعیت شیر‌های باقی مانده در سراسر آفریقای جنوبی و شرقی زندگی می‌کنند. نگران‌کننده‌تر این است که کاهش آن‌ها ادامه دارد.

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۴، ICUN تخمین زد که جمعیت شیر‌های جهان تا ۴۲ درصد کاهش یافته است.

در اوایل دهه ۱۹۶۰، تخمین زده می‌شد که ۱۰۰۰۰۰ شیر در سراسر آفریقا زندگی می‌کردند. در اوایل قرن بیستم، برآورد‌ها جمعیت شیر‌ها را بین ۲۰۰۰۰۰ تا یک میلیون شیر نشان می‌داد.

امروزه جمعیت جهانی شیر حدود ۲۰۰۰۰ تخمین زده می‌شود. این بدان معناست که جمعیت شیر‌ها از ابتدای قرن بیستم از ۹۰ درصد به ۹۸ درصد کاهش یافته است.

(تصاویر)

۸. شیر‌ها شکارچیان بزرگی هستند، اما قلب‌های کوچکی دارند

شیر‌ها یکی از بزرگترین شکارچیان جهان هستند، اما محدودیت‌هایی دارند. به عنوان مثال، وزن قلب آن‌ها فقط ۱۱۷۵ گرم است که برای اندازه بدن آن‌ها کوچک است. به دلیل قلب و ریه‌های کوچکتر، شیر‌ها شکارچیان استقامت نیستند. در عوض، آن‌ها برای غافلگیری طعمه خود به کار گروهی و پنهان کاری تکیه می‌کنند. شیر‌ها می‌توانند با سرعت باورنکردنی - تا ۸۰ کیلومتر در ساعت - بدوند، اما فقط در فواصل کوتاه. این بدان معناست که شیر‌ها باید قبل از حمله به طعمه خود نزدیک شوند یا شکار را به شیر‌های دیگری که منتظر حمله هستند نزدیک کنند.

۹. شیر‌ها تنها گربه‌سانان بزرگی هستند که در گروه‌های اجتماعی زندگی می‌کنند

در میان دیگر گربه‌های بزرگ نگاه کنید و شکارچیان انفرادی را خواهید دید. ببر، جگوار و پلنگ همگی به صورت جداگانه شکار می‌کنند. فقط شیر‌ها در گروه‌های اجتماعی زندگی و شکار می‌کنند.

گله شیر‌ها بیشتر از ماده‌ها تشکیل شده اند. یک گله معمولی ممکن است تا دوازده ماده، حداکثر سه نر، و همچنین توله شیر داشته باشد. نر‌ها می‌توانند ائتلاف‌هایی تشکیل دهند که شکار کنند و با هم زندگی کنند.

(تصاویر)

۱۰. اتحاد شیر‌های نر بیش از ۱۰۰ رقیب را کشت و بر منطقه‌ای بزرگ حکومت کردند!

همانطور که اشاره شد، شیر‌های نر اغلب ائتلاف‌هایی تشکیل می‌دهند که می‌توانند بر بخش‌های بزرگی از زمین حکومت کنند. در سال ۲۰۰۶ ائتلافی از شیر‌های نر در منطقه سابی ساند پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی تشکیل شد.

ائتلاف - معروف به ائتلاف ماپوگو - شامل ۶ شیر نر شد که بر ۱۷۰۰۰۰ هکتار حکومت می‌کردند. شیر‌ها بی رحم بودند و بیش از ۱۰۰ شیر و توله رقیب را کشتند و بر ۸ گله جداگانه حکومت کردند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، اتحاد شیر‌های نر ضعیف است و شامل درگیری‌های مکرر است. ائتلاف ماپوگو سرانجام در سال ۲۰۱۰ به دو گروه تقسیم شد. این گروه‌های کوچکتر توسط اتحاد‌های رقیب انتخاب شدند و آخرین عضو گروه در سال ۲۰۱۲ درگذشت.

۱۱. بچه شیر‌ها شکار کردن را تمرین می‌کنند

هنگامی که شیر‌ها پیر می‌شوند، تمایل دارند تمام روز بخوابند و انرژی خود را حفظ کنند. با این حال، شیر‌های کوچک بسیار بازیگوشتر هستند. شیر‌های کوچک با یکدیگر بازی نقش خواهند داشت، که چیزی فراتر از بازی کردن است، اما به آن‌ها کمک می‌کند تا تکنیک‌های شکار خود را توسعه دهند. شیر‌های ماده با تماشای این نقش تعیین می‌کنند که آیا شیر‌های جوان برای تعقیب، کمین، یا گرفتن و کشتن طعمه در شکار‌های آینده مناسب‌تر هستند یا خیر.

(تصاویر)

۱۲. شیر‌ها در گذشته بیشترین گستردگی را در بین پستانداران داشتند!

دانشمندان بر این باورند که بیش از ۱۳۰۰۰ سال پیش، شیر‌ها گسترده‌ترین حیوانات بودند. این به این دلیل است که علاوه بر تک گونه شیر امروزی، دو گونه دیگر نیز وجود دارد:

شیر غارنشین: که در سراسر استپ اروپایی در بیشتر اروپای مدرن، روسیه و آلاسکا زندگی می‌کردند.

شیر‌های آمریکایی: در بخش‌هایی از کانادا ایالات متحده و مکزیک زندگی می‌کردند.

هر دوی این گونه‌ها بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ سال پیش منقرض شدند و در همان زمان جانوران بزرگی مانند ماموت‌ها و کرگدن‌های پشمالو منقرض شدند. علاوه بر این گونه‌هایی که اکنون منقرض شده‌اند، بسیاری از زیرجمعیت‌های شیر‌ها مانند شیر بربری و شیر دماغه محدوده‌های جغرافیایی وسیع‌تری را اشغال کرده‌اند که بسیار فراتر از جایی که شیر‌ها امروزی زندگی می‌کنند، گسترش یافته است.

(تصاویر)

۱۳. شیر‌ها می‌توانند مقادیر باورنکردنی را در وعده‌های غذایی خود مصرف کنند

بیشتر انسان‌ها حدود ۲ درصد از وزن بدن خود را در روز غغذا می‌خورند. به این فکر کنید که چقدر می‌توانید یک استیک یک کیلویی را فقط در یک وعده بخورید!

شیر‌ها وقتی غذا می‌خورند، می‌توانند دره بخورند. شیر‌های نر می‌توانند تا ۳۰ کیلو در یک وعده غذا بخورند. این مقدار غذا می‌تواند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد وزن بدن آن‌ها باشد!

(تصاویر)

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید