آغاز زمستان بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳؟

آغاز زمستان بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳؟

بیت‌کوین که در سال ۲۰۲۱ نرخ ۷۰ هزار دلاری و در سال ۲۰۲۲ کانال ۶۰ هزار دلاری را مشاهده کرده بود، اکنون با از دست دادن ۷۵درصد از ارزش معاملات خود به میانه کانال ۱۶ هزار دلار رسید و محبوبیت خود را در بین سرمایه‌گذاران از دست داد.

کد خبر : ۱۱۶۴۴۰
بازدید : ۲۶۱۲

با شروع سال جدید (۲۰۲۳) بازار‌های پرریسک از جمله بیت‌کوین و اتریوم جایگاه خود را از دست خواهند داد؟ آیا مقامات پولی با اتخاذ سیاست‌های انقباضی سبب تضعیف یا تقویت ارز‌های دیجیتال خواهند شد؟

در پاسخ به سوالات مذکور باید دو سناریو از سوی تحلیل‌گران بازار‌های ایالات‌متحده در چشم‌انداز رمزارز‌ها را مورد بررسی قرار داد.

بیت‌کوین که در سال ۲۰۲۱ نرخ ۷۰ هزار دلاری و در سال ۲۰۲۲ کانال ۶۰ هزار دلاری را مشاهده کرده بود، اکنون با از دست دادن ۷۵درصد از ارزش معاملات خود به میانه کانال ۱۶ هزار دلار رسید و محبوبیت خود را در بین سرمایه‌گذاران از دست داد.

البته شکست صرافی FTX نیز به دلیل کسری و افت ارزش توکن‌های این صرافی در ماه‌های گذشته نقش مهمی را در سرکوب ارزش این ارز دیجیتال مهم جهانی ایفا کرده است.

عامل دیگری که روند قیمتی بیت‌کوین را تحت تاثیر قرار داده است، اعمال سیاست‌های انقباضی توسط مقامات پولی این کشور در سال گذشته (۲۰۲۲) بوده است.

با این حال با توجه به عوامل مذکور و احتمال تشدید سیاست‌ها تا میانه سال ۲۰۲۳، زمستان بازار رمزارز‌ها آغاز شده است؟

دوراهی بیت‌کوین؟

سقوط ۴۴ هزار دلاری بیت‌کوین در سال گذشته (۲۰۲۲) از کانال ۶۰ به کانال ۱۶ هزار دلاری، نگرانی سرمایه‌گذاران از افت بیشتر بازار رمزارز‌ها در سال جدید را به همراه داشت.

آن‌ها متصورند که افت ۲هزار میلیاردی بازار کریپتو، بدهی ۹ میلیارد دلاری و کمبود نقدینگی ۹۰۰ میلیون دلاری صرافی FTX و همچنین تداوم سیاست‌های ضد تورمی مقامات پولی ایالات متحده زمینه انهدام این بازار را در سال جدید فراهم کرده است.

اما در این میان برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال در سطح جهان روندی مشابه به سال ۱۹۷۱ را رقم خواهد زد. در سال مذکور طلا و دلار در قالب یک دارایی ارائه می‌شدند که جداسازی روند و ارزش این دو دارایی، جان تازه‌ای به روند قیمتی طلا در سال‌های اخیر بخشید.

از این‌رو آن‌ها معتقدند که رهبر بازار رمزارز‌ها نیز روندی مشابه به طلا را پس از ۵۰ سال در سال ۲۰۲۳ در پیش خواهد گرفت. بیت‌کوین که در اواخر سال ۲۰۲۱ بالاترین سطح قیمتی خود را در تاریخ به ثبت رسانده بود، در اواخر سال ۲۰۲۲، معادل ۷۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و سال گذشته را در کانال ۱۶ هزار دلاری به پایان رساند.

این در حالی است که اتریوم نیز به عنوان دومین دارایی مهم در بازار‌های پرریسک، از ۴۶۳۰ دلار در نوامبر ۲۰۲۱ به ۱۱۹۳ دلار در پایان سال ۲۰۲۲ رسید. اما سوال این است که با توجه به سیگنال‌های موجود در بازارها، روند قیمتی رمز‌ارز‌ها مطابق با نظرات کارشناسان رقم خواهد خورد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به اثر‌گذاری سیاست‌های پولی انقباضی و همچنین تبدیل بازار رمزارز‌ها به بازار‌های ریسکی امکان صعود این بخش به جایگاه سابق خود امری امکان‌پذیر نخواهد بود و باید پاسخ مثبتی به این سوال که آیا زمستان بیت‌کوین آغاز شده است، داد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید