چرا واردات برنج هندی متوقف شد؟!

چرا واردات برنج هندی متوقف شد؟!

در تأمین نیاز برنج کشور باید همه اقشار دیده شوند، در حالی که جمعیت قابل توجهی از مصرف‌کنندگان متقاضی برنج هندی هستند، حذف آن سبد واردات در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

کد خبر : ۱۱۶۵۴۷
بازدید : ۳۹۷۵

توقف ناگهانی ثبت سفارش واردات برنج از کشور هند می‌تواند بازار را با چالش کمبود عرضه روبرو کند.

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران، "سالار ساکت" درباره وضعیت بازار برنج افزود: از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شده که می‌تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد و به بدعهدی تجار ایرانی و بی‌اعتباری آن‌ها منتهی شود.

نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه چنین تصمیمی باید پیش از آغاز فصل برداشت و شروع خرید‌های خارجی اتخاذ و ابلاغ می‌شد، اظهار داشت: وجود برخی مشکلات در مناسبات اقتصادی دو کشور از جمله منفی شدن تراز تجاری، دلایلی است که با انجمن واردکنندگان برنج ایران برای این تصمیم مطرح شده و این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های مالی ناشی از تحریم و همچنین عدم پشتیبانی شرکت‌های کشتیرانی، جایگزین کردن دیگر کشور‌های تولیدکننده برنج در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

ساکت با اشاره به اینکه تا پیش از این تصمیم برنج هندی بیشترین سهم از بازار برنج‌های وارداتی کشور را به خود اختصاص داده بود، تصریح کرد: کیفیت بالا و قیمت مناسب موجب شده تا مصرف‌کننده ایرانی نسبت به برنج هندی اقبال داشته باشد و واردکنندگان آنچه را وارد می‌کنند که نیاز بازار است و برای آن تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف‌کننده و جایگزینی برنج دیگر در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برنج هندی علاوه بر تامین نیاز ۶ دهک کم‌برخوردار، تعدیل‌کننده قیمت برنج‌های ایرانی است، گفت: توقف واردات علاوه بر اینکه به افزایش قیمت محصول داخلی منجر می‌شود، باعث شده تا تجار پاکستانی قیمت‌ها را نه‌تن‌ها برای صادرات به ایران که برای عرضه در بازار کشور خودشان افزایش دهند.

نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه قشر پرجمعیتی از مصرف‌کنندگان کشور به دلیل مزیت قیمت، مصرف‌کننده برنج هندی هستند، گفت: در تأمین نیاز برنج کشور باید همه اقشار دیده شوند، در حالی که جمعیت قابل توجهی از مصرف‌کنندگان متقاضی برنج هندی هستند، حذف آن سبد واردات در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

وی افزود: در صورت عدم واردات برنج از هند بازار با کسری عرضه روبرو می‌شود و این به معنی تورم تقاضا در بخش دیگر بازار است که به افزایش قیمت منتهی خواهد شد و به قشر بزرگی از خانواده‌های کم‌برخوردار آسیب می‌زند.

ساکت با اشاره به اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران با پیش‌بینی وضعیت بازار، با ارسال نامه‌های مکرر به مسوولان متولی بازار هشدار دادند که پیش از وقوع مشکل چاره‌اندیشی کنند، اظهار داشت: این تصمیم به طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی اتخاذ شده و برای حفظ تعادل در بازار باید تصمیمی عاجل اتخاذ شود.

وی به تصمیم منطقی دولت برای واردات برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حالی که نزدیک به ۱۰ سال ممنوعیت فصلی واردات اعمال می‌شد و چهار ماه ابتدایی فصل برداشت که بازار با افزایش عرضه و تعدیل قیمت روبرو است، واردات ممنوع می‌شد، امسال این ممنوعیت حذف شد.

نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران تصریح کرد: این تصمیم موجب می‌شد با خرید برنج از مبادی تولیدی در ابتدای فصل برداشت که قیمت‌ها ارزان‌تر است، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده کاهش یابد، این ممنوعیت ناگهانی آن تصمیم منطقی را خنثی و بی‌اثر کرده است.

ساکت، با اشاره به اینکه همه کشور‌های تولیدکننده برنج ظرفیت مازاد برای صادرات ندارند، اظهار داشت: در کشور‌هایی که تولید و صادرات محدود است، ورود تجار ایرانی و ایجاد تقاضای جدید موجب برهم‌خوردن نظم بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران به دولت پیشنهاد داد: به جای هدایت بخش خصوصی به خرید از تولیدکنندگانی، چون تایلند، شرکت بازرگانی دولتی برنج ذخیره احتیاط کشور را از این مبادی تهیه کند.

این مقام صنفی اضافه کرد: البته این شائبه وجود دارد که این محدودیت واردات با هدف ایجاد انحصار برای شرکت دولتی ایجاد شده تا این شرکت موجودی ۳۰۰ هزار تنی برنج خود را در بازار عرضه کند. وی افزود: امیدواریم مسؤلان هرچه سریعتر در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و مانع بروز اختلال در بازار شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید