۹۰‌ سالگی ایرج

۹۰‌ سالگی ایرج

ایرج تاکنون بیش از دو هزار ترانه اجرا کرده است، شهرتش را در ابتدا وام‌دار رادیو و سپس مدیون سینمای پیش از انقلاب است. ایرج برای ۱۰۵ فیلمفارسی ترانه خواند. ماندگارترین اجراهایش ترانه فیلم‌های میلیونر‌های گرسنه و گنج قارون هستند. تخلص ایرج به سال‌هایی برمی‌گردد که او افسر ارتش بود و به سبب محدودیت‌هایی که در ارتش وجود داشت، نمی‌توانست با نام اصلی خود (حسین خواجه‌امیری) در برنامه‌های هنری و موسیقی حضور و اجرا داشته باشد.

کد خبر : ۱۱۶۶۵۱
بازدید : ۲۴۷۲

حسین خواجه‌امیری یا اگر خودمانی‌تر بگوییم «ایرج» این هفته ۹۰ ساله شد. خیلی‌ها او را فخر آواز ایرانی می‌دانند و معتقدند که حضورش در زمان حال کیمیا‌ست. می‌گویند پارامتر‌های صدایش به لحاظ کوآلیته، تنالیته و تناژ، در تاریخ فرهنگ صوتی ما کم‌نظیر است.

صدای او ارتفاع و حجم (طول و عرض) بسیار بالایی دارد و از همین‌روست که او امکان اجرای محدوده صوتی بالایی را در نت‌های بسیاری دارد که خوانندگان معمولی از پس آن بر‌نمی‌آیند.

این همان مسئله‌ای است که استاد محمدرضا شجریان نیز به آن اشاره داشت و صدای او را در تاریخ آوازخوانی، متر و معیار عنوان کرد و به این نکته اشاره داشت که: «هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره، صدایی را مثال بزند می‌گوید، صدا شبیه صدای ایرج است.»

خود ایرج در مصاحبه‌ای گفته:

«از هفت سالگی هنر موسیقی را از پدرم آموختم و علاقه‌مند شدم، در واقع پدرم نخستین معلم من بود. آن زمان در خالدآباد نطنز زندگی می‌کردیم و بعد از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران آمدم و در دبیرستان نظام تحصیل کردم و در دانشکده افسری، افسر شدم؛ اما بعد‌ها تقاضای بازنشستگی داشتم چرا‌که هنر را بیش از شغلم دوست می‌دارم.»

درباره‏ قدرت صدای او بسیار می‌توان گفت؛ اما متخصصین آواز اعتقاد دارند بارزترین نکته در شیوه صداسازی و صدادهی ایرج این است که او از تمام امکانات بالقوه حنجره‌‏اش سود می‌برد و آن را به فعل تبدیل می‌کند که بهترین الگو برای یافتن توانایی‌‏های حنجره و کشف صدای شخصی محسوب می‏شود.

به‌طور کلی هر آوازخوانی تا به همه حجم مفید صدای خود دست پیدا نکند، نمی‌تواند به ارائه کیفی ریزه کاری‌های خوانندگی از قبیل تحریر، غلت، نوانس، نقل مکان از اوج به بم و برعکس، گرم‏‌خوانی و بقیه جزئیات در صدا دست یابد. کاری که ایرج آن را در بهترین حالت ممکن انجام می‌‏داد.

او که تاکنون بیش از دو هزار ترانه اجرا کرده است، شهرتش را در ابتدا وام‌دار رادیو و سپس مدیون سینمای پیش از انقلاب است. ایرج برای ۱۰۵ فیلمفارسی ترانه خواند.

ماندگارترین اجراهایش ترانه فیلم‌های میلیونر‌های گرسنه و گنج قارون هستند. تخلص ایرج به سال‌هایی برمی‌گردد که او افسر ارتش بود و به سبب محدودیت‌هایی که در ارتش وجود داشت، نمی‌توانست با نام اصلی خود (حسین خواجه‌امیری) در برنامه‌های هنری و موسیقی حضور و اجرا داشته باشد.

بعد از انقلاب به دلیل برخی محدودیت‌هایی که وجود داشت، ایرج نتوانست فعالیت خود را در عرصه موسیقی ادامه بدهد، اما پا کنار نکشید و با برگزاری کنسرت‌های مختلف در شهر‌های ایران همچنان حافظ سبک آوازی ایرج بود و هست.

اما اگر بخواهید از اخبار و حاشیه‌های این هفته موسیقی ایران بدانید باید گفت که کنسرت خنده حسن ریوندی در جزیره کیش و با بلیت‌های ۶۵۰ هزارتومانی این روز‌ها بحث‌برانگیز شده و انتقاد‌های زیادی به آن شده است.

دلیلش هم این است که خیلی‌ها معتقدند در این شرایط کشور کنسرت خنده چه لزومی دارد و دیگری هم افزایش قیمت فضایی بلیت‌های کنسرت است. قیمت ۶۵۰ هزارتومانی بلیت‌های ریوندی نوید این را می‌دهد که حالا دیگر باید با قیمت‌های قبلی خداحافظی کنیم و منتظر فصل جدیدی باشیم.

حالا شما حساب کنید که در یک شرایط نرمال هستید و می‌خواهید با خانواده ۴‌نفره‌تان به یک کنسرت بروید. چقدر باید پول خرج کنید؟ البته شنیده‌ها حاکی از آن است که تمام بلیت‌های سه شب اجرای آقای ریوندی به‌صورت کامل فروش رفته!

بعد از زانکو که هفته گذشته قطعه جدیدش منتشر شده حالا نوبت به معین زد رسیده که آهنگ جدیدش این یکی دو روزه منتشر شده و تیتراژ سریال «پدر‌خوانده» را خوانده.

فرزاد فرخ هم قطعه جدیدش با نام «فرش قرمز» روی پیشخوان سایت‌های دانلود و پخش قرار گرفته. این سه خواننده از اولین خواننده‌هایی هستند که بعد از مدت ۳ ماه رکود موسیقی در مارکت رسمی، پیشقدم شده‌اند و آهنگ جدید منتشر کردند.

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید