روز دهم آلودگی هوا؛ مشکل کجاست؟

روز دهم آلودگی هوا؛ مشکل کجاست؟

شدت و تواتر آلودگی هوای پایتخت در کمتر از سه ماه اخیر حساسیت مدیریت شهری به این پدیده را نیز بیش از پیش برانگیخت و دیروز برخی اعضای شورای شهر در متن و حاشیه جلسه علنی به این موضوع پرداختند.

کد خبر : ۱۱۶۷۹۸
بازدید : ۳۶۸۱

دنیای‌اقتصاد نوشت: روزشمار موج سوم آلودگی هوا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به موعد دهم رسید و امروز دهمین روز پیاپی است که تهرانی‌ها هوای سمی تنفس می‌کنند.

شاخص کیفیت هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به پیش از ظهر دیروز ۱۶۷ بود که این مقدار نسبت به‌روز قبل از آن یعنی دوشنبه، بهبود محسوسی نداشت.

روند طی‌شده در ساعات میان‌روز سه شنبه نیز حکایت از آن داشت که کاهش شاخص تا محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس طی روز جاری بعید است و امروز هم وضعیت اضطرار در شهر حاکم خواهد بود.

شدت و تواتر آلودگی هوای پایتخت در کمتر از سه ماه اخیر حساسیت مدیریت شهری به این پدیده را نیز بیش از پیش برانگیخت و دیروز برخی اعضای شورای شهر در متن و حاشیه جلسه علنی به این موضوع پرداختند.

این واکنش‌ها عمدتا به کوتاهی دستگاه‌های دولتی برای ایفای وظایف خود در زمینه مقابله با آلودگی هوا اشاره داشت.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: کسانی که از نقش مدیریت شهری در آلودگی هوا صحبت می‌کنند نگاهی به قانون هوای پاک داشته باشند؛ سهم هریک از دستگاه‌ها باید مشخص شود و باید دید نقش مدیریت شهری چه اندازه است.

وی ادامه داد: مسوول اجرای قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ سازمان حفاظت محیط‌زیست مسوول پیگیری این مساله است؛ این بلا یک‌روزه نیامده و سال‌ها وجود داشته و هر روز نیز بیشتر شده است؛ بنابراین باید ترک فعل بررسی شده و مشخص شود که چه کاری انجام نشده که به امروز رسیده ایم؟

چمران با بیان اینکه وزیر کشور برای قانون هوای پاک حداقل سه جلسه برگزار کرده است گفت: شهردار تهران تنها یکی از اعضای حاضر در این جلسه بود، اما حمل‌ونقل عمومی شامل واگن مترو و اتوبوس باید از کجا تهیه شود؟ نفت و بنزین باید یورو ۵ باشد، اما از کجا باید این بنزین تهیه شود؟ نیروگاه‌های اطراف تهران نباید مازوت استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گازوئیل ۵۰ ppm توزیع می‌کند، اما در دیگر شهر‌ها بیش از ۱۰۰۰ ppm است و این خودرو‌ها در تهران نیز تردد می‌کنند و این گازوئیل در پایتخت سوخته می‌شود و هوا را آلوده می‌کند.

علاوه بر مهدی چمران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران عضو دیگر پارلمان شهری بود که به مساله کیفیت سوخت اشاره کرد و گفت: نامه‌ای را به سازمان ملی استاندارد ارسال کردیم و درخواست کردیم که درباره کیفیت سوخت بررسی‌هایی داشته باشند که یکی از آن‌ها سوخت نیروگاه هاست.

وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد باید تا سال ۱۴۰۰ استاندارد سوخت‌ها را تدوین و پیگیری می‌کرد. پیرهادی از سازمان استاندارد درخواست کرد گزارشی از آخرین وضعیت کیفی سوخت به شورای شهر تهران ارسال کند.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران هم گفت: مسوولیت‌ها را گردن هم انداختن اصلا درست نیست، آیا فقط شهردار تهران مسوول است؟ باید یک نفر مسوولیت را بر عهده بگیرد و ترک فعل دستگاه‌ها را بررسی کند.

کاشانی خطاب به رئیس جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهور این گره به دست شما باز می‌شود! یک نفر را به عنوان نخ تسبیح مشخص کنید تا کار‌ها را پیگیری کند؛ دنبال بهانه نگردیم.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید