استفاده از تکنولوژی مریخ‌نورد ناسا در ساخت دوچرخه

استفاده از تکنولوژی مریخ‌نورد ناسا در ساخت دوچرخه

لاستیک‌های بدون باد ناسا که برای مریخ‌نوردها استفاده می‌شوند، اکنون به تایرهایی روی دوچرخه تبدیل شده‌اند تا مشکل پنچری را برای همیشه رفع کند.

کد خبر : ۱۱۶۹۷۵
بازدید : ۱۲۰۷۷

شرکت اسمارت تایر (SMART Tire)، شرکتی که تایرهای بدون باد را با استفاده از فناوری مورد استفاده در مریخ‌نوردهای ناسا توسعه می‌دهد، دو جایزه نوآوری را در نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی (CES۲۰۲۳) امسال در لاس‌وگاس، بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان برنده شده است.

این شرکت در وب‌سایت خود آورده که تایرهای موسوم به METL آن برنده دو جایزه به ‌عنوان برگزیده در دو دسته مختلف فناوری خودرو و تحرک پیشرفته و پایداری، طراحی زیست‌محیطی و انرژی هوشمند شده است.

این شرکت نمونه بارز شرکتی است که از فناوری فضایی برای سود بردن مردم روی زمین استفاده می‌کند.

تایرهای بدون پنچری به لطف فناوری مریخ‌نوردها

دو هدف اصلی شرکت اسمارت تایر، بهبود گسترده پایداری صنعت تایر که ذاتاً ناپایدار است و همچنین بهبود ایمنی وسایل نقلیه در جاده‌ها است.

بر اساس گزارش‌ها از نمایشگاه CES امسال، ۷۵ درصد از درآمد صنعت تایر از لاستیک‌های جایگزین تامین می‌شود. به عنوان مثال در ایالات متحده تقریباً ۲۴۶ میلیون لاستیک فرسوده در سال تولید می‌شود.

برایان ینی و ارل کول، دو بنیان‌گذار شرکت اسمارت تایر ادعا می‌کنند که تایرهای جدید آن‌ها صنعت کنونی تایرهای لاستیکی را که ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد، مختل می‌کند.

تایرهای METL به عنوان بخشی از همکاری شرکت اسمارت تایر با مرکز پژوهش‌های گلن ناسا به عنوان بخشی از برنامه توافقنامه فضایی ناسا طراحی شده است. این دو سازمان، تایرهایی را با استفاده از فلزات حافظه‌دار تولید کردند که برای مقاومت در برابر شرایط سخت فضا طراحی شده بودند.

به آلیاژهایی که در یک چرخه تنشی یا چرخه حرارتی به شکل اولیه تعریف‌شده خود باز می‌گردند، فلزات یا آلیاژهای حافظه‌دار یا SMA می‌گویند. آلیاژهای حافظه‌دار دارای توانایی تغییر ساختار کریستالوگرافی خود در پاسخ به یک محرک، در قالب تنش یا حرارت هستند. این تغییر در ساختار به این معنی است که ماده‌ای که دارای یک شکل خاص در دما و سطح تنشی معین است، با تغییر دما و سطح تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را خواهد داشت.

نتیجه این پژوهش‌ها یک لاستیک ضد پنچر شده است که سال‌ها دوام می‌آورد.

برایان ینی در یک مصاحبه توضیح داد که بدون هوای تحت فشار داخل تایرها، پنچری دیگر یک نگرانی نیست. حتی پارگی‌های بزرگ نیز سرعت این تایرها را کاهش نمی‌دهد.

وی گفت: شما می‌توانید یک چاقوی آشپزخانه را درست به درون این تایرها فرو کنید و به سواری خود ادامه دهید، زیرا این کار باعث نمی‌شود تا تایرها دچار مشکل شوند و سوراخ شدن و پارگی بر یکپارچگی ساختاری آن تأثیر نمی‌گذارد.

اولین محصول این شرکت تایر METL برای دوچرخه است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شرکت سپس به دنبال تهیه تایر برای اسکوترهای برقی خواهد بود تا در نهایت چند سال آینده، تایرهای خودرویی را نیز به بازار عرضه کند.

صنعت خودرو قطعاً حوزه‌ای است که می‌تواند بیشترین تأثیر را روی ایمنی داشته باشد. به گفته برایان ینی، ۲۰ درصد موارد اضطراری کنار جاده‌ای به مشکل لاستیک و تایر مربوط می‌شود و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به دلیل کم شدن باد لاستیک یا میزان باد نامناسب آن است.

عرضه تایر METL به بازار

برایان ینی در مصاحبه خود گفت که شرکت SMART هزینه‌های تولید مواد را بیش از ۸۵ درصد نسبت به سال گذشته برای نمونه اولیه تایر دوچرخه خود کاهش داده است و اکنون این شرکت در حال انجام آخرین تغییرات قبل از عرضه به بازار است.

اسمارت تایر در وب‌سایت خود اعلام کرده که تایرهای METL برای دوچرخه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار قیمت دارند و در فصل اول سال ۲۰۲۳ برای سفارش در دسترس خواهند بود.

محصول جدید این شرکت نه تنها یک تغییر دهنده بالقوه بازی برای صنعت حمل و نقل است، بلکه نمونه‌ای درخشان از این موضوع است که چگونه فناوری توسعه یافته برای فضا می‌تواند مزایای زیادی را برای مردم اینجا روی زمین فراهم کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید