بازار خودرو جذاب می‌شود

بازار خودرو جذاب می‌شود
کد خبر : ۱۱۷۲۴
بازدید : ۱۴۴۹

بهمن‌ماه درحالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که بازار خودرو همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد.

رکود بر بازار حکمفرماست و خبری از معاملات پررونق روزهای قبل از عید سال‌های گذشته نیست. گویی نوروز هم دیگر قادر نیست که از سردی بازار بکاهد. فعالان بازار خودرو که‌ سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند، برای فرار از رکود به فروش اقساطی و مدت‌دار رو آورده و هر روز شرایط آسان‌تری را نسبت به روز قبل در فروش محصولات خود اعمال می‌کنند، به‌طوری که در فروش‌های ویژه خودروسازان، برخی خودروها با اقساط دوساله و بدون بهره به مشتریان عرضه می‌شود و خریداران می‌توانند با پرداخت ٤٠ یا ٥٠‌درصد قیمت خودرو،‌ بقیه مبلغ را درمدت یک یا دو‌سال به صورت اقساطی و بدون سود، پرداخت کنند.

داستان تا آن‌جا پیش رفته که فعالان این صنعت، برای از بین بردن رخوت بازار، دست به دامن شرکت‌های لیزینگی شده‌اند. قیمت‌ها در بازار برخلاف سال‌های گذشته، به کمتر از بهای کارخانه رسیده است درحالی ‌که درسال‌های قبل همواره قیمت خودرو در دوماه آخر‌سال با افزایش مواجه می‌شد و دربرخی موارد ٢ تا ٣‌میلیون تومان گران‌تر از قیمت اصلی آن به فروش می‌رسید، اما حال و هوای بازار خودرو امسال متفاوت با سال‌های گذشته است.

تفاوتی که باید ریشه اصلی آن را در انتشار اخبار مربوط به مذاکره خودروسازان با شرکت‌های خارجی دانست. قرارداد همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو درحالی چندی پیش نهایی شد که این روزها اخبار متعددی از ورود دیگر غول‌های خودروسازی دنیا به ایران شنیده می‌شود، به‌طوری که برخی منابع آگاه از آغاز مذاکرات خودروساز ایرانی برای تولید بی‌ام‌و در ایران خبر می‌دهد. به گزارش عصر خودرو، یک منبع آگاه در دوبی دراین‌باره گفته است که مدیران رده‌های مختلف بی‌ام‌و درهفته‌های گذشته مذاکرات مختلفی با خانواده‌های معروف ایرانی و نیز شرکت پرشیا خودرو برای حضور فعال دربازار ایران در پسابرجام داشته‌اند. این‌که چرا و با چه مجوزی مذاکره تولید با نماینده اماراتی بی‌ام‌و صورت گیرد، از ابهام‌های احتمالی خبر این منبع آگاه است.

اضافه شدن بنز به فهرست شرکای خودروساز
اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود و‌ هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو از افزوده‌شدن بنز و یک شرکت دیگر خارجی به شرکای خودروساز ایران خبر می‌دهد. او در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه زنده تلویزیونی پایش اعلام کرد که ایران‌‌خودرو به‌ زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا می‌کند که این شرکت‌ها به مجموعه گروه‌های همکار ایران‌خودرو اضافه خواهند شد که این همکاری‌های جدید منجر به این می‌شود که شرکت پژو نتواند به همین راحتی ایران را ترک کند، این درحالی است که درگذشته پژو فکر می‌کرد که اگر ایران را ترک کند، بازار ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اعضای هیأت‌مدیره فولکس واگن در تهران
این درحالی است که اعضای هیأت‌مدیره شرکت فولکس واگن هم‌اکنون درتهران به‌ سر می‌برند و به گفته برخی منابع آگاه این هیأت به قصد بررسی بازار و مذاکره با شرکای احتمالی به ایران سفر کرده‌اند. به گزارش عصر خودرو، هرچند پیش از توافق هسته‌ای، برخی خودروسازان کشورمان فولکس واگن را شریک اول خود می‌خواندند، اما به ‌دنبال رسوایی «دیزل گیت»، این شرکت خودروساز آلمانی بسیاری از پروژه‌های خود در دیگر کشورها را معلق یا متوقف کرد. با این اوضاع بسیاری از شرکت‌های خودروساز کشورمان بازهم به حضور این شرکت آلمانی درایران امید دارند. به‌طوری ‌که بعد از اجرای برجام بار دیگر نام شرکت‌هایی چون کرمان خودرو، ماموت و چند شرکت خصوصی برای مشارکت با فولکس به گوش رسید.

ازسوی دیگر خبر درخواست ٢٥٠ شرکت خصوصی و دولتی ایرانی برای همکاری مشترک با این شرکت مطرح است. حضور هیأت‌مدیره فولکس واگن در ایران برای انتخاب شریک نهایی درحالی مطرح است که حدود دوهفته پیش نیز آندریاس لنشلر، عضو هیأت‌مدیره فولکس‌واگن درگفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی تأکید کرده که فولکس به بازار خودروی ایران امیدوار است.

واکنش مدیرعامل رنو به توافقنامه پژو با ایران
رنوی فرانسه دیگر خودروساز مطرح جهان است که پیشتر آمادگی حضور در بازار ایران را به محض لغو تحریم‌ها اعلام کرده بود. سرمایه‌گذاران این شرکت به شدت نگران هستند پای این شرکت به رسوایی آلایندگی دیزلی اروپایی کشیده شده و به همین دلیل بازار ایران را از دست می‌دهند. نگرانی که کارلوس گون مدیرعامل رنو در پاسخ به آن گفته که ما مجبور نیستیم برای بازگشت، توافقنامه امضا کنیم زیرا هرگز از ایران خارج نشده بودیم.

امید به بهبود بازار خودرو
ورود شرکت‌های مطرح خودروسازی به بازار ایران و افزایش امید به بهبود صنعت خودرو نوعی از انتظار را دربازار شکل داده و مشتریان بازار خودرو فعلا برای خرید دست نگه داشته‌اند. حالا دیگر مردم برای خرید عجله نمی‌کنند و نوعی انتظار منطقی در بازار شکل گرفته است. انتظاری که به تشدید رکود و افت شدید قیمت‌ها دربازار منجر شده است. در این میان مصرف‌کنندگان انتظار دارند که بازار خودرو در سال جدید با ثبات و کاهش قیمت‌ها همراه باشد و آثار اقتصادی لغو تحریم‌های اقتصادی ‌سال ٩٥ پدیدار شود.

انتخاب شرکای خودرویی با ابتکار عمل
در این میان مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که انتخاب شرکای خوب خودرویی بستگی به ابتکار عمل خودروسازان ایرانی دارد، می‌گوید: اکنون روزهایی درصنعت خودروسازی ایران رقم می‌خورد که توانمندی‌های صنعت خودرو ایران، در کانون توجه شرکت‌های خارجی قرارگرفته؛ این درحالی است که هم‌اکنون مذاکرات و رفت‌وآمدهای متعددی برای ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک با خودروسازان مطرح دنیا درجریان است و بسیاری از آنها علاقه‌مند هستند تا توانمندی‌های این صنعت مهم کشور را از نزدیک مشاهده کنند. به گفته او، درشرایط فعلی برای انتخاب شرکای آینده صنعت خودرو، ابتکارعمل در دست خودروسازان ایرانی است و به‌طور طبیعی گزینه‌هایی مورد توجه قرارخواهند گرفت که علاوه برتامین منافع ملی بتوان با تکیه بر توان آنها، اهداف مدنظر درسیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز محقق کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: به‌طور طبیعی سرمایه‌گذاری مشترک با هدف انتقال دانش فنی و کمک به زنجیره‌های تأمین صنعت خودرو کشور در اولویت مذاکرات با خودروسازان خارجی قرار خواهد داشت و درکنار آن، برنامه‌های داخلی‌سازی، تولید محصولات باکیفیت و همچنین توجه به موضوعات زیست‌محیطی در دستور کار خواهد بود.

بازار خودرو جذاب می‌شود

بازار خودرو جذاب می‌شود


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید