اين عكس وزير بهداشت نيست، توجه نكنيد!

اين عكس وزير بهداشت نيست، توجه نكنيد!

روزنامه اعتماد نوشت: گاهي فضاي مجازي، دنياي عجيب و غريبي مي‌شود، فضايي كه پر از خوبي و بدي است، هم به نداشته‌هايت اضافه مي‌كند و هم از داشته‌هايت كم مي‌كند. البته وقتي با پليدي سياست و زشتي بي‌اخلاقي گره مي‌خورد ديگر از زيبايي‌هايش چيزي نمي‌ماند. زشت و پليد مي‌شود... مثل اين ماجرا

کد خبر : ۱۱۷۳۲
بازدید : ۱۸۹۱
روزنامه اعتماد نوشت: گاهي فضاي مجازي، دنياي عجيب و غريبي مي‌شود، فضايي كه پر از خوبي و بدي است، هم به نداشته‌هايت اضافه مي‌كند و هم از داشته‌هايت كم مي‌كند. البته وقتي با پليدي سياست و زشتي بي‌اخلاقي گره مي‌خورد ديگر از زيبايي‌هايش چيزي نمي‌ماند. زشت و پليد مي‌شود... مثل اين ماجرا

لطفا ابتدا به اين موضوع توجه كنيد:

در برخي شبكه‌هاي تلگرامي و متاسفانه معدود سايت‌هاي خبري، تصويري از دستبوسي دبير محترم شوراي نگهبان توسط فردي منتشر شده و آن را به دكتر حسن هاشمي وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منسوب كرده‌اند. (تصوير زير)

اما اصل ماجرا موضوع ديگري را نشان مي‌دهد. توجه كنيد:

با كمي دقت در عكس مشاهده خواهيد كرد كه مرحوم آيت‌الله رضواني در تصوير ديده مي‌شوند كه ايشان ٣١ فروردين ١٣٩٢ به رحمت خدا رفته‌اند. در عين حال حضرت آيت‌الله محمدي گلپايگاني رياست محترم دفتر مقام معظم رهبري و آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان نيز در تصوير ديده مي‌شوند كه بيشتر در دو مراسم مهم در مجلس حضور مي‌يابند: نخست؛ مراسم تحليف روساي جمهور و دوم؛ آغاز فعاليت يك دوره از مجلس كه از زمان شروع به كار دولت يازدهم فقط مراسم تحليف اين دولت برقرار بوده و با توجه به حضور دو فرد ذكر شده، امكان همزماني اتفاقي حضور اين افراد در مجلس وجود ندارد (تصوير زير)
اين عكس وزير بهداشت نيست. لطفا توجه نكنيد!
افرادي كه اين عكس را انتخاب كرده‌اند از ميان مطالب يك سايت خبري خارجي و مقاله‌اي مربوط به سال ٢٠١٣ ميلادي اين عكس را انتخاب و به دليل شباهت فرد مورد نظر از بالا (هم ايشان كه كنار رييس دولت نهم و دهم او را به نشستن دعوت مي‌كند) به وزير بهداشت، اين‌گونه وانمود و منعكس كرده‌اند كه گويي دكتر هاشمي اقدام به دستبوسي دبير شوراي نگهبان كرده است. (تصوير زير)
اين عكس وزير بهداشت نيست. لطفا توجه نكنيد!
براين اساس اين تصوير مربوط به زمان تحليف رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد است، يعني هشت سال و اندي قبل از آنكه دكتر هاشمي وزير بهداشت شود. با توجه به اين موضوعات و دقت به اين مساله كه دولت يازدهم از ميانه مرداد ١٣٩٢ آغاز به كار كرده است، شخصي كه در اين تصوير ديده مي‌شود، اصلا دكتر هاشمي نيست. عكس مذكور مربوط به سال ١٣٨٤ است. در تصوير آقاي منصور ياوري، نماينده دوره هفتم مجلس ديده مي‌شود كه ايشان تا سال ١٣٨٧ نماينده بوده‌اند.
اين عكس وزير بهداشت نيست. لطفا توجه نكنيد!

و اما سه نكته
١- گاهي عرصه عمومي و فضايي كه برخي رسانه‌ها و افراد در فضاي مجازي مي‌آفرينند يا آن را بازمي‌نمايانند، پر از تنش است. گفتاربرخي چهره‌هاي سياسي و ادبيات رسانه‌ها، اغلب خصمانه و آميخته با عناصر تنش‌زا و نزاع‌انگيز است. هرچند طبيعت جوامع انساني نمكي از نزاع و تنش را مي‌طلبد اما به باور همگان، تنش و نزاع موجود، گاهي از حد طبيعي خود بسيار فراتر رفته است. هر چند جامعه مطلوب انساني، «اجتماع فرشتگان» يا «همايش مردگان» نيست كه در آنها هيچ نزاعي متصور نباشد.

اگر در كاستن نزاع و تنش بايد كوشيد، گام نخست، يافتن كانون‌ها و مجراهاي زايش و توليد تنش است. رسانه‌ها و افراد عادي و غيرعادي در فضاي مجازي مي‌توانند چنين كاركردي را داشته باشند. اما متاسفانه برخي از آنها اين كاركرد راندارند. بعضي از رسانه‌هاي سنتي و مدرن خواسته يا ناخواسته بارانتقال و گسترش تنش‌ها و نزاع‌هاي موجود در صحنه قدرت را به دوش مي‌كشند يا خود دست‌اندركار توليد تنش و تزريق آن به جامعه و لايه‌هاي اجتماعي و سياسي‌اند و گامي در جهت كاهش تنش برنمي دارند. اما آيا همه ما مسوول نيستيم.

٢- برخي بي‌اخلاقي‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌هاي مدرن و البته سنتي فراوان شده است. گويي هرچه رسانه، بي‌اخلاق‌تر باشد برتر و رسانه‌تر است! تنش‌آفريني، در ذات رسانه نهفته نيست و كاركرد ناگزير آن هم به شمار نمي‌آيد. رسانه‌ها در جامعه پرتنش ما به جاي آنكه بر حجم و دامنه تنش بيفزايند و آن را بازتوليد كنند، مي‌توانند و مي‌بايد خانه تفاهم باشند، به جاي آنكه آتش‌بيار معركه باشند بايد آب لطفي برآتش منازعه بريزند. مي‌توانند و بايد سمبل اخلاق باشند. در حال حاضر، رخدادها به مثابه سفره‌اي است كه هر رسانه بهره خود را از آن مي‌برد، بي‌آنكه در خود تعهدي به حقيقت آن رخداد و مسووليتي در برابر مخاطبان احساس كند و در درك درست و اطلاع‌رساني جامع رخدادها بكوشد. با اين شرايط، آيا رسانه‌ها مي‌توانند حامل و پيشگام ارزش‌ها، اسلاميت، مدنيت و اخلاق، آزادي و اعتدال باشند؟ آيا افرادي كه دست به شايعه‌سازي و تحريف مي‌زنند نمي‌توانند به‌جاي بازي‌هاي غيراخلاقي جناح‌هاي قدرت را به تفاهم، گفت‌وگو و رقابت سالم دعوت كنند و از مردم و مخاطبان خود بخواهند به جاي خصومت و خشونت، از راهكارهاي انساني صلح‌آميز در مناسبات و معادلات اجتماعي خويش بهره برند؟ آيا همه ما مسوول نيستيم.

٣- وزيرمحترم بهداشت را همه مي‌شناسند، هم مردم، هم اهالي سياست و اجتماع، حتي منتقدين او. شايد كم پيش آيد كه كسي به شخصيت اخلاقي، فرهنگي و علمي وي خدشه‌اي وارد سازد. مشي آرام و معتدل او همواره از غوغاسالاري و هياهو دور بوده و در سياست هم بيشتر به عمق نظر داشته تا به سطح. اما گاهي حركت‌هايي - از نوع موضوع ذكر شده در سطور بالا - رخ مي‌دهد كه با انگيزه‌هاي سياسي و چاشني غيراخلاقي سعي در فريب افكار عمومي دارد. معلوم نيست آنان با چه انگيزه‌اي از شباهت يك عكس به وزير محترم سوءاستفاده مي‌كنند و چنين مطالب خلاف واقعي را آن هم در اين برهه زماني حساس منتشر مي‌كنند. آنها هم براي وزيري كه در همين يك، دو سال و اندي كه از دولت يازدهم مي‌گذرد، بي‌غرض و دور از نمايش و فريب، پاي درددل مردم نشسته و چاره‌جويي در اسرع وقت براي تسكين آلام بيماران را دنبال كرده است.

پيش از اين روابط عمومي وزارت بهداشت در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: دكتر حسن هاشمي براي آيت‌الله جنتي احترام قائلند؛ اما انتساب تصوير اقدامي چون «دستبوسي» به وزير بهداشت قويا تكذيب مي‌شود و قابل پيگيري حقوقي است.

در خصوص اين عكس شخصا از دكتر هاشمي پرسيدم. او با آنكه تاكيد كرد براي همه افراد خدمتگزار كشور و نظام احترام قايل است گفت: «در زندگي خود جز دست مادرم كه در قيد حيات است و استادم دكتر يلدا دست ديگري را نبوسيده‌ام.»

عملكرد و سابقه جناب دكتر هاشمي به عنوان يك پزشك حاذق و متخصص و البته مدير وزارتخانه مهمي چون بهداشت اقتضا مي‌كند كه او فراتر از جناح‌ها و گروه‌ها و احزاب موجود باشد و دغدغه و نگاه خود را سر و سامان دادن سلامت مردم دانسته و خود را وقف آن كند. او بارها گفته است از بي‌اخلاقي آزرده است و مي‌گويد: «از بي‌اخلاقي‌ها، پليدي‌ها و ناپاكي‌هاي سياست، بيزارم و در آرزوي سالم شدن اين فضا هستم.»

بياييم به پزشك محبوب اعتدال كه مورد اعتماد رييس‌جمهوري است، دست ياري دهيم تا همان‌گونه كه او به فكر جسم و جان هم‌ميهنان اين ديار است، ما نيز به فكر پالايش روح و روان جامعه باشيم. كاش سياست و رسانه را از پليدي و زشتي‌هايش برهانيم. همه ما مسووليم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید