دفتر جشن‌های ۲۵۰۰ ساله اینجاست!

دفتر جشن‌های ۲۵۰۰ ساله اینجاست!

در انتهای خیابان جشنواره محله تهرانپارس عمارت زیبایی درست وسط باغ بزرگ و سرسبزی به چشم می‌خورد که بر سردرش تابلو فرهنگسرای اشراق نصب است.

کد خبر : ۱۱۷۴۸۹
بازدید : ۶۷۶

مالک اولیه این باغ جواد ظهیرالدوله (امامی) یکی از دامادهای ناصرالدین شاه بود. با سقوط قاجار، «ارباب مهدی یزدی»، تاجر و نماینده مجلس ملی، باغ را خرید و به محل برگزاری میهمانی‌های مجلل با حضور نمایندگان مجلس، وزرا، درباریان و... تبدیل کرد. بعد از فوت ارباب مهدی، وارثان که حوصله رتق و فتق امور را نداشتند، باغ را به شهرداری وقت واگذار و از آن پس جلسات مهمی در آن برگزار می‌شود. سناتور «جواد بوشهری» که از افراد بانفوذ دربار بود، با همراهی «نیک‌پی»، شهردار وقت تهران، باغ را به دفتر جشن‌های ۲۵۰۰ساله تبدیل می‌کنند. یعنی برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ساله در این باغ و عمارت انجام شده.

ارباب‌مهدی از شاه زرنگ‌تره!

بی‌تردید باغ و عمارت بزرگ که روزگاری پاتوق قجرها بوده و بعدها سران حکومت پهلوی در آن نشست و برخاست داشته‌اند، قصه‌های شنیدنی بسیاری دارد. یکی از این حکایت‌ها را از زبان حاج «جواد میرمحمدی»، از اهالی قدیمی محله تهرانپارس، بخوانید: : «یک روز «محمدرضا شاه» با هلی‌کوپتر از اینجا رد می‌شد، چشمش باغ را گرفت و به ارباب‌مهدی گفت: «عجب باغ زیبایی داری؟» ارباب‌مهدی که با درباری‌ها حشر و نشر داشت و با این اصطلاح‌ها آشنا بود، فهمید که منظور شاه این است که باغ را به او پیشکش کند.

برای همین زرنگی کرد و در جواب گفت: «قبله عالم، هزار حیف که سند این باغ به نام خانمم است وگرنه پیشکش می‌کردم.» شاه از این حرف رنجید و سوار هلی‌کوپتر شد و رفت. رعیت‌ها که شاهد این صحنه بودند تا مدت‌ها این موضوع را با آب‌وتاب تعریف می‌کردند و آخر حرف‌هایشان هم می‌خندیدند و می‌گفتند: «از شاه زرنگ‌تر ارباب‌مهدی است! ‌»

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید