طرز تهیه غذا‌های سنتی بندرعباس؛ سبکی متفاوت از غذا‌های دریایی!

طرز تهیه غذا‌های سنتی بندرعباس؛ سبکی متفاوت از غذا‌های دریایی!

به همین خاطر اگر عاشق غذا‌های تند و پرادویه هندی هستید و یا کنجکاوید با سبکی متفاوت از غذا‌های دریایی آشنا شوید حتما سری به این بندر زیبا بزنید و از نزدیک طعم بی نظیر غذا‌های سنتی و محلی اش را بچشید.

کد خبر : ۱۱۷۵۸۱
بازدید : ۱۵۲۳

فصل پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به شهر تاریخی و تفریحی بندرعباس است. شهری که در کنار طبیعت منحصر به فرد، با فرهنگ غذایی خاص و هوس برانگیزی که دارد شما را به یک تجربه بی‌نظیر دعوت می‌کند.

بندرعباس که در گذشته با نام بندر گمبرون شناخته می‌شد، امروزه یکی از مهمترین مراکز تفریحی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید. کسانی که برای یک بار هم که شده به این شهر سفره کرده‌اند می‌دانند که غذا‌های بندر عباس به شدت تحت تاثیر ادویه‌ها و غذا‌های هندی قرار دارد، زیرا از گذشته مراودات زیادی از طریق این بندر و بندر کالیگوت هندوستان انجام می‌شد و همین امر بر غذا‌های سنتی و محلی بندر عباس تاثیر گذاشته است.

به همین خاطر اگر عاشق غذا‌های تند و پرادویه هندی هستید و یا کنجکاوید با سبکی متفاوت از غذا‌های دریایی آشنا شوید حتما سری به این بندر زیبا بزنید و از نزدیک طعم بی نظیر غذا‌های سنتی و محلی اش را بچشید. اما اگر نمی‌توانید راهی این سفر هیجان انگیز شوید با ما همراه شوید تا شما را با لذیذترین غذا‌های این شهر آشنا کنیم.

هواری

هواری ماهی یا ماهی پلو یکی از محبوب‌ترین غذا‌های شهر بندرعباس است. در این نوع غذا می‌توان از انواع ماهی‌ها استفاده کرد، ولی بیشتر از ماهی هوور استفاده می‌شود. هواری ماهی هم به صورت پلو و ماهی ساده سرو می‌شود و هم به صورت ترکیبی از سبزی پلو و ماهی. در ترکیب سبزی پلو و ماهی از سبزیجات معطر پلویی مثل جعفری، گشنیز و شوید استفاده می‌شود.

مواد لازم‌
برنج سه پیمانه‌
سیر ۲ تا ۳ حبه‌
نمک به مقدار کافی‌
فلفل قرمز و ادویه هندی به مقدار کافی‌
ماهی ۱۵۰ گرم‌
آب ۶ پیمانه‌
پیاز متوسط خرد شده ۱ عدد
کره ۵۰ گرم

طرز تهیه‌
مرحله اول: برنج را از قبل خیس می‌کنیم. حالا پیاز‌ها را در ظرف مناسب ریخته و تفت می‌دهیم تا طلائی شوند. در ادامه سیر را ریز خرد کرده و با زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم و کمی آن‌ها را هم می‌زنیم.

مرحله دوم: دماهی را به ترکیب داخل ظرف اضافه کرده و ادویه‌ها و فلفل را می‌ریزیم. ماهی را در پیاز تفت می‌دهیم تا آب ماهی تمام شود.

مرحله سوم: حالا آب را با نمک به محتویات ظرف اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم به جوش بیاید. وقتی چند جوش خورد، برنج را هم اضافه کرده و پس از آن که آب هم سطح برنج شد، برنج را با کفگیر زیر و رو کرده و کره آب شده را روی برنج می‌ریزیم.

مرحله چهارم: زیر شعله را کم کرده و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه اجازه می‌دهیم تا پلو آماده شود. در صورت تمایل می‌توانید یک پیمانه گشنیز یا شوید ساطوری شده و یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی یا عدس را هم به هواری اضافه کنید.

بلالیت

بلالیت

از غذا‌های مشهور و پرطرفدار بندرعباس که به صورت شیرین سرو می‌شود بلالیت است که بیشتر در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بیشتر رستوران‌های بندرعباس طبخ می‌شود.

مواد اولیه
ماکارونی یا رشته ورمیشل ۳۰۰ گرم
شکر به میزان دلخواه
گلاب یک استکان
روغن یک قاشق غذاخوری
پودر هل نصف یک قاشق چایخوری
آب یک لیتر
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
فستیوال عطر و طعم در غذا‌های سنتی بندرعباس

طرز تهیه
مرحله اول: در ابتدا ماکارونی یا رشته‌های ورمیشل را باید بپزید. برای این کار آب را روی اجاق قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد رشته‌ها را به مدت ۲ دقیقه داخل آب بریزید. مراقب باشید رشته‌ها نرم نشود. برای ماکارونی باید مدت بیشتری در آب بمانند. اما برای رشته ورمیشل همان ۲ دقیقه کافیست. حالا آن‌ها را با سرد آبکش کنید و داخل قابلمه بریزید.

مرحله دوم: حالا شکر را داخل گلاب حل کنید. بعد پودر هل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. آن را کمی گرم کنید و بعد کره یا روغن را داخل مواد بریزید و اجازه دهید حل شود.

مرحله سوم: مواد را داخل رشته‌های ماکارونی یا ورمیشل بریزید. اجاق را زیاد کنید تا بخار کند. بعد از ۳ دقیقه آن را کم کند و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه ماکارونی دم بکشد.

مرحله چهارم: برای اینکه بلالیت جنوبی شما خوشمزه‌تر و مقوی‌تر شود، می‌توانید به جای شکر، روی آن شیره خرما یا شیره انگور بریزید. این دسر خوشمزه را برای صبحانه و یا عصرانه میل کنید.

نکته مهم
نباید زمان دم کشیدن بلالیت به آن آب اضافه کنید. گلاب خودش باعث بخار کردن و دم کشیدن بلالیت می‌شود. نکته مهم دیگر در مورد تفاوت زمان دم کشیدن بلالوت ماکارونی با رشته ورمیشل است. طبیعتا رشته ورمیشل در مدت زمان کوتاه‌تر دم می‌کشد.

هزاری

هزاری

یکی دیگر از معروفترین غذا‌های بندرعباس هزاری نام دارد که به جرات می‌توان گفت هر کسی وارد این منطقه می‌شود حتماً باید از طعم بی نظیر آن بچشد. همانطور که پیش از این اشاره شد اکثر غذا‌های بندری به همراه ماهی تهیه می‌شوند. در هزاری نیز علاوه بر ماهی، فلفل دلمه‌ای، پیاز‌های سرخ شده طلایی و لیمو مشاهده خواهید کرد که در دلچسب و ماندگار شدن طعم و مزه این غذا تاثیر بسزایی دارند.

مواد لازم
برنج ۳۵۰ گرم
ماهی ۷۰۰ گرم
پیاز طلایی ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز یک قاشق مرباخوری
گرد لیمو یک قاشق مرباخوری
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه و قرمز و نمک به میزان لازم

طرز تهیه
مرحله اول: ماهی را بصورت فیله و ریز خرد می‌کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه در نمک و زردچوبه می‌خوابانیم و بعد از مدت تعیین شده آن را می‌شوییم.

مرحله دوم: پیاز‌ها را در مقداری روغن سرخ می‌کنیم. فلفل دلمه‌های خرد شده را نیز به پیاز‌ها اضافه می‌کنم و تفت می‌دهیم. سپس ماهی‌ها را اضافه کرده و چند بار هم می‌زنیم.

مرحله سوم: کمی که ماهی‌ها سرخ شدند، نمک، فلفل و زردچوبه و گرد لیمو را اضافه کرده و تفت می‌دهیم. دقت کنیم که ماهی‌ها به هیچ عنوان خرد نشوند.

مرحله چهارم: برنج را به روش آبکش آماده می‌کنیم. اکنون ماهی‌ها را لابه‌لای برنج آبکش شده ریخته و به مدت یک ساعت دم می‌کنیم.

موفلک

موفلک

از غذا‌های خوشمزه دیگری که در بندرعباس محبوبیت دارد می‌توان به موفلک اشاره کرد. برای تهیه این غذا از گندم و جو پرک استفاده می‌کنند. این غذا با افزودن ادویه هندی و تخم گشنیز بسیار لذیذ‌تر می‌شود.

مواد اولیه
ماهی بدون استخوان به میزان لازم
گندم یا جو پرک ۱/۵ پیمانه
تخم گشنیز ۲ قاشق
پیاز ۲ عدد
نمک و زردچوبه و ادویه هندی به میزان لازم

طرز تهیه
مرحله اول: ابتدا گندم یا جو را درون دیگ تفت می‌دهیم تا سرخ شود تا به قول معروف برشته شود. برشته شدن به این معنی است که تغییر رنگ دهد و قهوه‌ای شود، اما نسوزد.

مرحله دوم: سپس گندم‌های به دست آمده را مثل برنج در آب خیس می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. پیاز‌ها را ریز کرده و درون روغن با حرارت ملایم تفت می‌دهیم. وقتی پیاز هنوز پخته نشده، زردچوبه را نیز به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

مرحله سوم: ماهی را قبل از آغاز به تهیه موفلک درون قابلمه آب که حاوی زردچوبه و نمک است باید بجوشانیم تا در این مرحله از آن استفاده کنیم. استخوان و پوست ماهی را جدا کرده و به همراه پیاز سرخ می‌کنیم.

مرحله چهارم: آبی که ماهی در آن جوشیده را دور نریزید، زیرا بعدا به آن نیاز دارید. در این مرحله این آب را به پیاز و ماهی تفت داده شده اضافه می‌کنیم. پس از به جوش آمدن آب، گندم خیس خورده را به آن اضافه می‌کنیم. در این مرحله از ادویه‌های تند دیگری مانند فلفل و ادویه‌های هندی استفاده می‌کنیم، زیرا یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم غذا‌های جنوبی طعم تند دهان سوزش است.

مرحله پنجم: حالا زمان می‌دهیم تا آب غذا بخار شده و دم بکشد. زمانی که غذا دارد دم می‌کشد، کمی تخم گشنیز بر روی گندم‌ها بریزید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید