پایان یخ‌بندان بیت‌کوین؟

پایان یخ‌بندان بیت‌کوین؟

بر این اساس بیت‌کوین در ساعت ۱۳ به وقت تهران توانست قیمت ۱۷‌هزار و ۲۴۰ دلار را در بازار به ثبت رساند. اتریوم نیز با کسب حمایت ۱۳۰۰ دلاری در ساعت مذکور با قیمت ۱۳۱۵ دلار معامله شد. شواهد نشان می‌دهد شیب صعودی بازار‌های ریسکی به بازار طلا نیز سرایت کرده است و روند قیمتی آن را به کانال ۱۹۰۰ دلار نزدیک کرده است.

کد خبر : ۱۱۷۶۳۷
بازدید : ۲۶۵۵

بیت‌کوین سرانجام پس از یک ماه نوسان در کانال ۱۶‌هزار دلاری، شروع معاملات هفته جدید را با رشد ۶/ ۱ درصدی آغاز کرد و توانست حمایت کانال ۱۷‌هزار دلاری را به دست آورد. وضعیت بازار کریپتو حاکی از آن است که با رشد بازار رمزارز‌ها، ارزش آن به میزان ۱/ ۳‌درصد نسبت به‌روز جمعه ۶ ژانویه افزایش یافت.

این امر را می‌توان به رشد ۶/ ۱درصدی بیت‌کوین و همچنین افزایش ۱/ ۴درصدی اتریوم در روز گذشته نسبت داد. بر این اساس بیت‌کوین در ساعت ۱۳ به وقت تهران توانست قیمت ۱۷‌هزار و ۲۴۰ دلار را در بازار به ثبت رساند. اتریوم نیز با کسب حمایت ۱۳۰۰ دلاری در ساعت مذکور با قیمت ۱۳۱۵ دلار معامله شد. شواهد نشان می‌دهد شیب صعودی بازار‌های ریسکی به بازار طلا نیز سرایت کرده است و روند قیمتی آن را به کانال ۱۹۰۰ دلار نزدیک کرده است.

پایان یخ‌بندان بیت‌کوین

قوت بخشیدن شاخص دلار به بازار‌ها

گزارش بازار‌های جهانی حاکی از آن است که افت شاخص دلار از کانال ۱۰۵ واحدی به کانال ۱۰۳ واحدی در روز‌های اخیر و همچنین نوسان آن در کانال ۱۰۳ واحدی همزمان با بازگشایی بازار‌ها در روز گذشته، صعود بازار رمزارز‌ها از جمله بیت‌کوین و اتریوم و همچنین رشد ۱/ ۳ درصدی بازار کریپتو را به دنبال داشت؛ بنابراین با توجه به اهمیت بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سطح جهان باید گفت که این دارایی با توجه به شیب نزولی شاخص دلار رشد ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد.

این امر سبب شد بیت‌کوین پس از یک ماه درجا زدن در کانال ۱۶‌هزار دلاری، روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز کند. از این رو این دارایی با رشد ذکر شده حمایت کانال ۱۷‌هزار دلاری را کسب کرد. به دنبال این موضوع اتریوم نیز واکنش مثبت خود را با حمایت از کانال ۱۳۰۰ دلار اعلام کرد.

در نهایت عوامل مذکور سبب شدند تا ارزش بازار کریپتو از ۸/ ۷۷۴ میلیارد دلار به ۸/ ۸۱۱ میلیارد دلار برسد. شیب نزولی بازار‌های پرریسک ناشی از چیست؟ چرا بازار رمزارز‌ها به اندازه بازار طلا رشد نکرد؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت که با اخبار مثبت از سوی بازار‌های آمریکا از جمله گزارش مشاغل آمریکا که در هفته گذشته و همچنین روند کاهشی تورم که نشان از مثمر ثمر واقع شدن اتخاذ سیاست‌های انقباضی در ماه‌های اخیر است، شاخص دلار را با ترس از کاهش سرعت سیاست‌های پولی همراه کرد و سبب شد این شاخص که رابطه‌ای معکوس با بازار رمزارز‌ها دارد، در مسیر نزولی قرار گیرد.

در این میان پاسخ سوال دوم را باید این چنین تشریح کرد که با سقوط ۷۵ درصدی ارزش بیت‌کوین و اتریوم، دارایی‌های مذکور به بازاری پرریسک تبدیل شد و این موضوع، دلسردی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار‌های مذکور را به همراه داشت. علاوه بر این موضوع ورشکستگی صرافی FTX به دلیل کمبود بدهی سبب شد سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در بازاری کم ریسک‌تر و مطمئن‌تر ذخیره کنند.

در این بحبوحه طلا که در سال ۲۰۲۲ کانال ۲‌هزار دلاری را نیز تجربه کرده بود با خودنمایی خود در جذب سرمایه‌گذاران سایر بخش‌ها توانست خود را در برابر سیاست‌های انقباضی مقاوم کند. از این رو هنگامی که بازار‌ها در مسیر صعودی قرار می‌گیرند ترجیح سرمایه‌گذاران بازاری است که اطمینان آن‌ها را به خود جلب کند، مانند بازار طلا.

محبوبیت فلز زرد در ۲۰۲۳

تحولات بازار‌های جهانی حاکی از آن است که طلا با توجه به عوامل مذکور در حال یکه‌تازی در بازار‌های جهانی در جهت دستیابی به کانال ۱۹۰۰ دلاری است. این فلز درخشان روز گذشته را با رشد ۱/ ۲ درصدی آغاز کرد و در میانه روز به ۱۸۷۰ دلار رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا قبل از نشست بعدی فدرال رزرو طلا در کانال ۱۸۰۰ دلاری در نوسان خواهد بود، اما امکان افزایش آن به کانال ۱۹۰۰ دلاری نیز دور از انتظار نیست.

منبع: دنیای‌اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید