چرا چاقی در مردان کشنده‌تر از زنان است؟

چرا چاقی در مردان کشنده‌تر از زنان است؟

تحقیقات نشان می‌دهد مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض خطر مرگ به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی قرار دارند.

کد خبر : ۱۱۷۷۷۵
بازدید : ۲۹۱

تحقیقات دانشمندان دانشگاه یورک نشان می‌دهد مردان به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با زنان بیشتر در معرض خطر مرگ به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی قرار دارند.

مطالعه انجام‌شده در فاز بررسی روی حیوانات تأیید می‌کند که فرایند‌های مرتبط با التهاب در بافت چربی مردان شایع‌تر از زنان است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مردان سه‌برابر بیشتر از زنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند. محققان در این مطالعه داده‌های مربوط به سلامتی چهار میلیون نفر را مورد بررسی قرار دادند و نتوانستند توضیحی در مورد دلیل اینکه چرا مردان چاق نسبت به زنان چاق، بیشتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند، ارائه کنند. اما حالا مطالعه جدید به این سؤال پاسخ می‌دهد.

در چند سال گذشته تیمی از محققان دانشگاه یورک تلاش کرده‌اند به این سؤال پاسخ بدهند. در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند که موش‌های ماده نسبت به موش‌های نر رگ‌های خونی بیشتری در بافت چربی تولید می‌کنند. این افزایش عروق در بافت چربی ماده‌ها با نرخ پایین‌تری به ناهنجاری‌های متابولیک ارتباط دارد.

در تحقیق جدید، محققان سلول‌های اندوتلیال خاصی را در موش‌ها مطالعه کردند که رگ‌های خونی بافت چربی را می‌سازند. آن‌ها به‌دنبال پاسخ این سؤال بودند که چه تفاوت‌های ژنتیکی‌ای می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌های عروق خونی در بافت چربی موش‌های نر، نشانگر‌های ژنتیکی پیش‌التهابی را نشان می‌دهند که در همان سلول‌ها در موش‌های ماده شناسایی نشدند.

«تارا هاس»، محقق ارشد این پروژه می‌گوید:

«میزان فرایند‌های مرتبط با التهاب در مردان شایع بود و این موضوع بسیار شگفت‌انگیز است.»

محققان حدس می‌زنند که این تفاوت در ویژگی‌های اپی‌ژنتیک سلول‌های اندوتلیال بین مردان و زنان می‌تواند علت کشنده‌تر‌بودن چاقی در مردان را نسبت به زنان توضیح دهد. بااین‌حال، هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی می‌تواند باعث این تفاوت‌های بنیادی سلولی در بافت چربی بین حیوانات نر و ماده شود.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید