(تصاویر) کشف قدیمی‌ترین مقبره مصر باستان با نماد‌هایی از غلبه نور بر تاریکی!

(تصاویر) کشف قدیمی‌ترین مقبره مصر باستان با نماد‌هایی از غلبه نور بر تاریکی!

در این مقاله که اخیراً در نشریه علمی Mediterranean Archaeology and Archaeometry منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند که معمارِ مصری برای رسیدن به کامل‌ترین شکلِ جهت‌گیری به سمتِ خورشید، از دو ستونِ دو-ذراعی – در حدود یک‌متر- و یک مربع و چنددست جامعه بلند استفاده کرده که به کمک آن‌ها می‌توانسته جهتِ اتاقکِ تدفین و مکانِ نصبِ مجسمه پادشاه را مشخص کند.

کد خبر : ۱۱۸۳۱۷
بازدید : ۹۳۳

تیمی از محققان از دانشگاه‌های مالاگا و جی‌اِن قدیمی‌ترین مقبره مصری را که هم‌راستا با انقلاب زمستانی ساخته شده، کشف کرده‌اند. این مقبره، واقع در کوه قبـه الهوا، در آسوان، کاملاً به سمتِ محلِ طلوع خورشید در انقلاب زمستانی جهت‌گیری شده که مقبره را غرق در نور می‌کند و آخرین محلِ استراحتِ حاکمِ شهرِ الفانتین است که در اواخر سلسله دوازدهم، در حدود سال ۱۸۳۰ قبل از میلاد، زندگی می‌کرد.

این همراستایی با چله زمستانی به مقبره امکان می‌داد که چرخه خورشید را دنبال کند که آن را با مفهومِ زایشِ دوباره مرتبط می‌سازد. درحالیکه انقلابِ زمستانی نشانی از آغاز پیروزی نور بر تاریکی است، انقلابِ تابستانی با آغاز سیل‌های سالانه در نیل هم‌زمان می‌شود که هر دو رویداد معنای نمادینِ مهمی در ارتباط با رستاخیزِ این حاکم فقید دارند. ارتباط این مقبره با مفاهیم غلبه نور بر تاریکی اگرچه در تمام فرهنگ‌های باستانی ریشه دارد، اما بی شک یکی از کهن‌ترین نماد‌های آن را در فرهنگ‌های هندو ایرانی می‌توان یافت.

(تصاویر) کشف قدیمی‌ترین مقبره مصر باستان با نماد‌هایی از غلبه نور بر تاریکی!

در این مقاله که اخیراً در نشریه علمی Mediterranean Archaeology and Archaeometry منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند که معمارِ مصری برای رسیدن به کامل‌ترین شکلِ جهت‌گیری به سمتِ خورشید، از دو ستونِ دو-ذراعی - در حدود یک‌متر- و یک مربع و چنددست جامعه بلند استفاده کرده که به کمک آن‌ها می‌توانسته جهتِ اتاقکِ تدفین و مکانِ نصبِ مجسمه پادشاه را مشخص کند.

(تصاویر) کشف قدیمی‌ترین مقبره مصر باستان با نماد‌هایی از غلبه نور بر تاریکی!

محققان می‌گویند، معمار مصری نه‌تنها توانسته جهت‌گیری را به‌کامل‌ترین شکل محاسبه کند بلکه هم‌چنین توانسته حجم مقبره را با دقتی عالی محاسبه کند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که حجم مقبره به‌قدری دقیق اندازه‌گیری شده که از برخورد آن با قبر‌های قبلی پیش‌گیری شود.

این مقبره که احتمالاً توسطِ Heqaib-ankh، حاکم وقت، ساخته شده است، در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ کاووش شد. از آن زمان تاکنون این مقبره به لحاظِ شکلِ معماری، توسطِ متخصصان مختلف مطالعه شده است.

نرم‌افزاری برای تعیین موقعیتِ خورشید

دانشمندان به لطفِ شناساییِ دوره‌ای که مقبره در آن ساخته شده بود، توانستند نرم‌افزار مخصوصی (Dialux Evo) را برای بازتولیدِ موقعیت خورشید با توجه به افقِ زمانِ باستانی طراحی کنند.

دانشمندان می‌گویند: «این مطالعات نشان می‌دهند که مصری‌ها قادر بودند موقعیت خورشید و جهت‌گیریِ شعاع‌های آن را برای طراحیِ بناهای‌شان محاسبه کنند.» آن‌ها تأکید می‌کنند که «هرچند مقبره‌ای که در قبه‌الحوا پیدا شده، قدیمی‌ترین نمونه است، اما قطعاً تنها نمونه نیست.»

منبع: راهنماتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید