ایران در سرمای شدید دی؛ جزئیات ورود سامانه جدید به کشور

ایران در سرمای شدید دی؛ جزئیات ورود سامانه جدید به کشور

کارشناسان کولاک را هم برای تهران پیش‌بینی کرده بودند، اما این وضعیت پیش از بحران کولاک و تنها در زمان بارش برف است. البته عابران پیاده، در عین حال که از سپیدی شهر و رقص دانه‌های برف لذت می‌بردند، وضعیت سختی را تجربه کردند.زمین‌های لغزنده که در برخی موارد شن‌پاشی نشده و برف تلنبار شده و حرکت را سخت و محتاطانه می‌کند.

کد خبر : ۱۱۸۵۲۸
بازدید : ۳۴۸۱

زمستان تهران حداقل به دمای منفی یک رسیده که برای یک زمستان عددی چندان عجیبی نیست. حتی در شهر‌هایی که سرمای شدید حاکم بود، برایشان یک تجربه تکراری بود. چنان که غافلگیری مسوولان نیز برای خودشان و شهروندان تکرار یک تکرار بود.

آن‌ها با وجود هشدار و پیش‌بینی در مورد وضعیت سرما و افزایش مصرف گاز، خودشان غافلگیر شدند. ۱۷ استان درگیر برف و باران است و برای ۵ استان اعلام وضعیت آماده‌باش شده است. بعد از یک بارش، رفت‌وآمد‌های شهری مختل و خیابان‌های شهر قفل شده و وضعیت یخبندان برای تهران پیش‌بینی شده است.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، می‌گوید: «این سرما نسبت به زمستان تهران و میانگین دمای آن در ۳۰ سال گذشته، طبیعی است. امسال «زمستان سختی» نداریم بلکه دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.»

طبق پیش‌بینی‌ها یک سامانه بارشی قرار است وارد کشور شود که تغییرات دمایی زیادی به همراه ندارد، اما عمده بارش‌های آن به‌صورت برف است، البته سهم مناطق گرمسیر، باران است. احمد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفته است: «متوسط دمای هوای کشور از یکم تا ۲۳ دی‌ماه به میزان ۶/۰درجه سردتر از شرایط نُرمال (میانگین بلندمدت ۳۰ ساله) بوده است».

او هم تاکید می‌کند که سازمان هواشناسی کشور از هفته‌های گذشته درباره احتمال کاهش محسوس دما و در نتیجه، امکان افزایش شدید مصرف گاز و دچار شدن به کمبود گاز هم به صورت عمومی هشدار داده بود و هم اطلاعات مربوطه را به مسوولان ذی‌ربط ارائه کرده بود.

ضیاییان در گفتگو با «دنیای اقتصاد»، گفته بود که از یکشنبه هفته قبل با اعلام هشدار «نارنجی» ورود وضعیت بحرانی در کشور را به تمام واحد‌های تصمیم‌گیر و اجرایی اعلام کرده بودند. یکی از موارد هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور، تداوم بارش‌ها در ۱۰ استان و احتمال وقوع سیل در ۴ استان بوده که همراه با خسارات کشاورزی و اختلال در بخش حمل‌ونقل بوده است.

در بارش چند ساعته برف در تهران، چهار بزرگراه چمران، نیایش، یادگار و مدرس دچار کندی در حرکت شدند. این می‌تواند طبیعی‌ترین حالت ممکن در شرایط برفی و لغزندگی خیابان‌ها باشد، اما مشکل آن است که اتوبان‌ها و خیابان‌ها در شن‌ریزی و نمک‌پاشی دچار برخی مشکلات بودند.

این احتیاط از عصر دیروز خیابان‌های پایتخت را قفل و تردد را غیرممکن کرده است. مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد کمربند ترافیکی در محدوده‌های میرداماد، جنت‌آباد، شریعتی و اتوبان حکیم وجود داشته است.

کارشناسان کولاک را هم برای تهران پیش‌بینی کرده بودند، اما این وضعیت پیش از بحران کولاک و تنها در زمان بارش برف است. البته عابران پیاده، در عین حال که از سپیدی شهر و رقص دانه‌های برف لذت می‌بردند، وضعیت سختی را تجربه کردند.زمین‌های لغزنده که در برخی موارد شن‌پاشی نشده و برف تلنبار شده و حرکت را سخت و محتاطانه می‌کند.

به جز چند مغازه‌داری که پیاده‌رو را در حد نیازشان تمیز کرده‌اند، باقی برف است و لغزندگی. مترو‌ها در ورودی‌شان چیزی برای تمیز کردن کفش‌های برفی و خیس ندارند و همین را تا پله‌ها برده‌اند و هر پله می‌تواند خطرناک باشد. این وضعیت روز برفی است.

محمد اصغری، کارشناس هواشناسی اعلام کرد که بعد از بارش شدید برف، هوا در اواخر شب صاف خواهد شد و این شروع داستان تازه یخ‌بندان و افت شدید دما است و صبح دوشنبه با سرمای شدیدی آغاز خواهد شد. در این وضعیت، پلیس از مردم خواسته است که کمتر در شهر تردد کنند. چنان که برای کمبود انرژی از مردم خواسته شد صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند.

در مناطق غربی و شرقی کشور، در عین حال که سرمای شدیدی را تجربه می‌کنند، در مناطقی این سرما را با قطعی گاز یا افت شدید گاز می‌گذرانند. این تازه ابتدای سرما و زمهریر ایران است. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، از روز سه‌شنبه توده هوای سرد تازه‌ای وارد کشور می‌شود.

خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که بارش برف و کاهش بی‌سابقه دما، مصرف گاز را در کشور افزایش داده به‌طوری که مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بر همین اساس، مدارس و دانشگاه‌ها و برخی ادارات بعضی شهر‌ها تعطیل شدند.

مدارس سمنان، گیلان و گلستان غیرحضوری شده و ادارات با تاخیر کار خود را آغاز می‌کنند. استاندار گلستان گفته است: «در این جلسه مصوب شد حداکثر تا دو هفته آینده تمام ادارات سوخت جایگزین خود را فراهم کنند.» ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و بانک و دانشگاه‌های استان همدان تعطیل شد.

در مشهد، خراسان شمالی و قزوین به دلیل سرمای سختی که حاکم است و فعلا میهمان این شهر است، مدارس و دانشگاه‌های استان قزوین تا آخر هفته تعطیل شده و ادارات نیز از ساعت ۹ تا ۱۴ فعال خواهند بود. در خراسان جنوبی، مدارس تا پایان هفته غیرحضوری شدند. در کرمانشاه، روز‌های ۲۹ دی و ۶ بهمن‌ماه ادارات، بانک‌ها تعطیل و مدارس غیرحضوری شدند.

از شهر‌ها که بیرون بیاییم، وضعیت جاده‌ها وخیم‌تر است. هر چند در مورد عدم سفر هشدار داده شده است. سرهنگ احمد شیروانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفته محور‌های استان‌های کردستان، لرستان، همدان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی، فارس، مرکزی، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری درگیر برف و کولاک و محور‌های استان‌های ایلام، خوزستان، قم و بوشهر نیز بارش باران دارند. در این جاده‌های برف و کولاکی، معاون عملیات سازمان امدادونجات اعلام کرده تا صبح روز گذشته، رهاسازی ۸۱۸ دستگاه خودرو از برف و تخلیه آب از ۸۹واحد منزل مسکونی نیز انجام شد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید