هر رنگ ادرار چه معنایی می‌دهد؟

هر رنگ ادرار چه معنایی می‌دهد؟

هرگاه که به دستشویی می‌رفتید، در واقع آینه سلامتی بدنتان جلوی رویتان بوده و شما با بی‌میلی تمام از آن روی برمی‌گرداندید! رنگ ادرار به خوبی می‌تواند یک شمای کلی از وضعیت سلامتی‌تان را در اختیارتان بگذارد.

کد خبر : ۱۱۸۵۴
بازدید : ۲۶۱۹۶۲
فرادید | هرگاه که به دستشویی می‌رفتید، در واقع آینه سلامتی بدنتان جلوی رویتان بوده و شما با بی‌میلی تمام از آن روی برمی‌گرداندید! رنگ ادرار به خوبی می‌تواند یک شمای کلی از وضعیت سلامتی‌تان را در اختیارتان بگذارد.
تغییر رنگ ادرار
رنگ ادرار با توجه به میزان آبی که در طول روز می‌نوشید تغییر می‌کند؛ هر چه مایعات بیشتری نوشیده باشید ادرار رقیق‌تر و رنگ آن کمرنگ‌تر می‌شود. هرچه کمتر از مایعات استفاده کنید، ادرار غلیظ‌تر می‌شود و رنگ تیره‌تری میگیرد؛ به همین دلیل کم‌آبی شدید باعث می‌شود رنگ ادرار، تیره می‌شود.
اما گاهی رنگ ادرار از این محدوده خارج می‌شود و رنگ‌هایی غیرطبیعی مانند قرمز، قهوه‌ای تیره و آبی به خود می‌گیرد. اگر متوجه وجود خون در ادرار شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
وجود خون در ادرار خیلی معنی دارد و حتی ممکن است نشانه نوعی از سرطان مثانه باشد.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟
تغییر رنگ ادرار معمولا به دلیل مصرف مواد غذایی خاص، دارو‌ها یا رنگ‌های خوراکی اتفاق می‌افتد و در این صورت اصلا جای نگرانی نیست. مثلا رنگ‌هایی که در مواد غذایی مخصوص کودکان استفاده می‌شود، ممکن است موجب تغییر رنگ ادرار آن‌ها شود. اگر غیر از موارد خوراکی تغییر رنگی در ادار دیده شود دلیل پزشکی دارد.
اگر ادرار به بی‌رنگی آب باشد، احتمالا مربوط به این است که آب زیادی نوشیده‌اید و به این دلیل که مثانه پر می‌شود، باید چندین بار در روز به دستشویی بروید. داشتن رنگ ادرار روشن، جای هیچ نگرانی ندارد.

اگر رنگ ادرار به سمت قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره برود، به این معنی است که آب بدن کم شده است. اگر فردی ادراری تیره همراه با سردرد و سرگیجه داشته باشد، پزشک باید ادرار بیمار را بررسی کند تا علت کمبود آب بدن را مشخص کند.

اگر ادرار به رنگ قرمز یا صورتی دفع شود، با این‌که ظاهر وحشتناکی دارد و حتما باید بررسی شود، اما لزوهمیشه به معنای وجود مشکل و بیماری خاصی نیست. در نظر داشته باشید گاهی دفع سنگ کلیه با ادرار خونی همراه است.

غیر از بیماری‌های مثانه و کلیه مصرف غذا‌هایی مانند لبو و تمشک نیز باعث تغییر رنگ ادرار و قرمز شدن آن می‌شوند.نارنجی شدن رنگ ادرار نیز شاید به دلیل مصرف داروها، مواد غذایی و مکمل‌هایی مانند ویتامین C.، هویج و آب هویج باشد. رنگ ادرار ممکن است به رنگ سبز یا آبی هم دیده شود. برخی بیماری‌ها، مصرف دارو‌ها و مواد غذایی خاصی مانند مارچوبه می‌تواند موجب چنین تغییر رنگی شود.


به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، میزان آب بدن، نوع غذایی که خورده‌اید و حتی اثرات جانبی داروی مصرفی نیز در رنگ ادرار هویدا می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم معنای هر رنگ را به شما بگوییم تا شما هم از این پس بیشتر حواستان به سلامتی‌تان باشد.

بدون رنگ
احتمالا شنیده‌اید که نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز برای سلامتی ضروری است. اما اگر رنگ ادرار شما درست مانند آب بی‌رنگ است، به احتمال فراوان بیش از حد معمول آب می‌نوشید. نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز ضرری به شما وارد نمی‌کند، اما هیچ داده‌ای برای اثبات اینکه بدن واقعا به هشت لیوان آب احتیاج دارد هم در دست نیست!

جین میلر، دانشیار اورولوژی دانشگاه واشنگتن می‌گوید که اگر زیادی آب بنوشید، نصف روز را باید در دستشویی بگذرانید.

زرد کمرنگ
این رنگ باید هدف غایی شما در دستشویی باشد. باید تمام سعی‌تان این باشد که رنگ ادرارتان به زرد کمرنگ نزدیک شود؛ درست چیزی بین آب زلال و رنگ آب سیب. در این صورت می‌دانید که آب کافی به بدنتان می‌رسد. زرد کمرنگ وضعیت عادی بدن را نشان می‌دهد.

زرد درخشان
انگار بر روی رنگ ادرار شما، افکت نئون کار گذاشته شده است! مشکل را باید از خانواده ویتامین ب جویا شوید. هرگاه ویتامین B2 در برابر اشعه فرابنفش قرار گیرد، به صورت طبیعی فلوئورسنت می‌شود. شاید از دیدن رنگ زرد درخشان کمی دلخور شوید، اما جای نگرانی وجود ندارد.

بدن انسان به طور طبیعی آن میزان از ویتامین B2 را که نیاز ندارد، از طریق ادرار تخلیه می‌کند. ممکن است غذاهای حاوی این ویتامین را زیاد میل کرده‌اید و یا حتی مکمل نوش جان کرده باشید. ویتامین B2 تقریبا در تمام مولتی ویتامین‌ها و همچنین غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت ارگانیک و لبنیات وجود دارد.

زرد مایل به قهوه‌ای
اگر رنگ ادرار شبیه رنگ آب سیب باشد، در واقع در تیره‌ترین حالت ممکن از طیف رنگ‌های «عادی» خواهد بود. شاید فکر کنید که رنگ زرد مایل به قهوه‌ای نشان از عدم رسیدن آب کافی به بدن باشد، اما اینطور نیست. این رنگ غلظت بالای ادرار شما را نشان می‌دهد. البته ادرار غلیظ به معنای عدم رسیدن آب کافی به بدن نیست.

کلیه‌های شما می‌توانند به خوبی ادرار را متمرکز کند تا علائم مشکل عدم رسیدن آب کافی به بدن پدید نیاید. با این حال، اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، پس بهتر هست کمی بیشتر آب بنوشید، به ویژه اگر زیاد تمرین می‌کنید.

قهوه‌ای
ادرار قهوه‌ای می‌‎تواند با «میوگلوبینوریا» یا همان وجود میوگلوبین (پروتئین موجود در ماهیچه‌ها) در ادرار در ارتباط باشد. رنگ قهوه‌ای ادرار بیش از هر چیز احتمالا با «رابدومیولیز» مرتبط است. این بیماری در واقع آسیب و تخریب ماهیچه‌های اسکلتی بدن انسان است که در آن، فیبرهای ماهیچه‌ای بر اثر آسیب دیدن ماهیچه‌های می‌میرند و سپس وارد جریان خونی می‌شوند. اگر این بیماری درمان نشود، به مرور زمان می‌تواند منجر به آسیب‌های کلیوی شود.

آبی مایل به سبز و نارنجی
اگر جزو این دسته هستید، نیازی نیست خودتان را سرزنش کنید. شاید در حال مصرف دارویی برای عفونت دستگاه ادراری هستید که در این صورت وجود رنگ آبی مایل به سبز در ادرار یکی از اثرات جانبی آن است. در این داروها از متیلن آبی استفاده می‌شود که این رنگ خودش را در ادرار نشان می‌دهد.

اگر هم از داروی «فنازوپیریدین» مصرف می‌کنید، رنگ ادرار شما نارنجی خواهد شد. فنازوپیریدین برای درمان علائمی نظیر درد و سوزش هنگام ادرار، احساس دفع فوری یا تکرار ادرار ناشی از تحریک مخاط مجاری ادراری تحتانی مصرف می‌شود.
این دو حالت در زمان مصرف دارو نرمال حساب می‌شوند، اما اگر پس از اتمام مصرف داروها همچنان این رنگ‌ها را مشاهده کردید، بهتر است آن را با پزشک خود در جریان بگذارید.

صورتی یا قرمز
مشاهده رنگ خون در ادرار می‌تواند نشان دهنده چندین حالت باشد. یکی از حالت‌هایی که جای نگرانی ندارد این است که زیادی چغندر میل کرده‌اید. رنگدانه‌های موجود در چغندر در حجم بالا می‌تواند رنگ ادرار قرمز کند.

میلر می‌گوید که این تغییر رنگ اصلا نگران کننده نیست و به سرعت از بین می‌رود. اما اگر رنگ قرمز تداوم داشت، باید هر چه زودتر آزمایش ادرار دهید تا مبادا خون وارد مجرای ادراری شما شده باشد. وجود خون در ادرار می‌توان حاکی از عفونت دستگاه ادراری و یا سنگ کلیه باشد که اغلب با درد و ناراحتی همراه است.

سرطان مثانه، کلیه و میزنای نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل وجود خون در ادرار باشد. میلر می‌گوید که در صورت مشاهده خون فورا نزد پزشک متخصص بروید، زیرا این سرطان‌ها درد ندارند و گاها به طول متناوب خونریزی می‌کنند.

منبع: CNN
ترجمه: وبسایت فرادید

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مال من فسفریه :|

  • h.s.m ارسالی در

    سلام خسته نباشید من چند روزیه ک ادرارم بی رنگ بی رنگ هستش . خیلی معدرت میخوام از خواب ک بیدارمیشم اول صبح رنگش زرده کم رنگه بعدش دیگه همش سفیده میخواستم بدونم ممکنه عفونت باشه؟؟ یا بیماری خاصی؟ اینم بگم من اب زیاد میخورم . یعنی از خواب ک بیدار میشم اولین چیزی ک میخورم ی اسیدفولیک با ی لیوان ابه

  • بینام ارسالی در

    خوب

  • علی ارسالی در

    عالی عالی وعالیییییی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید