شکایت هنرمندان از سه شرکت بزرگ به خاطر سرقت هنری

شکایت هنرمندان از سه شرکت بزرگ به خاطر سرقت هنری

گروهی از هنرمندان سه شرکت بزرگ را که ابزار‌های تولید تصویر با هوش مصنوعی دارند، به سرقت آثار هنری متهم کرده‌اند.

کد خبر : ۱۱۸۷۸۴
بازدید : ۳۷۸۳

شماری از هنرمندان نبردی را علیه «سرقت» میلیارد‌ها تصویر دارای کپی‌رایت توسط ابزار‌های هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این نرم‌افزار‌ها بدون دریافت مجوز از هنرمندان، دست به تقلید سبک هنری آن‌ها زده‌اند و باید در این رابطه پاسخگو باشند.

گروهی از هنرمندان، شرکت حقوقی Joseph Saveri را به‌عنوان نماینده خود معرفی و یک شکایت جمعی را در سن فرانسیسکو علیه سه شرکت Stability AI، Midjourney و DeviantArt ثبت کرده‌اند. هنرمندان می‌گویند این شرکت‌ها قوانین حق معنوی آثار و حقوق انتشار عمومی آن‌ها را زیر پا گذاشته‌اند و به رقابت غیرمنصفانه مشغول‌اند.

کاربران با استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی Stable Diffusion, Midjourney یا DreamUp در DeviantArt می‌توانند عبارت‌های دلخواه خود را بنویسند و متناظر با آن آثار هنری دریافت کنند. هنرمندان در این پرونده انتظار دارند که جلوی فعالیت این ابزار‌ها که تماماً براساس تلاش‌های آن‌ها ساخته شده‌اند، گرفته شود و خطری آینده شغلی آن‌ها را تهدید نکند.

یکی از غایبان بزرگ فهرست شرکت‌هایی که در این پرونده از آن‌ها شکایت شده، OpenAI، سازنده DALL-E است. این شرکت به‌صورت عمومی منابع آموزشی هوش مصنوعی خود را اعلام نکرده و ظاهراً حداقل بخشی از این داده‌ها را به‌صورت قانونی از شرکت‌هایی مثل Shutterstock خریداری کرده است.

شکایت هنرمندان از ابزار‌های هوش مصنوعی سرنوشت‌ساز است

این شکایت در شرایطی به‌ثبت رسیده که موجی از هنرمندان، نویسندگان و برنامه‌نویسان نارضایتی خود را از استفاده غیرمجاز ابزار‌های هوش مصنوعی از آثارشان، اعلام کرده بودند. بااین‌حال، مسئله استفاده مجاز یا غیرمجاز از این محتوا‌ها پیچیده است. سازندگان این ابزار‌های هوش مصنوعی مدعی‌اند که تحت قوانین آمریکا به‌صورت منصفانه از این آثار استفاده کرده‌اند.

ولی اگر این پرونده به دادگاه برود، باید مشخص شود که مرز بین استفاده منصفانه و اخلاقی از آثار و نقض قوانین کپی‌رایت کجاست. شاکیان ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها از ابزار‌های خود درآمدزایی می‌کنند و به همین خاطر باید به هنرمندان غرامت بدهند. حال باید منتظر ماند و دید که سیستم قضایی آمریکا در‌این‌باره چه تصمیمی می‌گیرد.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید