بانک مرکزی و 15بانک به سوئیفت وصل شدند

کد خبر : ۱۱۸۸۱
بازدید : ۱۰۵۲

فرادید | حمید بعیدی نژاد، از مقام های وزارت خارجه گفته است که بانک مرکزی ایران و همه بانک های ایرانی که تحریم علیه آنها رفع شده، از امروز به سوئیفت (انجمن جهانی ارتباطات راه دور میان بانکی) متصل شده اند.

بعیدی نژاد امروز، ۲۸ بهمن، اعلام کرد تحریم سوئیفت از همان روز اول اجرایی شدن برجام برداشته شده بود و تنها موضوعی که باقی‌مانده بود فراهم شدن "ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای وصل شدن به سوئیفت" از سوی بانک های ایرانی بود.

به گفته بعیدی نژاد "خوشحالیم که بانک مرکزی و ۱۵ بانک دیگر ایرانی با موفقیت این مراحل فنی را طی کردند و تمامی آنها به سوئیفت وصل شدند."

سوئیفت شبکه ای است که موسسات مالی از طریق آن می‌توانند اطلاعات مربوط به مبادلات مالی را به شکلی ایمن، استاندارد و قابل اعتماد، ارسال و دریافت کنند.

به دنبال تشدید تحریم های اتمی، ایران از سال ۲۰۱۲ از خدمات سوئیفت و استفاده از آن محروم شده بود اما بر اساس توافق جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ که یک ماه پیش اجرایی شد، تحریم سوئیفت علیه ایران هم لغو شد.

برخی از منتقدان دولت ایران و توافق جامع اتمی با گروه ۱+۵، در هفته های اخیر گفته بودند که برخلاف تعهده داده شده سوئیفت خدمات خود را به بانک های ایرانی آغاز نکرده است اما بعیدی نژاد امروز گفته است که این وضعیت به دلیل مشکلات فنی خود بانک های ایرانی بوده است.

بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت که "ما حتی به این دوستان توصیه کردیم که اعتبار خود را بر اساس یک موضع نادرست بنا نکنند، چرا که وصل شدن بانک‌های ایرانی به سوئیفت فقط یک موضوع فنی است و حتما انجام خواهد شد."

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار کرد وصل شدن به سوئیفت کار تبادل بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی را تسهیل خواهد کرد و "موفقیت بزرگی برای عادی شدن روابط بانکی" ایران است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید