با ۷ سبک جدید در سفر‌های ۲۰۲۳ آشنا شوید

با ۷ سبک جدید در سفر‌های ۲۰۲۳ آشنا شوید
کد خبر : ۱۱۸۸۲۷
بازدید : ۴۳۲۴

مجله بریتانیایی واندرلاست (WanderLust)، برای سال ۲۰۲۳ هفت روند را برای سفر‌ها برآورد می‌کند که در سال جدید شروع به کار خواهند کرد.

این شکل سفر از تجربه غذاخوردن گرفته تا مقصد لوکیشن یک فیلم یا سفر بدون پرواز را در برمی‌گیرد.

سفر بدون پرواز

میل به کاهش انتشار کربن، لذت بردن از تجربه یک سفر محلی و علاقه‌مندی به سفر‌های آهسته و طولانی‌تر باعث شد تا علاقه به سفر‌های بدون پرواز افزایش پیدا کند. تابستان ۲۰۲۲ با فرودگاه‌های پر از هرج و مرج، لغو پرواز‌ها و گم شدن چمدان‌ها همراه بود. این امر منجر به این فکر در بین مسافران شد که آیا در سفر‌های خود نیاز به پرواز دارند یا خیر. این موضوع باعث شد تا استفاده از حمل‌ونقل جایگزین به یک ضرورت تبدیل شود.

اخیرا فرانسه در ممنوعیت پرواز‌های کوتاه پیشرو بوده است. در پاسخ به این میل جدید در سفرها، شرکت‌های مسافرتی مثل همیشه گزینه‌های جدیدی را معرفی می‌کنند، به عنوان مثال، «جهان را کشف کنید»، طیف جالبی از سفر‌های ریلی اروپا، مانند یک اودیسه سه هفته‌ای به دایره قطب شمال و یک سفر ۱۳ روزه را ارائه می‌کند.

سفر به «کشور‌های کوچک» اروپا با عنوان «بای وی» که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، یک پلتفرم برنامه ریزی سفر برای سفر‌های بدون پرواز است که همکاری خود را با شرکت مسافرتی اینترپاید (Intrepid Travel) برای ارائه برنامه‌های سفر به مشتریان خود آغاز کرده اند. این انتظار وجود دارد که بسیاری از شرکت‌های مسافرتی آن را به عنوان یک گزینه در سال آینده انتخاب کنند. علاوه بر سفر‌های جادویی با قطار، سفر‌های آبی مانند سفر با قایق نیز می‌تواند گزینه جدیدی برای سفر‌های بدون پرواز باشد.

پیاده روی به عنوان سبک امروزی

همه ما فواید پیاده روی را می‌دانیم که چقدر برای سلامت جسمی و روحی انسان مفید است. قرنطینه‌های سال‌های اخیر باعث شد که بیشتر قدر آن را بدانیم و افراد بیشتری را برای لذت بردن از پیاده روی به عنوان راهی برای ارتباط مجدد با طبیعت آشنا کنیم. این فرصتی را به وجود آورده تا مقاصد نیز از جذابیت مسیر‌های پیاده‌روی آگاه شوند و مسیر‌های جدیدی ایجاد و تعیین کنند.

همچنین، این مسیر‌ها اغلب راهی برای فراهم کردن مزایایی برای جوامع در طول مسیر هستند و بازدیدکنندگان را با جنبه‌های معتبرتر یک مکان آشنا می‌کنند. از معروف‌ترین مسیر‌های پیاده روی می‌توان به مسیر جدید پکوی سریلانکا که درحدود ۲۰۰ مایل از میان تپه‌های چای عبور می‌کند، مسیر ۴۰۳ کیلومتری تراس بوتان که زمانی تنها راه عبور از این کشور بوده و به تازگی بازسازی شده است و راه جدید آستونگ کارا به طول ۱۳۲ کیلومتر در بالی اشاره کرد.

متخصصان در حوزه پیاده روی همچون موسسه مکس ادونتور (MacsAdventure)، گزارش می‌دهند که رزرو در برخی از مسیر‌های پیاده روی نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است. همچنین انگلیس در حال حاضر مسیر پیاده روی رسمی خود را دارد؛ مسیر لندن به والیسنگهام یکی از محبوب‌ترین سفر‌های زیارتی مسیحیان در جهان است و اکنون قرار است نسل جدیدی از پیاده روان کنجکاو از آن لذت ببرند.

تجربیات بومی

تقریبا ۳۰ سال قبل، واندرلاست درباره شوک فرهنگی و تفاوت‌های فرهنگی می‌نوشت، در حالی که ۱۰ سال پیش این نگرانی به سمت همگن سازی پیش رفت. اما در حال حاضر علاقه زیادی به تجربیات بومی با مسافران فرهنگی وجود دارد که می‌خواهند بینشی از جوامع محلی به دست آورند. شرکت سفر آدلی تجربیات بومی را برای سال ۲۰۳۰ متمرکز کرده است که بر اساس آن سفر‌های جدید از جمله سفر در بریتیش کلمبیا، همراه با راهنمایان نسل اول تلاتلاسیکوالا (Tlatlasikwala)، یک روز تجربه زندگی بربر در مراکش یا اقامت با جامعه ایبان در ئورنئو مالزی را در برنامه‌های خود گذاشته است. شرکت مسافرتی اینترپاید بیش از ۱۰۰ تجربه بومی را در سال ۲۰۲۳ از یک برنامه پیاده روی ۵روزه در اوئینزلند تا یک برنامه سفر مایا در آمریکای مرکزی و یک پیاده روی در پارک‌های ملی یوتا با راهنمای بومی ارائه خواهد کرد.

کار از راه دور

همه‌گیری ما را مجبور کرده به اینکه در کجا و چگونه کار کرده ایم، فکر کنیم در نتیجه اکنون می‌توان بسیاری از مشاغل را از هر کجا انجام داد. برای بهره برداری از این امر، ویزای جدید «عشایری دیجیتال» توسط بسیاری از کشور‌ها مانند آرژانتین، اکوادور و اخیرا اسپانیا ارائه شده است که بر اساس گزارش ها، به‌ویژه مشتاق جذب زنان هستند. بنا به گزارش ها، اندلس یک میلیون یورو هزینه می‌کند تا مردم شمال اروپا را برای ماندن و کار در طول ماه خارج از محیط کاری جذب کند.

تعدادی از هتل‌ها در سطح جهان با ارائه نرخ‌های ویژه و فضا‌های همکاری در تلاش برای جذب نیروی کار هستند. صرف‌نظر از گذراندن چند ماه در کشوری متفاوت و کار کردن از آنجا، تمدید یک سفر کاری منجر به لذت بردن از یک مقصد درکنار تمدید تعطیلات به محل کار و در نتیجه، گرایش به ترکیب کار و مسافرت می‌شود.

سفر به فیلم‌ها

تصاویر بزرگ و کوچک مدت‌ها الهام بخش افراد برای سفر‌ها بوده اند، چه مستند‌های واقعی از دیوید آتنبرو، مایکل پیلین و سایمون ریو، چه فیلم‌های پرفروشی مانند جیمزباند. بازدیدکنندگان هنوز هم به تونس برای تماشای سایت‌های فیلم پیشتازان فضا (Star Trek) یا نیوزیلند در جست‌وجوی خاورمیانه سفر می‌کنند. با افزایش سریال‌های تلویزیونی که در مکان‌های عجیب و غریب فیلم برداری می‌شوند، حتی افراد بیشتری تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند تا به دنبال مکان‌های محلی که فیلم‌ها در آن ساخته شده اند، باشند.

صحنه‌های زیبای فیلم نیلوفر سفید (The White Lotus) الهام بخش رزرو برای سفر به سیسیل است. در حالی که یلوستون هزاران علاقه‌مند به گاوچرانی دارد که می‌خواهند یک کلاه استتسون بپوشند و مونتانا را کشف کنند. اما مجموعه مستند تلویزیونی که باعث شد شوق سفر در افراد جاری شود و به اطلس برسند، «استنلی توچی: در جست‌وجوی ایتالیا» بود. همه در این سفر می‌خواهند فقط خود استنلی آن‌ها را همراهی کند.

تجارب خوراکی‌های خوشمزه

تجربه خوردن غذا‌های محلی برای مدت طولانی، بخش مهمی از سفر‌ها بوده و به یک فرهنگ تبدیل شده است. اما، اکنون از یافتن رستوران محلی فراتر رفته ایم و می‌خواهیم تجربه‌های همه جانبه تری برای غذا خوردن داشته باشیم. دیگر در سفر‌ها می‌توانید، چند ساعتی را صرف یادگیری ساختن یک تاجین عالی در رستوران ریاد مراکش یا مرغ تند در هتل جامائیکا کنید.

با یک سرآشپز محلی از بازار غذا در «گویان» دیدن کنید و سپس طرز تهیه غذا‌ها را یاد بگیرید. یک تور غذایی در خیابان‌های پورتو یا بانکوک داشته باشید و در جایی که مردم محلی غذا می‌خورند غذا بخورید. در یک خانه محلی در باهاما یا ویتنام شام بخورید. صدف‌ها را در سوئد برداشت کنید یا در جنگل‌های استونی به دنبال قارچ و انواع توت‌ها بگردید.

با هدف سفر کنید

در روز‌های تاریک سال ۲۰۲۱، ما قول دادیم که دیگر هرگز سفر را امری بدیهی و پیش‌پا افتاده درنظر نگیریم. اکنون سفر‌ها مجددا بازگشته است، و انتظار بیشتری از آن داریم که مملو از تجربیات عمیق و غنی باشد. تجربیات در حال گسترش که ذهن را دگرگون کند. باید این احساس به وجود بیاید که می‌خواهیم از این سفر سود ببریم، اما در عین حال معنایی برای زندگی ما به وجود آورد.

در کنار آن سفر باید به گونه‌ای باشد که ما با انتخاب‌های اخلاقی خود تاثیر مثبتی داشته باشیم. از این رو، گرایش به سفر‌های طولانی‌تر و آهسته تر، تجربه با جامعه محلی، غذا خوردن محلی، و حمایت از طرح‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. سفر به عنوان یک محرکه نیروبخش هیچ‌گاه تا این اندازه جذاب نبوده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید