چرا شاه، «شیخ علی» را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟

چرا شاه، «شیخ علی» را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟

مسجد «شیخ علی» در دل کوچه‌های محله دزاشیب، انبوهی از قصه‌ها را در خود جا داده است؛ از وجه تسمیه این مسجد کوچک تا نقش محوری آن در گردهمایی اهالی به وقت برگزاری آئین‌های مذهبی. نام این مسجد، اما با نام یک روحانی متفاوت گره خورده است؛ کسی که در زمان ناصرالدین‌شاه با چند اختراع عجیب شهره شهر شده بود.

کد خبر : ۱۱۹۱۱۴
بازدید : ۴۴۴۰

شاید امروز کمتر کسی از جوانان محله دزاشیب از علت نامگذاری این مسجد ۶۰ متر مربعی خبر داشته باشد. اما نام شیخ علی که بر سر در مسجد روی کاشی‌های آبی نقش بسته است انبوهی از قصه و داستان را به یاد موسفیدان دزاشیب می‌آورد. «شیخ علی» در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار امام جماعت این مسجد بود.

روحانی متفاوت و منحصربه‌فرد که بیش از آنکه کتاب‌های دینی‌اش میان مردم مشهور باشد، با اختراعات عجیب و غریب خود شهره شهر شده بود. او در همین آبادی دزاشیب باغی داشت که آن را به یک ساعت عجیب مجهز کرد. اسم اختراعش را «ساعت شب‌کوک» گذاشت، چون در روزگاری که هنوز خبری از برق نبود، این اختراغ جالب، پس از ورود دزد به محوطه، زنگ می‌زد و صاحب باغ را خبردار می‌کرد.

اختراع یک ساعت عجیب و غریب توسط روحانی این مسجد/ چرا شاه، «شیخ علی» را با ابوعلی سینا مقایسه کرد؟

علیرضا زمانی تهران‌شناس می‌گوید: «شیخ علی یک تفنگ ته‌پر هم ساخته بود که آوازه‌اش به ناصرالدین‌شاه رسید. شاه قاجار هم وقتی از نزدیک طرز کار تفنگ را دید در ستایش هوش شیخ علی او را با ابوعلی سینا قیاس کرد. شیخ علی ایده‌های جذابی، چون ساخت کالسکه جنگی اتوماتیک و انتقال آب تهران به ارتفاعات توچال و سپس از انتقال یخ از توچال به تهران داشت که البته به مرحله اجرا نرسید.»

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
  • ی ارسالی در

    دودکش زیر کولر از اختراعات کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید