شناسایی گونۀ جدیدی از گیاهان گوشتی بدبو!

شناسایی گونۀ جدیدی از گیاهان گوشتی بدبو!

پیش از این، تنها هشت گونه هیدنورا برای علم شناخته شده بود که نخستین گونه‌ی آن سال ۱۷۷۵ شناسایی شد.

کد خبر : ۱۱۹۱۸۷
بازدید : ۷۱۶۶

فرادید | گونه‌ی جدیدی از یک گیاه انگلی بدبو به نام هیدنورا (Hydnora) از نمونه‌های حفظ‌شده‌ی آن شناسایی شده است. هیدنورا از آنجا که برگ ندارد، شبیه گیاهان معمولی نیست، چون برای زنده ماندن فتوسنتز نمی‌کند. در عوض، مواد مغذی‌اش را از ریشه‌های گیاهان میزبان می‌گیرد که این گیاهان میزبان معمولاً درختان اقاقیا یا ساکولنت اِفوربیا (فرفیون، شیرشیرک) هستند.

به گزارش فرادید ، این گونه بومی آفریقا و شبه‌جزیره‌ی عربستان است و ریشه‌های زگیل‌مانند آن معمولاً زیر زمین پنهان می‌مانند. با این حال، یک بار در سال پس از بارش‌های سنگین، گل‌های گوشتی این گیاه که شبیه پاپایایِ پوست کلفت هستند باز می‌شوند. این گل‌ها هنگام باز شدن، برای جذب سوسک‌های سرگین گرده‌افشان بوی مدفوع از خودشان منتشر می‌کنند.

معرفی گیاه عجیب انگلی با گل‌های گوشتی به عنوان گونه‌ی جدید

هینورا علاوه بر گل، میوه‌ای هم تولید می‌کند که زیر زمین رشد می‌کند و شبیه سیب‌زمینی است. این میوه بسیار قابض است و گاهی‌اوقات برای دباغی کردن و حفظ تور‌های ماهیگیری از آن استفاده می‌شود. پیش از این، تنها هشت گونه هیدنورا برای علم شناخته شده بود که نخستین گونه‌ی آن سال ۱۷۷۵ شناسایی شد. حالا پس از بررسی متون علمی و نمونه‌های حفظ‌شده، سباستین هات و همکارانش در باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی کیو در لندن می‌گویند حداقل ۱۰ گونه‌ی متمایز از این گیاه وجود دارد که شامل گونه‌ی جدید هیدنورا بولینی (Hydnora bolinii) می‌شود که در اتیوپی و سومالیا پیدا شدند که از نظر شکلِ گلبرگ‌های گوشتی که دارد با بقیه متفاوت است.

معرفی گیاه عجیب انگلی با گل‌های گوشتی به عنوان گونه‌ی جدید

علاوه بر این، محققان دو گیاه هیدنورا هانینگتونی و هیدنورا سولمسیانا را به عنوان گونه‌های مجزا بازتعریف کردند، اما می‌گویند برای درک درست این گیاهِ خارق‌العاده، تحقیقات بیشتری باید انجام شود، از جمله اینکه چرا گیاهان میزبان خاصی را هدف قرار می‌دهد و هر گونه تا چه حد ممکن است در معرض خطر انقراض باشد.

منبع: newscientist

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید