تکمیل برج 204 متری در 19 روز!

تکمیل برج 204 متری در 19 روز!

ساخت برج 57 طبقه آن هم در 19 روز فقط یک معنی دارد: انقلابی در ساخت و ساز. این معمار چینی پا را حتی از رویاهای خودش هم فراتر گذاشته است.

کد خبر : ۱۱۹۲
بازدید : ۳۷۱۸
فرادید | ساخت برج 57 طبقه آن هم در 19 روز فقط یک معنی دارد: انقلابی در ساخت و ساز. این معمار چینی پا را حتی از رویاهای خودش هم فراتر گذاشته است.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی ورد، در حومه شهر چانگشا در جنوب چین برجی بلند ساخته شده که البته ارتفاع آن در مقایسه به آسمان‌خراش‌های این روزهای چین تقریبا متوسط است. ارتفاع این برج 204 متری به یک سوم ارتفاع بلندترین برج شانگهای هم نمی‌رسد. طراحی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند و در حدی نیست که حتی در مسابقات معماری شرکت داده شود. اما نکته مهم در ساخت این برج چیست؟ بی‌شک سرعت ساخت برج «مینی اسکای سیتی» است که نام آن را بر سر زبان‌ها انداخته است: هر روز سه طبقه از این برج ساخته شد. او فکرش را هم نمی‌توان کرد روزی تا این اندازه مشهور شود.

تکمیل برج 204 متری در 19 روز!

پشت این پروژه چه کسی است؟ ژانگ یو با سخت این برج نام خود را در تاریخ معماری ثبت خواهد کرد، اما برای او این تازه اول راه است. او شرکت «برود گروپ» را تاسیس کرده و در کتاب راهنمای این شرکت آمده است: «بشر در صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و فناوری اطلاعات شاهد انقلاب بوده اما هنوز در ساختمان‌سازی اتفاقی رخ نداده است.»

انقلاب او چگونه به وقوع پیوست؟
ژانگ می‌گوید که این انقلاب مفهوم مدولار خواهد داشت. برج «مینی اسکای سیتی» از هزاران مدل از پیش ساخته شده قد علم کرد. بدین ترتیب که مدل‌های از پیش ساخته‌شده کنار هم قرار داده شد. ژانگ معتقد است که این مدل علاوه بر سرعت، امنیت و قیمت ارزانی هم خواهد داشت. او حالا قصد دارد که واژه «مینی» را بردارد و با همین روش بلندترین برج دنیا را بسازد.

برج خلیفه دوبی با 828 متر ارتفاع در حال حاضر بلندترین برج جهان است که ساخت آن پنج سال طول کشید. ژانگ پیشنهاد یک برج 220 طبقه را مطرح کرده که ساخت پی ساختمان هفت ماه و خود برج نیز سه ماه زمان خواهد برد. این برج 10 متر بلندتر خواهد بود. البته این تمام آینده‌نگری ژانگ نیست چرا که او قصد دارد تصور زندگی شهری را نیز تغییر دهد. او می‌خواهد که شرکتش سازنده یک‌سوم برج‌های بلند دنیا باشد و می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکلی که الآن دنیا با آن روبه‌رو است تروریسم یا جنگ جهانی نیست، بلکه تغییرات اقلیمی است.»

هشت سال پیش زلزله سیچوآن چین باعث کشته شدن بسیاری در چین شد و از آن روز مردم در این فکر بودند که چگونه می‌توانند خانه‌های ایمن‌تر داشته باشند. ژانگ قبلا در صنعت کولرسازی تجارت می‌کرد و فردی ثروتمند بود. او هواپیمای شخصی، اتومبیل گران‌قیمت و خانه‌های افسانه‌ای داشت و به همین دلیل توانست به این پروژه نیز وارد شود.

تکمیل برج 204 متری در 19 روز!

او به آلمان، ژاپن و ایالات متحده رفت تا با مهندسان متخصص سازه‌های فولادی مشاوره کند. سازه‌های فولادی مستحکم و انعطاف‌پذیر هستند. بنابراین زمان وقوع زلزله بهتر عمل می‌کنند. اما مشکل هزینه تمام شده بود، زیرا فولاد برای خانه‌های معمولی گران تمام می‌شود. شرکت او از سال 2010 کار خود را شروع کرد و چندین خانه را نیز تاکنون ساخته است. آن‌ها موفق شده‌اند یک ساختمان شش طبقه را در یک روز، یک هتل 15 طبقه را در شش روز و یک هتل 30 طبقه را در 15 روز بسازند. آخرین پروژه آن‌ها نیز برج مینی اسکای سیتی بود.

فرآیند کار نیز یکی است. اسکلت‌های از پیش ساخته شده شرکت خود یعنی «برود گروپ» را در محل ساختمان آورده و آن را علم می‌کند. تمامی این اسکلت‌ها شماره سریال دارند و در اندازه و فرم‌های مختلف ساخته می‌شوند. در برخی مدل‌ها حتی لوله‌کشی، سیم‌کشی و مجرای عبور هوا نیز نصب شده است. آن‌ها برای تمامی ساختمان‌ها از هتل و مهدکودک گرفته تا موزه مدل‌های از پیش ساخته شده دارند. سفارش‌دهنده حتی می‌تواند پوشش گیاهی بر روی بام، مزرعه داخل ساختمانی و محل نشستن بالگرد را نیز سفارش دهد. شرکت برود گروپ برای اینکه نشان دهد اسکلت‌های از پیش ساخته‌اش خیلی مقاوم هستند، ویدئویی را منتشر کرده که در آن مدل‌ها در برابر یک زلزله 9 ریشتری نیز مقاوم است.

تکمیل برج 204 متری در 19 روز!

البته این مدل‌های از پیش ساخته شده مخالفانی را در چین داشته است. ژانگ ژون استاد دانشگاه تسینگوا پکن است و می‌گوید که نفوذ آب در گذر زمان در این مدل‌ها پاشنه آشیل آن است و آینده ساختمان‌سازی همچنان در اختیار سازه‌های بتونی است. علاوه بر آن، سازه‌های آماده برای ساختمان‌های کمتر از 30 طبقه گران تمام خواهد شد. البته او نیز تایید کرد که این ساختمان‌ها کاملا ایمن هستند.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    ببخشید اول پروانه گرفتید یا نه اخه من شش ماه که هنوز له نتیجه نرسیدم نوزده روز عالیه بیانگر همکاری کارمندان و قوانین درست کشور شماست خوشبه حالت

  • ناشناس ارسالی در

    ببخشید اول پروانه گرفتید یا نه اخه من شش ماه که هنوز له نتیجه نرسیدم نوزده روز عالیه بیانگر همکاری کارمندان و قوانین درست کشور شماست خوشبه حالت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید