گیاهی که برای درمان قارچ‌های پوستی معجزه می‌کند

گیاهی که برای درمان قارچ‌های پوستی معجزه می‌کند

تارا امیدی اظهار کرد: گیاه خوشاریزه یا فیاله، بومی ایران بوده و در مناطق کوهستانی و سرد غرب ایران از جمله استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان بصورت وحشی می‌روید.

کد خبر : ۱۱۹۲۶۴
بازدید : ۵۶۱۲

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: طی آزمایشات صورت گرفته با گیاه خوشاریزه مشخص شد که پماد تهیه شده با عصاره این گیاه اثر قابل توجهی در درمان عفونت‌های قارچی بدون ایجاد عارضه جانبی دارد.

تارا امیدی اظهار کرد: گیاه خوشاریزه یا فیاله، بومی ایران بوده و در مناطق کوهستانی و سرد غرب ایران از جمله استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان بصورت وحشی می‌روید.

وی ادامه داد: خوشاریزه به علت داشتن خاصیت ضد کپک و ضد قارچی برای جلوگیری از کپک زدن و همچنین خوشبو کردن، در داخل دوغ و ماست، روی ترشی و پنیر استفاده و همچنین از عرق آن جهت معطر کردن محیط خانه و به عنوان ضد سردی استفاده می‌شود.

امیدی با اشاره به این‌که طبع گیاه خوشاریزه گرم و خشک است، افزود: از این گیاه برای کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی استفاده می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: طی آزمایشات صورت گرفته با خوشاریزه مشخص شد که پماد تهیه شده با عصاره این گیاه اثر قابل توجهی در درمان عفونت‌های قارچی بدون ایجاد عارضه جانبی داشته و جا دارد که اثر آن بر روی بیماری‌های قارچی انسانی بررسی شود.

وی با اشاره به این‌که در طب عام از گیاه خوشاریزه به عنوان داروی ضد دل پیچه و اسهال استفاده می‌کردند، افزود: بیماری‌های قارچی پوست یکی از انواع بیماری‌هایی است که سابقه استفاده گیاهان دارویی برای درمان آن، ازدیر باز بین مردم ایران و جهان رایج بوده است.

امیدی تصریح کرد: می‌توان گفت عصاره هیدروالکلی خوشاریزه بر روی درماتوفیت‌های عامل بیماری پوستی مؤثر بوده و در واقع درماتوفیت‌های متعددی که در بیماری‌های پوست مؤثرند، لایه کراتینی پوست را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند که به سختی قابل ریشه کنی هستند و این گیاه به علت داشتن آثار ضد قارچی خوب، می‌تواند در ساخت فرآورده‌های دارویی ضد قارچی نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: اثر ضد اسپاسم این گیاه بر روی انقباضات ایلئوم به اثبات رسیده، حرکات مدور دستگاه گوارش عامل اصلی جلو راندن محتویات این دستگاه است که فعالیت آن توسط سیستم‌های عصبی کنترل می‌شود، افزایش بیش از حد انقباضات عضلات صاف دستگاه گوارش باعث دل درد و اسهال شده بنابراین می‌توان از خوشاریزه که حاوی اسانس و فلاونوئید است استفاده کرد که باعث کاهش این انقباضات می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از برگ‌های خشک و سرشاخه‌های گلدار به عنوان چاشنی غذا و معطر کردن ماست و پنیر در مناطق عشایری کردستان و لرستان استفاده می‌شود، افزود: در مواد غذایی و ترشیجات جهت جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی استفاده شده که این خاصیت مرهون آثار ضد قارچی آن است.

امیدی عنوان کرد: از جمله ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه خوشاریزه می‌توان به فلاندرن، لیمونن و ... اشاره کرد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید