علائم اصلی سکته مغزی چیست و میگرن در این بیماری چه تاثیری دارد؟

علائم اصلی سکته مغزی چیست و میگرن در این بیماری چه تاثیری دارد؟

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه تنگی عروق موجب سکته می‌شود، افزود: مصرف چربی، فشارخون بالا، تغذیه بد، سوءمصرف مواد، الکل و سیگار کشیدن موجب می‌شود روند تنگی عروق و آسیب زیاد شود و گاهی زودتر از سن معمول، سکته رخ بدهد مثلا یک چهارم افرادی که دچار سکته می‌شوند، سنشان زیر ۴۰ و ۶۵ سال است.

کد خبر : ۱۱۹۳۷۸
بازدید : ۷۰۹۶

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: انحراف صورت، اختلال تکلم و اینکه بخشی از بدن حرکت را از دست بدهد، سه علامت اصلی سکته مغزی است؛ ممکن است تاری دید، سرگیجه و احساس مورمور باشد، اما سه علائم اصلی همان است.

دکترفرهاد ایرانمنش درباره سکته مغزی اظهار کرد: بروز سکته‌ها مترادف با سن شده و هر چه سن بالا می‌رود سکته بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه تنگی عروق موجب سکته می‌شود، افزود: مصرف چربی، فشارخون بالا، تغذیه بد، سوءمصرف مواد، الکل و سیگار کشیدن موجب می‌شود روند تنگی عروق و آسیب زیاد شود و گاهی زودتر از سن معمول، سکته رخ بدهد مثلا یک چهارم افرادی که دچار سکته می‌شوند، سنشان زیر ۴۰ و ۶۵ سال است.

ایرانمنش با اشاره به اینکه کم تحرکی، چاقی و تغذیه بد در بروز سکته تاثیر دارد، تصریح کرد: گاهی کانون سکته، لخته از جای دیگر است و به اصطلاح آمبولی؛ که این لخته به سمت مغز مهاجرت می‌کند و موجب سکته می‌شود.

این فلوشیپ سکته مغزی بیان کرد: مصرف خودسرانه آسپرین موجب خونریزی مغزی و سکته می‌شود و کسی که سوءمصرف مواد دارد و دارو‌های ضدلخته مصرف می‌کند و کنترل خوبی ندارد، مستعد سکته است ضمن اینکه همه انواع مواد مخدر بدون استثناء موجب لخته خون می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف قرص‌های ضدبارداری باید با مشورت متخصص زنان آغاز شود چراکه این دارو‌ها می‌تواند استعداد ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد، گفت: کسی که میگرن دارد، چاق است و مصرف طولانی مدت قرص‌ها را داشته و سنش بالا رفته، باید احتیاط کند، زیرا در برخی سنین بالا ممنوعیت مصرف قرص‌های ضدبارداری را داریم.

ایرانمنش درباره تاثیر میگرن بر سکته مغزی اظهار کرد: شانس سکته مغزی در مبتلایان به میگرن یک درصد است و کسانی که میگرن زمان‌دار و مرتب دارند باید به پزشک مراجعه کنند. بحث تحمل درد نیست، این افراد ممکن است دچار عوارض مثلا سکته مغزی بشوند.

این فلوشیپ سکته مغزی در ادامه گفت: انحراف صورت، اختلال تکلم و اینکه بخشی از بدن حرکت را از دست بدهد، سه علامت اصلی سکته مغزی است؛ ممکن است تاری دید، سرگیجه و احساس مورمور باشد، اما سه علائم اصلی همان است.

وی افزود: اگر فردی احساس کرد زبانش سنگین شده، فرض اول بر سکته مغزی است و باید فورا به مراکز درمامی مراجعه کنند؛ گاهی سردرد‌های شدید و ناگهانی ممکن است تظاهری از سکته مغزی باشد.

ایرانمنش درباره زمان طلائی در درمان سکته‌های مغزی، بیان کرد: کسانی که در خواب سکته می‌کنند، متاسفانه فرصت زمانی مهم برای درمان را مقداری از دست می‌دهند؛ اگر علائم را دیدیم فورا به بیمارستان مراجعه کنیم، زیرا خدمات خوبی وجود دارد و سه تا چهار و نیم ساعت از زمان سکته، فرصت است تا با درمان طبی به فرد کمک شود و اگر از این زمان بگذرد درمان خیلی سخت و با عوارض روبرو است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: کسی که در خواب مشکل پیدا کرده، باید به اولین مرکز درمانی ارجاع شود و در کرمان مهم‌ترین مرکز برای سکته مغزی، بیمارستان شفا است و نباید اصرار کرد بیمار را به بیمارستان دیگر ببریم.

وی با اشاره به کد ۷۲۴ گفت: یعنی در ۷ روز هفته، ۲۴ ساعت مراکزی داریم که به سکته مغزی اختصاص دارد و نباید در زمان مشکل، مراجعه را برای ساعت دیگر بگذاریم و مرکز ۷۲۴ صرفا برای کمک به بیمار دچار سکته مغزی برای فاز درمان طلائی است که اکنون صرفا مرکز ۷۲۴ بیمارستان شفا در کرمان است و به زودی بیمارستان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و مراکز دیگر نیز مجهز می‌شوند.

ایرانمنش بیان کرد: درمان سکته مغزی پرهزینه است و دولت تعهد کرده که بپردازد لذا باید فرد را در زمان طلائی به مرکز درمانی برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استرس به شکل حاد و خبر ناگهانی می‌تواند موجب سکته مغزی بشود، اما آمارش کم است، گفت: چیزی که از آن غافل هستیم، استرس مزمن است، همچنین تغذیه و روابط اجتماعی تاثیرگذار است و آهسته آهسته سیر تنگی عروق را موجب و باعث سکته مغزی و قلبی می‌شود.

این فلوشیپ سکته مغزی درباره پیشگیری از سکته گفت: رژیم غذایی سالم، کنترل عوامل خطر مثل دیابت و ... شانس بروز سکته را خیلی کم می‌کند و یا حداقل آن را به تاخیر می‌اندازد و باید سلامندی سالمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سونوگرافی‌های عروق می‌تواند به کسانی که شانس ابتلاء به سکته را دارند کمک کند، افزود: سن سکته مغزی در ایران مقداری پائین آمده که دلایل مختلف و نیاز به بررسی دارد و سبک زندگی باید اصلاح شود که به کاهش آمار کمک می‌کند و این موارد درمورد سکته قلبی هم صدق می‌کند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید