دو روایت از آینده اقتصاد

دو روایت از آینده اقتصاد

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲، در مجلس حضور یافت و در سخنانش وعده داد که وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد. او در ادامه تاکید کرد که حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

کد خبر : ۱۱۹۴۹۶
بازدید : ۳۴۰۱

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به منظور دفاع از کلیات بودجه۱۴۰۲ برای دومین‌بار به پارلمان رفت. او در نطق خود بهبود کمی و کیفی شاخص‌های اقتصادی را برای سال آینده وعده داد. با این حال برخی نمایندگان دیدگاه بدبینانه‌ای نسبت به واقعیت‌های اقتصادی در آینده نزدیک داشتند.

یک نماینده مجلس نیز در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» به تشریح جزئیات مهمی از حذفیات در لایحه بودجه۱۴۰۲ پرداخت. توسلی با اشاره به حذف سه بند مهم از بودجه گفت: اعلام فهرست شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها از جمله موارد حذف‌شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲، در مجلس حضور یافت و در سخنانش وعده داد که وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد. او در ادامه تاکید کرد که حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

رئیس‌جمهور پرهیز از استقراض از بانک مرکزی و تنخواه و نیز تحقق درآمد‌ها در سال ۱۴۰۲ را دو ویژگی لایحه بودجه سال آینده عنوان و اظهار کرد: تحقق رشد اقتصادی چهار درصدی از موفقیت‌های دولت در سال جاری بود که این سیاست در سال آینده نیز تداوم می‌یابد.

دو روایت از آینده اقتصاد

رئیس‌جمهور در ادامه با ارائه آماری از شرایط اقتصادی کشور گفت: امسال تمام تلاش دولت بر این بود که رشد اقتصادی محقق شود. در دهه ۹۰ مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم، اما امسال شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی هستیم. او همچنین با بیان اینکه آینده را روشن می‌بینم، تصریح کرد: همه آمار‌ها بیانگر رشد تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال است.

رئیسی افزود: ما این رشد را ارتقا خواهیم بخشید و دشمن را شکست خواهیم داد. رئیسی در ادامه سخنانش به بیان دستاورد‌های دولتش در بخش‌های مختلف پرداخت و افزود: وقتی قانون برای کالابرگ تصویب می‌شد زیرساخت‌ها آماده نبود و عزیزان مجلس در جریان بودند، اما تلاش شد و اخیرا زیرساخت‌ها آماده شده در استان‌هایی کار آغاز شده است و نتایج این کار به مجلس اعلام می‌شود و مردم در جریان قرار می‌گیرند. رئیسی همچنین در ادامه درباره وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل گفت: این وعده محقق شده است که این را کافی نمی‌دانیم و باید تلاش بیشتری شود.

وی ادامه داد: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است. هزار میلیارد تومان برای هر استان در نظر گرفته شده است. درآمد مازاد استان در این صندوق اشتغال استان قرار می‌گیرد. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در صحن مجلس درمورد بودجه سال آینده کشور گفت: تلاش شده است در بودجه ۱۴۰۲ سیاست‌های برنامه هفتم، سند آمایش سرزمینی و سند تحول دولت مورد توجه قرار گیرد. سعی شده از درج احکام غیر مرتبط با بودجه جلوگیری شود و احکام دائمی جدا شود. رشد متوسط۲۰ درصد حقوق شاغلین و بازنشستگان، معافیت مالیاتی حقوق تا ۷میلیون تومان از دیگر خصوصیات بودجه سال آینده از زبان رئیس‌جمهور است.

به گزارش «ایسنا»، رئیسی در ادامه سخنانش به اقدام اتحادیه اروپا برای قراردادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی این اتحادیه واکنش نشان داد و گفت: اگر سپاه قدس و شهید سلیمانی نبود، شرایط منطقه ما به گونه دیگری بود. کسانی که می‌خواهند سپاه را مورد سرزنش قرار دهند، تلاش مذبوحانه‌ای کرده و اقدام آن‌ها محکوم به شکست است.

میرکاظمی: سال آینده کسری بودجه نداریم

در کنار ابراهیم رئیسی، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز به دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در بودجه سال آینده ۷۰۰ همت درآمد از محل مالیات و ۶۰۳ همت درآمد از محل فروش نفت پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود با کمترین کسری در این بخش‌ها مواجه شویم.

وی افزود: از آنجا که در بودجه سال ۱۴۰۱ سقف بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی تغییر نکرد ما کمترین مغایرت را در عملکرد بودجه خواهیم داشت. میرکاظمی بخشی از ریشه تورم را در منابع و مصارف دانست و گفت: برای مدیریت مصرف منابع تلاش شده تا استقراض نکنیم و فشار بر مردم کم شود بر همین اساس میزان پایه پولی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اضافه برداشت بانک‌ها را مدیریت خواهد کرد که با این کار افزایش پایه پولی کنترل می‌شود؛ از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد مدیریت تبصره‌ها بر اساس آیین‌نامه تدوین شده از سوی دولت پیش برود تا بتوانیم پایه پولی را مدیریت کنیم. میرکاظمی همچنین گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت که باعث افزایش هزینه‌ها بر مردم می‌شد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با تاکید بر اینکه ریشه تورم در بودجه سنواتی شناسایی شده است، گفت: در سال آینده کسری بودجه نخواهیم داشت. دراین جلسه بعد از توضیحات و دفاعیات ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از لایحه بودجه سال آینده و سخنان میرکاظمی، نمایندگان مخالف و موافق به ارائه نظراتشان درباره بودجه پرداختند.

همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق گزارش این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه را قرائت کرد. سپس کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به رای مجلس گذاشته شد که با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

رئیس مجلس نیز پس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس، کلیات لایحه بودجه را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داد. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی فرصت ۱۵ روزه‌ای برای بررسی جزئیات لایحه بودجه و ارائه پیشنهاد‌های خود به کمیسیون تلفیق دارند. پس از آن جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به مدت ۲ هفته برگزار خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید