حاتمی‌کیا: جشنواره برگ سیاهی برای دوستان بود

کد خبر : ۱۱۹۶۴
بازدید : ۸۹۵۵
ابراهیم حاتمی‌کیا نادیده گرفتن فیلمی مثل «بادیگارد» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را برای حذف و تنبیه یک جریان فکری دانست و رساندن این پیام که شبیه حاتمی‌کیا فیلم نسازید.

ابراهیم حاتمی کیا در حاشیه مراسم تجلیل از وی که شب گذشته پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور خانواده های شهدا و پس از نمایش فیلم «بادیگارد» برگزار شد، درباره نظر خانواده های شهدا و تاثیرگذاری فیلم روی آنها گفت: من فکر می کنم دیالوگ هایی که در فیلم بیان شد برای خانواده های شهدا و فرزندانشان آشنا آمده است و احساس کرده اند موقعیت ها و رابطه هایی که در فیلم به تصویر کشیده شده حرف دلشان است.

حاتمی کیا افزود: آنها بعد از تماشای فیلم موقعیت ها و دیالوگ هایی از آن را برای من مثال می زدند و من فکر می کنم این موقعیت ها برای آنها دلچسب بود. خود من پیش بینی نمی کردم که عزیزان خانواده های شهدای هسته ای و یا مدافعان حرم تا این حد استقبال کنند و خدا را شکر احساس مشترکی بین ما و آنها پیدا شد.

به گیشه فکر نمی‌کنم
وی در ادامه درباره آثار خود و استقبال از آنها میان مردم و اینکه این آثار در گیشه هم می توانند موفق باشند، اظهار کرد: من چندان توجهی به گیشه ندارم چون بعضی از فیلم ها ممکن است در لحظه و در یک فصل جواب دهد و بعضی آثار در طول زمان جواب می دهند. من سه دهه است که در سینما فعالیت می کنم و فکر می کنم نسلی با فیلم های من شکل گرفته است که از فیلم ها خاطره دارد و با آنها پیش آمده است و این همان معنای در زمان بودن فیلم هاست.

کارگردان فیلم «بادیگارد» ادامه داد: اگر فیلم من فروش کند خوشحال می شوم اما اگر فروش نکند افسرده نخواهم شد چون معتقدم ممکن است حرفی که در فیلم بیان می کنم به زمان نیاز داشته باشد تا نسبت به آن فهم و درکی اتفاق بیافتد.

مساله من جریان فرهنگی جشنواره فجر است
وی در پاسخ به سوالی درباره حاشیه هایی که پس از صحبت‌هایش در جشنواره فیلم فجر ایجاد شده است، تصریح کرد: من می شنوم که آقای حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در جایی بیان می کند که هر کس به جشنواره فجر علاقه ندارد به این جشنواره نیاید. من با شنیدن این حرف احساس کردم که او، خود را صاحبخانه می داند در حالی که من فکر می کنم که آقای ایوبی یک مستاجر چند ساله است. خدا کند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما هم در عالم سینما کار خود را انجام دهیم.

حاتمی کیا با بیان اینکه خود را در حوزه سینما صاحبخانه می داند، اظهار کرد: جشنواره فجر به افرادی چون ما تعلق دارد و من خود را در میان این خانواده یکی از صاحبخانه ها می دانم. من کاری با سیمرغ ندارم چرا که برای من سیمرغ مساله نیست. صحبت بر سر سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر است؛ سیاستگذاری‌ای که اکنون گرفتار شده است. من از ایوبی سوال می کنم که اگر او را به عنوان رییس جشنواره بگذارند که آقای محمد حیدری را به عنوان دبیر انتخاب کرده است؛ آیا قبول می کرد که افرادی همچون جواد شمقدری، جواد شورجه ... داور باشند؟ مگر این افراد فیلمساز نیستند. ممکن است آقای ایوبی بگوید که سلیقه اش با این افراد نمی خواند پس او بر اساس نوعی سلیقه عده ای را انتخاب می کند که آنگاه آن اتفاقات رخ داده قابل پیش بینی بود.

کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه مسئولان جشنواره یک بازی کودکانه و نوعی دیپلماسی سطحی را در پیش گرفته اند، یادآور شد: اینکه گفته می شود انتخاب فیلم ها بر اساس نظر داوران بوده است بازی کودکانه ای است چرا که داوران انتخاب خود مسئولان جشنواره هستند و باید نسبت به آن پاسخگو بود. من معتقدم جشنواره امسال فیلم های بسیار متنوعی داشت و فیلمسازان بسیاری کار کرده و زحمت کشیده بودند و جایزه های خوبی هم گرفتند اما مساله من جریان فرهنگی جشنواره است. در این جریان فرهنگی آنهایی که محافظ نظام و ارزش های نظام هستند در نظر گرفته نمی شود، آنهایی که ما اکنون می بینیمشان بادیگارد هستند.

جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود
کارگردان فیلم «آژانس شیشه ای» اضافه کرد: این بادیگاردهای فرهنگی کسانی هستند که به آنها تعارفی زده شده و وارد این حوزه شده اند و هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعیت خود کنار بروند و وارد سفارتی و یا کشور دیگری بشوند که ای کاش زودتر بروند و ما در مسیر طبیعی کار خود را ادامه دهیم. من معتقد هستم جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود.

کارگردان فیلم «چ» با بیان اینکه قبلا این رویدادها را پیش بینی می کرده است، گفت: آقای ایوبی و آقای جنتی از دنیای دیپلماسی و وزارت امور خارجه آمده اند، عالم وزارت امور خارجه عالم دیگری است و عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگی می خواهد که پای آن بایستند. اکنون آنها که مدافع آمدن این دوستان بوده اند خودشان دلشکسته هستند؛ کسانی که ابتدا فکر می کردند افکارشان با اینها یکی است و حالا می بینند اتفاق مورد نظرشان رخ نداه است و حتی احساس ترس می کنند.

حاتمی کیا اضافه کرد: افرادی که به عنوان مشاور در حلقه های این مدیران هستند از جنسی است که ارتباطی با خانواده های شهدا و آنچه که باعث ارزش های نظام است، ندارد. من اگر می توانستم در جشنواره امسال شرکت نمی کردم اما گاهی اوقات با خود فکر می کنم بچه ها و عوامل زیادی در فیلم من شرکت کرده اند که نیاز به تشویق شدن، دارند و باید دیده شوند اما وقتی این نوع رفتارها را می بینم متحیر می مانم که تا کجا این رفتارها ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نبودن نام فیلمش در بخش نامزدهای بهترین فیلم به خاطر سخنانی بوده است که بعد از نشست خبری فیلم «بادیگارد» بیان کرده است، گفت: نامزد نشدن فیلم من هیچ ارتباطی با آن سخنان نداشت و در واقع قبل از اینکه من آن سخنان را بیان کنم دفتر بسته شده بود البته سلیقه داوران همین بود و باید دید که آن کسی که این داوران کارگردانی کرده است چه کسی است؟ من معتقدم آقای حیدری کارگردان نیست بلکه همه اینها به آقای ایوبی باز می گردد.

نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد
کارگردان فیلم «بادیگارد» با اشاره به اقدام جشنواره امسال عنوان کرد: آنچه که امسال در جشنواره انجام دادند نوعی سرکوب کردن است. من می ترسم که از ضربه زدن به من، دیگران که قرار است این مسیر را طی کنند ضربه بخورند. اگر به منزل من بیایید تعداد زیادی سیمرغ دارم بنابراین گرفتن سیمرغ مساله من نیست. تعدادی سکه هم نمی تواند مشکلی از من را حل کند اما آنچه که درد من است این است که فکر می کنم نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد.

کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» توضیح داد: آنچه در پشت این جریان قرار دارد تنبیه کردن جریانی مثل ما است که می خواهند، بگویند هر کس چنین مسیری را می رود، بداند این راه خریداری ندارد. در همین روزها دیدیم که دو شبکه تلویزیونی پشت سر هم درباره فیلم «بادیگارد» حرف می زنند نه اینکه من تحمل نقد فیلمم را نداشته باشم اما سوالم این است که چرا این ترکیب ها انتخاب می شوند؛ ترکیبی که اگر اسم افراد را عوض کنید و به طور مثال به جای مجید بگویید جرج، فرقی ندارد چرا که نگاه آنها از طرف این کشور نیست. مجری هم در این برنامه تنها به خود و به ظاهر خود رسیده است تا اینکه بخواهد نظر بدهد و سوالی بپرسد حتی شخصی می گوید «من فیلم حاتمی کیا را ندیده ام اما فکر می کنم اتفاقی که در سینما رخ داده است و استقبال مردم به دلیل کنجکاوی است.»

هدف تنبیه کردن کسانی است که می خواهند بحث روز را به چالش بکشند
حاتمی کیا با اشاره به کسانی که با غیظ و غضب درباره فیلم او صحبت می کنند، تصریح کرد: این افراد کینه دارند البته اشکالی ندارد که کینه داشته باشند اما سوال این است که چرا آنتن در دست این افراد قرار می گیرد و چرا با این شدت تریبون در دست آنها وجود دارد. این افراد با فضایی که ما توسط خانواده های شهدا در این مراسم دیدیم غریبه هستند.

وی در پایان عنوان کرد: من در فیلم هایی که ساخته ام فقط درباره فضای خانواده های شهدا صحبت نکرده ام اما اکنون احساس نیاز کردم که باید چیزی دفاع کنم و غصه ام این است که متاسفانه دوستان این احساس نیاز را ندارند. من حاضرم قسم بخورم که پشت این ماجرایی که اکنون شکل گرفته است نوعی اراده وجود دارد. هدف از این اراده تنبیه کردن فیلمسازانی است که می خواهند مثل حاتمی کیا بشوند اینکه اگر کسی بخواهد این چنین فیلم بسازد و بحث روز را به چالش بکشد غریب واقع می شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید