دیوار اتاق خواب را چطور تزئین کنیم؟ ۱۰ ایدۀ مدرن

دیوار اتاق خواب را چطور تزئین کنیم؟ ۱۰ ایدۀ مدرن

تزیینات دیوارهای اتاق خواب خواه با نقاشی‌های زیبا یا یادگاریهای سفرهایتان، نشانه‌ای از سلیقه و سبک شخصی شماست. در این مطلب، ده ایدۀ مدرن و مد روز برای تزیین دیوارهای اتاق خواب را از دیدگاه طراحان داخلی با شما به اشتراک می‌گذاریم.

کد خبر : ۱۱۹۷۱۵
بازدید : ۴۳۵۳۰

فرادید | اتاق خواب قرار است آرامش‌بخش‌ترین و در عین‌حال شخصی‌ترین مکان خانۀ شما باشد. خیلی مهم است که تزئینات این اتاق کاملا به دل شما بنشیند و احساس صمیمیت و آسایش را به ذهن منتقل کند.

به گزارش فرادید؛ در نظر گرفتن شکل ظاهریِ تزیینات اتاق خواب در همۀ جهات و جزئیات مهم است؛ هم در فضای داخلی و هم در صندلی‌های اتاق و خود رختخواب. اما دیوارها مهم‌ترین نقش را در چارچوب بخشیدن به تزئینات یک اتاق دارند. در این مقاله حاصل گفتگوی ما را با کارشناسان طراحی داخلی درباره‌ی تزیین دیوار اتاق خواب می‌خوانید. اینجا ده ایدۀ مد روز و عالی برای دیوار اتاق خواب داریم!

۱. آویزان کردن یک اثر هنری بزرگ

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

یک اتاق خواب خنثی با دیوار‌های پیوسته مکان ایده‌آلی برای به نمایش گذاشتن یک اثر هنری است. آویزان کردن یک عکس یا نقاشی بالای تخت‌خواب یک نقطه‌ی کانونی معرکه ایجاد می‌کند، البته به یاد داشته باشید که وقتی روی تخت‌خواب دراز کشیده‌اید، خودتان نمی‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. تابلو‌های باغ‌آرایی و دورنمای دریا تاثیر بسزایی در آرام شدن شما می‌گذارند.

جولیا دِمپستِر، طراح داخلی می‌گوید: «من معمولاً برای اثرگذاری بیشتر از آثار هنری بزرگ‌تر از اندازه‌ی معمول در اتاق‌خواب‌ها استفاده می‌کنم، اما برای برخورداری از یک محیط آرامش‌بخش برای خواب حتماً از تابلو‌هایی با رنگ‌های ملایم استفاده کنید. یک تصویر باغ‌آرایی ملایم (بدون رنگ یا نور شدید) انتخاب مناسبی برای اتاق خواب است و در عین حال، بزرگی مقیاس آن هنوز یک گزینۀ جسورانه است.»

اگر آثار هنری را برای تزیین دیوار انتخاب می‌کنید، سعی کنید اثری را انتخاب کنید که خودتان دوست داشته باشید و با ابعاد عناصر طراحی موجود در فضای اتاق تناسب داشته باشد.

اِما دِتِردینگ، بنیانگذار و مدیر نوآوری در این باره می‌گوید: «وقتی صحبت از آویزان کردن نقاشی و آثار هنری می‌شود، در نظر گرفتن سبک معماری موجود و جزئیات فضای اتاق مهم است. بهتر است اگر جزئیات فعلی اتاق واقعاً چشمگیر هستند، از نقاشی‌ها و آثار هنری مینیمالیست (ساده‌گرا) استفاده کنید که اجازه دهند این جزئیات بیشتر به چشم آیند. اگر نقاشی انتخابی شما عاری از تصویر است و خالیست، جزئیات اتاق می‌تواند رنگ و طرح داشته باشد تا اتاق روح و شخصیت پیدا کند.»

۲. استفاده از کلکسیون‌ها (مجموعه آثار)

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

برای تزیین دیوار اتاق خواب، از فکر کردن خارج از چارچوب نترسید. کلارا یوآرت، مدیر بخش طراحی بوتیک کایتس‌گرُو می‌گوید: «هنر فقط در نقاشی و طراحی خلاصه نمی‌شود. گزینه‌های مختلف زیادی هست که ما به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانیم فضای داخلی را متحول کنیم، مثلاً ما دوست داریم هنر پارچه، سرامیک، شیشه یا فلزکاری را در پروژه‌هایمان بگنجانیم.»

به نمایش گذاشتن کلکسیونی از اشیاء زینتی که از سفرهایتان جمع کرده‌اید در کنار هم اثرگذاری شگفت‌انگیزی دارد.

۳. استفاده از عتیقه‌ها و قطعات قدیمی

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

زنگار‌ها و رنگ و لعاب‌های قدیمی، همینطور اشیاء قدیمی برای اینکه به اتاق خواب‌تان یک شخصیت منحصربفرد به دهید، گزینه‌ی جالبی است. فیلیپ توماس، طراح داخلی پیشنهاد می‌کند: «از اشیاء قدیمی به جای اینکه آن‌ها را به عنوان یادگاری‌های قدیمی انبار کنید به شکل زیبا برای تزیین دیوار‌ها استفاده کنید. من به تزیین با اشیاء معنادار اعتقاد راسخ دارم؛ اشیایی که از تماشای آن‌ها لذت می‌برید. اشیاء قدیمی که به ارث برده‌اید یا پیدا کرده‌اید در کنار هم به شکل یک مجموعه، هنر شخصی‌سازی‌شده‌ی خود شماست که هر روز از تماشای آن سیر نمی‌شوید.»

کلارا یوآرت درباره‌ی تزیین دیوار با اشیاء عتیقه می‌گوید: «مهم است که به معماری خانه‌ای که آن را تزیین می‌کنید احترام بگذارید. برخی خانه‌ها مناسب مزین شدن با اشیاء عتیقه هستند در حالی که برخی دیگر را بهتر است با ترکیبی از تزیینات قدیمی و مدرن آراست.»

۴. استفاده از چارچوب

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

چارچوب‌بندی اتاق خواب راه فوق‌العادی برای افزودن بافت به اتاق است و به طور خاص برای دیوار پشت تخت‌خواب مناسب است. این گزینه بیشتر در مورد اتاق‌خواب خانه‌های روستایی و ساحلی اعمال می‌شود، اما در خانه‌های مدرن هم استفاده از چنین چارچوب‌هایی با رنگ‌های روشن و زنده توصیه می‌شود. یک چراغ دیواری بزرگ‌تر از حد معمول هم به زیبایی این ترکیب می‌افزاید.

دیوار تزیین‌شده با تخته‌هایی که به صورت عمودی و لب به لب کل دیوار را پوشانده‌اند، ترفند هوشمندانه‌ای در طراحی است که نگاه را به سوی خود جلب می‌کند و فضا را از آنچه که هست بلندتر نشان می‌دهد.

۵. استفاده از کاغذ دیوار‌ی‌های زیبا

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

کِیت فرنچ، بنیانگذار دادو (Dado) می‌گوید: اتاق‌خواب‌ها بهترین جا برای خلق یک فضای جذاب و شاد هستند که حس گرم و صمیمانه‌ای بدهد. در مورد کاغذدیواری برای اتاق خواب گزینه‌های زیادی دارید: از طرح‌های چندرنگ در مقیاس بزرگ گرفته تا طرح‌های ملایم و کوچکی که بدون سرسام‌آور بودن به فضا الگو می‌دهند. طرح راه‌راه و گل‌دار یا طرح‌های رنگارنگ طبیعت عالی هستند و می‌توانید لوازم تزیینی اتاق یا پارچه‌ها را با آن‌ها ست کنید.

۶. استفاده از پارچه‌های دیوارکوب

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

آویزان کردن یک تکه‌ی پارچه‌ی طرح‌دار زیبا به دیوار پشتی تخت‌خواب خودنمایی کرده و گزینه‌ی چشم‌گیری است که هر زمان از آن خسته شدید به راحتی می‌توانید آن را با پارچه‌ی دیگری جایگزین کنید. آویز‌های دیواری به طور خاص مناسب اتاق‌هایی است که سقف بلندی دارند و پارچه برای خودنمایی فضا دارد.

۷. استفاده از طبقه و طاقچه

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

استفاده از طبقه و طاقچه نه تنها جنبه تزیینی دارد (اشیاء زینتی، آثار هنری و گلدان) بلکه به فضای ذخیره‌ی کتاب و سبد رخت هم اضافه می‌کند. تزیین طبقات راه آسانی برای به‌روز رسانی طراحی داخلی با هزینه‌ی اندک است. حتماً اشیاء تزیینی را طوری انتخاب کنید که اندازه‌شان متناسب با طبقات باشد. همچنین در طبقه‌ی درازتر، همه‌ی اقلام را یک‌اندازه انتخاب نکنید. رعایت تضاد در ارتفاع و انتخاب اجسام ضروریست.

۸. استفاده از آینه

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

تزیین دیوار اتاق‌خواب با آینه راه خطاناپذیری برای به حداکثر رساندن نور در فضاست، علاوه بر این اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. از قاب‌های کسل‌کننده استفاده نکنید، چون طرح‌های زینتی زیادی هستند که می‌توانید برای قاب آینه‌ی دیواری از آن‌ها استفاده کنید.

۹. استفاده از چوب

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

اگر سبک روستایی را می‌پسندید، در انتخاب چوب اشتباه نکرده‌اید. چوب‌های طبیعی با بافت‌ها و رگه‌های زیبایی که دارند به فضای اتاق گرما و بافت می‌افزایند. این گزینه که با طبیعت رابطه‌ای جدنشدنی دارد نه تنها یک ضمیمه‌ی آرامش‌بخش است بلکه ماندگاری هم دارد.

۱۰. خالی نگه داشتن دیوار از تزیینات برای تاکید بر ویژگی‌های اصلی آن

۱۰ ایده برای تزیین دیوار اتاق خواب

همیشه حین فکر کردن به تزیین دیوار، معماری فضا را در نظر بگیرید. اگر ویژگی‌های معماری خانه‌ی شما چشمگیر و زیباست، مثلاً تیرچه (تیر ساختمان) روستایی یا دیوار‌های سنگی اکسپوز، در این صورت، آویزان کردن تزییناتی مانند آثار هنری، کاغذ دیواری یا طبقه و طاقچه به دیوار شخصیت زیبای آن را از فضا می‌گیرد.

چه تزییناتی روی دیوار خوب به نظر می‌رسند؟

سریع‌ترین راه‌حل برای تزیین دیوار‌های اتاق‌خواب، آویزان کردن عکس و نقاشی است. اگر به دنبال خلق یک فضای آرامش‌بخش هستید، پس از هنر‌های الهام‌گرفته از طبیعت استفاده کنید یا به جای آن از هنر‌های گرافیکی آبستره استفاده کنید. اجباری نیست به نقاشی‌ها، طراحی‌ها یا چاپ‌های مرسوم و متداول پایبند بمانید. هنر پارچه، پرده‌های نقش‌دار و پارچه‌های طرح‌دار همگی به فضا گرما، جاذبه و بافت می‌دهند، همینطور افزودن طبقه و طاقچه به دیوار هم جنبه‌ی زینتی دارد و هم به فضای ذخیره‌ی اتاق می‌افزاید؛ و در آخر، اگر دوست دارید دیوار‌های اتاق‌خواب خالی و مینیمال بمانند، به جای تزیینات دیواری، روی نورپردازی و اثاثیه‌ی اتاق تمرکز کنید!

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید