چرا با وجود رشد ۲۰ درصدی دستمزد‌ها بودجه یک و نیم برابر شد؟

چرا با وجود رشد ۲۰ درصدی دستمزد‌ها بودجه یک و نیم برابر شد؟

هزینه‌های جاری بودجه ۴۶ درصد رشد کرده، اما افزایش حقوق کارکنان دولت که عمده‌اش است، ۲۰ درصد اعلام شده؛ چگونه؟

کد خبر : ۱۱۹۹۰۲
بازدید : ۳۹۲۰

از رقم ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومانی (همت) مصارف عمومی بودجه امسال، اعتبارات هزینه‌ای دولت ۱۴۵۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۴۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. آن طور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیل می‌کند، بخشی از رشد هزینه‌ها نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مربوط به افزایش بیش از ۱۰ درصد افزایش حقوق و سایر فوق‌العاده‌ها در لایحه ترمیم حقوق (در میانه سال) است که به دلیل اعمال در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در هزینه‌های قانون بودجه امسال (قانون بودجه ۱۴۰۱) به طور کامل منعکس نشده، ولی در سال ۱۴۰۲ منعکس خواهد شد.

ازسوی دیگر انتقال برخی از ردیف‌های مصارف تبصره ۱۴ و همچنین افزایش ۲۰ درصدی حقوق و مزایای کارکنان موجب این رشد در اعتبارات هزینه‌ای شده است. با این حال در کنار موارد مذکور، رشد بیش از متوسط بودجه برخی دستگاه‌ها هم قاعدتاً مزید بر علت بوده است.

جدول بالا نشان می‌دهد که ۱۲۹۳ همت از ۱۴۵۴ همت گفته‌شده، تحت چه هزینه‌های مشخصی خرج خواهد شد. نزدیک به نیمی از آن را حقوق و عیدی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و افزایش اعتبارات ماده ۱۶ قانون جوانی جمعیت تشکیل می‌دهد. دیگر بخش بزرگ هزینه‌های مستمر دولت را ‫حقوق و عیدی بازنشستگان صندوق‌های وابسته به بودجه‬ تشکیل می‌دهد که ۳۳۰ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مخارج برای آن پیش‌بینی شده است. سایر ارقام را هم می‌توان در این جدول مشاهده کرد.

جدول

منبع: فردای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید