اما و اگرهای برداشت گندم در ۲۰۲۳

اما و اگرهای برداشت گندم در ۲۰۲۳

با افزایش خوش‌بینی به عرضه، بازار بیشتر اقلام موادغذایی کاهشی شده است. رفع نگرانی از تاثیر تنش‌های جنگ بر صادرات اوکراین و آب‌وهوای متعادل موجب شده است تا واهمه از کمبود عرضه بین فعالان بازار افت کند. در نتیجه بهای گندم و دانه‌های سویا در بورس‌کالای آمریکا به سطح قیمت‌های پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین نزدیک شده است.

کد خبر : ۱۱۹۹۴۰
بازدید : ۳۸۹۵

پیش‌بینی‌ها درباره آب‌وهوای قاره آمریکا و رفع خشکسالی در این منطقه متناقض است. با وجود اینکه اکثر کارشناسان معتقدند شرایط آب‌وهوایی در چند ماه آتی به نفع کشاورزان در ایالات‌متحده و آمریکای لاتین عمل خواهد کرد، برخی نیز می‌گویند این وضعیت موقتی است و امکان بازگشت خشکسالی وجود دارد.

خوش‌بینی به عرضه گندم

نوسان بهای گندم در کانال ۷ دلاری ادامه دارد. روز گذشته بهای گندم در بورس‌کالای شیکاگو به ۴/ ۷ دلار به ازای هر بوشل رسید که نسبت به دوشنبه گذشته رشد ۷/ ۲ درصدی را تجربه کرد. همچنین این کالا بازده هفتگی مثبت بیش از ۴ درصدی و بازده ماهانه منفی یک‌درصدی را به ثبت رساند. با تثبیت صادرات گندم از اوکراین کاهش بهای غله طلایی از ابتدای نوامبر سال میلادی گذشته تاکنون آغاز شده است. انتظار می‌رود با کاهش خشکسالی در آرژانتین، سمت عرضه تقویت شود؛ درنتیجه نگرانی‌ها در بازار کاهش پیدا کرده است. سوکان، موسسه تحقیقاتی کشاورزی روسیه، پیش بینی خود از میزان محموله‌های صادراتی حامل محصولات کشاورزی را با ۲۰۰‌هزار تن افزایش در سطح ۴۴ میلیون تن طی سال بازاریابی جاری اعلام کرد. دلیل افزایش پیش‌بینی، رکود در میزان برداشت و سطح ذخایر غلات بوده است. همچنین یکی از صادرکنندگان مهم استرالیا پیش‌بینی می‌کند که میزان برداشت محصول در سال میلادی جاری به سطح ۴۲ میلیون می‌رسد. از طرفی رشد زمین‌های زیر کشت محصولات کشاورزی در هند موجب شده است تا فعالان بازار امیدوار شوند که با افزایش محصول در این شبه‌قاره، ممنوعیت صادرات در دهلی‌نو نیز لغو شود. مقامات این کشور در ماه مه سال ۲۰۲۲ با وضع قانونی در خصوص ممنوعیت صادرات گندم از هند موافقت کردند. دلیل این تصمیم، کمبود عرضه جهانی گندم پس از جنگ اوکراین و روسیه عنوان شده است. این ممنوعیت با واکنش سریع بازار‌های جهانی مواجه شد و در نهایت بهای گندم در بورس‌های مختلف کالایی در جهان افزایش پیدا کرد.

سرنوشت نامعلوم گندم ایالات‌متحده

با این حال داده‌های متناقض همچنان پیش‌بینی‌ها در زمینه میزان برداشت گندم را سخت کرده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود خروج لانینا در چند ماه آینده می‌تواند به مناطقی که از بحران خشکسالی آسیب دیده اند کمک کند، همچنان پیامد‌های آب‌وهوایی بر مزارع گندم ایالات‌متحده مشخص نیست. لانینا پدیده‌ای جغرافیایی است و زمانی به وجود می‌آید که دمای آب‌های سطحی استوایی اقیانوس آرام از سطح معمول کمتر شود و راه را برای ایجاد شرایطی با دمای گرم‌تر در ایالات‌متحده هموار می‌کند که از پیامد‌های مخرب آن می‌توان به بروز خشکسالی اشاره کرد. با این حال، دمای بالاتر به کشت محصول ذرت کمک می‌کند، اما عواقب زیان بار دیگری نیز دارد. لانینا و پدیده مشابه آن ال‌نینو طی زمستان در آمریکا به اوج خود می‌رسد. همبستگی بالایی بین میزان رخداد این پدیده در زمستان ایالات‌متحده که همزمان با تابستان آرژانتین است و میزان برداشت محصول وجود دارد. درحال حاضر لانینا سومین فصل متوالی رخداد خود را سپری می‌کند؛ اما کارشناسان معتقدند احتمال خروج آن وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود در بازه زمانی مه تا اوت، زمانی که آب‌وهوا برای کشاورزانی که ذرت می‌کارند بسیار مهم است شرایط مثبت خنثی رخ می‌دهد. با این حال برخی نیز معقدند ال‌نینو دوباره پس از اوت رخ می‌دهد. با اینکه اثر این پدیده در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت بوده، به طور متوسط تولید ذرت ایالات‌متحده در ۲۰۲۲ به دلیل رخداد خشکسالی در غرب این کشور با کاهش مواجه شده است. این امر موجب شده است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و فشار بیشتری بر برداشت محصولات در ۲۰۲۳ وارد شود.

بازار سویا کاهشی شد

افزایش اطمینان از میزان عرضه، علاوه بر بازار گندم، معاملات سویا را نیز کاهشی کرده است. قیمت گندم در بورس‌کالای شیکاگو به پایین‌ترین سطح در یک‌هفته گذشته رسید و بازده هفتگی منفی ۳‌درصد را به ثبت رساند. روز گذشته سویا در این بورس‌کالایی در سطح قیمتی ۷/ ۱۴ دلار به ازای هر تن معامله شد. آرژانتین، بزرگ‌ترین صادرکننده سویا در دنیا طی آخر هفته گذشته با افزایش بارندگی مواجه شده است و پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های بیشتر نیز رخ دهد. همچنین برآورد می‌شود تولید سویا در برزیل در سال بازاریابی ۲۰۲۳ - ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود برسد. این مساله با وجود اینکه می‌تواند به صادرات ایالات متحده آسیب وارد کرده و رقیبی برای آن شود، نگرانی‌ها از تامین عرضه جهانی را کاهش می‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد با آغاز بازگشایی‌ها در چین تقاضا برای پرمصرف‌ترین خریدار این محصول افزایش پیدا کند. این کشور از انتهای سال میلادی گذشته سخت گیری‌ها در خصوص سیاست کرونا صفر را کاهش داده و انتظار می‌رود با بازگشایی بیش از انتظار اقتصاد این کشور تقاضای جهانی برای سویا افزایشی شود.

روند معکوس برنج

بازار برنج افزایشی است. بهای معاملات آتی برنج در بورس کالای شیکاگو به ۲/ ۱۸ دلار به ازای هر صد وزن (معادل با ۵۰ کیلوگرم) رسید که نسبت به هفته گذشته بازده حدود ۲‌درصدی را به ثبت رساند. همچنین نسبت به اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۲ رشد نزدیک به ۱۰‌درصد را تجربه کرد. افزایش انتظارات نسبت به رشد تقاضا و کاهش عرضه از عوامل اصلی این رشد قیمتی نامیده می‌شود. تقاضا برای برنج تایلندی و ویتنامی از سمت خریداران عمده از جمله اندونزی، فیلیپین، بنگلادش و اروپا همچنان بالاست. از طرفی وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی خود از میزان عرضه جهانی برای سال میلادی جاری را کاهش داد و دلیل آن را کاهش ذخایر اولیه در ویتنام و تایلند و کاهش تولید در اروپا و استرالیا نامید.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید