تسهیلات مسکن جوابگو نیست

تسهیلات مسکن جوابگو نیست

برآورد‌ها از وضعیت پوشش دهی وام خرید مسکن با استناد به سطح متوسط قیمت آپارتمان نشان می‌دهد، هم اکنون پوشش دهی وام خرید مسکن در شهر تهران به کمتر از ۶ مترمربع رسیده است. وام بانکی خرید خانه در شهر تهران به ازای هر کدام از متقاضیان، معادل ۲۰۰ میلیون تومان است؛ این متقاضیان می‌توانند ۸۰ میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند و مجموعا مبلغ وام خرید را به ۲۸۰ میلیون تومان افزایش ده

کد خبر : ۱۲۰۳۱۷
بازدید : ۳۶۰۹

یک مدیر شبکه بانکی کشور با اعلام اینکه تسهیلات فعلی خرید مسکن برای متقاضیان شهر‌های کوچک، مناسب است عملا به ناکارآمدی این تسهیلات در شهر‌های بزرگ و کلان‌شهر‌ها اشاره کرد.

در گزارشی که روز گذشته از سوی وزارت راه‌وشهرسازی و در پایگاه خبری این وزارتخانه منتشر شد، به نقل از یک مدیر شبکه بانکی کشور اعلام شد: پیش از این متقاضیان با ۴۰ میلیون تومان سپرده گذاری، ۸۰ میلیون تومان تسهیلات و با خرید اوراق رقمی معادل ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کردند؛ اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مسکن و ساخت آن در کلان‌شهرها، نمی‌توانند با این میزان تسهیلات مسکن خریداری کنند.

بنا بر این گزارش، با افزایش قیمت مسکن مراجعه کنندگان تسهیلات مسکن یکم کم شده و برخی حتی سپرده‌ها را پس گرفتند، چراکه این عدد امروز پاسخگو نیست. به گفته این مدیر شبکه بانکی، با ورود اوراق تسه در بانک مسکن متقاضیان می‌توانند چند برابر تسهیلات دریافت کنند که این اقدام در شهرستان‌ها می‌تواند زمینه‌ساز خرید مسکن شود و با خرید اوراق، امکان خرید مسکن در شهر‌های کوچک فراهم شده به طوری که متقاضیان با رقمی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان می‌توانند اقدام به خرید مسکن کنند.

این اظهارنظر رسمی از سوی یکی از مدیران شبکه بانکی کشور، در خصوص ناکارآمدی وام فعلی خرید واحد‌های مسکونی در حالی اعلام شده است که پیش‌تر در گزارش‌های متعدد از ناکارآمد شدن و عدم‌پوشش مناسب تسهیلات بانکی برای خریداران مصرفی خبر داده بود.

برآورد‌ها از وضعیت پوشش دهی وام خرید مسکن با استناد به سطح متوسط قیمت آپارتمان نشان می‌دهد، هم اکنون پوشش دهی وام خرید مسکن در شهر تهران به کمتر از ۶ مترمربع رسیده است. وام بانکی خرید خانه در شهر تهران به ازای هر کدام از متقاضیان، معادل ۲۰۰ میلیون تومان است؛ این متقاضیان می‌توانند ۸۰ میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند و مجموعا مبلغ وام خرید را به ۲۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران نیز بر اساس آخرین آمار رسمی، حول و حوش ۴۸ میلیون تومان است؛ بنابراین بدون احتساب هزینه خرید اوراق برای دریافت وام، هم اکنون قدرت پوشش دهی وام مسکن در شهر تهران به کمتر از ۶ مترمربع رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در صورت افزایش سقف وام خرید مسکن با شرایط فعلی به لحاظ نرخ سود ۵/ ۱۷ درصدی و طول دوره بازپرداخت ۱۲ ساله، به دلیل خارج شدن مبلغ قسط ماهانه از استطاعت خانوارها، عملا وام برای خرید خانه از سوی متقاضیان مصرفی کارآمد نخواهد بود.

بررسی‌های کارشناسی حاکی است اولین پیش شرط برای کارآمدسازی وام خرید مسکن، افزایش سطح درآمد سرانه خانوار‌ها و رشد اقتصادی مثبت و مستمر است. از سوی دیگر لازم است تدابیر حمایتی برای خانه اولی‌ها به منظور پرداخت تسهیلات با سقف بالاتر، سود کمتر و دوره مشارکت طولانی‌تر به کار گرفته شود.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید