کلینتون و ترامپ بردند، جب بوش کنار کشید

کد خبر : ۱۲۰۸۶
بازدید : ۱۱۱۶

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق که برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا با هم حزبی‌اش برنی سندرز، سناتور کنگره این کشور رقابت می‌کند، روز شنبه در سومین انتخابات ایالتی با اختلافی اندک در نوادا پیروز شد.

همزمان در کارولینای جنوبی، میلیاردر جنجالی، دونالد ترامپ، موفق شد با اختلاف زیاد دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه را شکست دهد.

روز شنبه (۲۰ فوریه - اول اسفند) پس از شمارش آرا گزارش شد خانم کلینتون با ۵۲.۴ درصد توانسته برنی سندرز، که تا پیش از این در بسیاری از ایالت‌های آمریکا ناشناخته بود را شکست دهد.

سندرز که در نظرسنجی‌های اولیه تنها حدود ۲۰ درصد از مردم نوادا گفته بودند به او رای می‌دهند، امروز توانست با پیشرفتی چشمگیر ۴۷.۵ درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد.

در کارولینای جنوبی هم که دونالد ترامپ، پیشتاز اردوی جمهوری‌خواهان با دو رقیب اصلی‌اش تد کروز، سناتور تگزاسی و مارک روبیو، سناتور اهل فلوریدا رقابت می‌کرد، موفق شد با اختصاص بیش از ۳۴ درصد آرا پیروز شود.

این پیروزی راه ترامپ را بیش از پیش برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوری‎خواه هموار می‌کند. او که تنها در یک هفته گذشته با انتقادهای تندی از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مواجه شده بود، در یک سال گذشته تقریبا همیشه در صدر توجه طرفداران حزب جمهوری‌خواه بوده است.

نتایج اولیه شمارش آرا نشان می‌دهد در کارولینای جنوبی و پس از ترامپ، به مارک روبیو، تد کروز هر دو با کسب حدود ۲۲ درصد آراء شانه به شانه هم قرار دارند.

قرار گرفتن مارک روبیو در رتبه دوم انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، می‌تواند برای این سناتور جوان اهل فلوریدا، پیروزی بزرگی محسوب شود. به ویژه که با کنار کشیدن جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، روبیو می‌تواند امیدوار باشد که بخشی از طرفداران او اکنون از وی حمایت کنند.

جب بوش کنار کشید
با مشخص شدن نتایج انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی، جب بوش، که هم پدرش و هم برادرش روسای جمهور آمریکا بوده‌اند، از ادامه رقابت‌ها کنار کشید.

سال گذشته و در زمانی که سیاستمداران آمریکایی یکی یکی خود را برای نامزدی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه معرفی می‌کردند، از جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، به عنوان امید نخست جمهوری‌خواهان یاد می‌شد. اما امروز او در حالی کنار کشید که همین چند روز پیش، برادرش جرج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق، به کمک کارزار انتخاباتی‌اش آمده بود.

بوش در انتخابات مقدماتی امشب در کارولینای جنوبی، فقط حدود ۸ درصد آراء را کسب کرد و با اختلاف فاحش نسبت به آقایان ترامپ، روبیو و تد کروز، در رتبه چهارم قرار گرفت. بن کارسن، جراح بازنشسته هم که برای مدتی کوتاه محبوب جمهوریخواهان شده بود، روز شنبه در قعر جدول آراء قرار گرفت و تنها ۷ درصد آراء را به خود اختصاص داد. درصدی مشابه جان کاسیچ، دیگر جمهوری‌خواه این رقابت‌ها که امشب در رتبه پنجم قرار گرفته است.

طی هفته آینده، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای برگزاری یک انتخابات ایالتی دیگر حاضر می‌شوند که از نظر جغرافیایی کاملا متضاد امروز است؛ یعنی جمهوری‌خواهان این بار به ایالت نوادا می‌روند و دموکراتها در کارولینای جنوبی مستقر می‌شوند.

نامزدهای هر دو حزب همزمان خود را آماده "سه‌شنبه بزرگ" می‌کنند. روزی که طی آن (۱ مارس) در چند ایالت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پای صندوق انتخابات مقدماتی حزب خود خواهند رفت.

انتخابات امروز سومین دور از رای‌گیری‌های درون حزبی در ایالات مختلف آمریکا بود.

در دور اول که هیلاری کلینتون با اختلافی بسیار اندک برنی سندرز را برد، انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در آیوا به قدری شانه به شانه بود که در بعضی از حوزه‌ها کار به شیر یا خط کشید.

اما در اردوی جمهوری‌خواهان هم آیوا شروعی غیرمنتظره بود. تد کروز که از ماه‌ها پیش کشیش‌های بسیاری را جذب ستاد انتخاباتی خود در آیوا کرده بود توانست دونالد ترامپ پیشتاز را شکست دهد.

البته ترامپ بعد از اتمام رای‌گیری تد کروز را به "خدعه" متهم کرد؛ چرا که ستاد آقای کروز تنها دقایقی قبل از آغاز رای‌گیری، شایع کرده بود بن کارسن، دیگر نامزد اردوی جمهوری‌خواهان انصراف داده است. موضوعی که کارسن آن را تکذیب کرد و از کروز به شدت انتقاد کرد.

دور دوم انتخابات مقدماتی، در ایالت نیوهمپشایر واقع در شمال شرقی آمریکا برگزار شد. جایی که مطابق نظرسنجی‌ها برنی سندرز، سناتور ایالت مجاور (ورمونت) به راحتی هیلاری کلینتون را شکست داد و نام خود را به طور کاملا جدی بر سر زبان دموکرات‌ها انداخت.

دونالد ترامپ هم که از شکست در آیوا، اصلا خوشحال نبود، در نیوهمپشایر توانست تد کروز و مارک روبیو، سناتور جوان اهل فلوریدا را شکست دهد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید