خروج سرمایه در اوج نرخ گواهی سکه

خروج سرمایه در اوج نرخ گواهی سکه

ابزار‌های طلایی بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران با خروج سرمایه در اوج مواجه شدند. به این ترتیب از ساعات ابتدایی روز سه شنبه هجدهم بهمن‌ماه از ارزش دارایی‌های بر پایه طلا در معاملات بورس‌کالا کاسته شد و رینگ بازار مالی و مشتقه قرمزپوش شد. بررسی روند معاملات آتی صندوق طلا از خروج سرمایه از این بازار در تمامی سررسید‌ها حکایت دارد.

کد خبر : ۱۲۱۷۳۵
بازدید : ۴۰۲۴

بازی سیگنال ارزی با دارایی‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران ادامه دار شده است. در این شرایط فعالان بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا توجه کمی به سیگنال نوسان طلا در بازار جهانی دارند.

به این ترتیب، در حالی که ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار آزاد ظرف ساعات ابتدایی روز هجدهم بهمن به خروج سرمایه از بازار مشتقه بورس‌کالا در معاملات صندوق طلا انجامید و از ارزش دارایی‌های طلایی در بازار مالی کاسته شد، معکوس‌شدن نوسان نرخ ارز در بازار آزاد در اواسط ساعات کاری این روز از بازگشت مثبت قیمتی دارایی‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالا حمایت کرد، با این حال همچنان جریان خروج سرمایه از بازار مشتقه ادامه دار شد.

خروج سرمایه در اوج نرخ گواهی سکه

خروج سرمایه در اوج

ابزار‌های طلایی بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران با خروج سرمایه در اوج مواجه شدند. به این ترتیب از ساعات ابتدایی روز سه شنبه هجدهم بهمن‌ماه از ارزش دارایی‌های بر پایه طلا در معاملات بورس‌کالا کاسته شد و رینگ بازار مالی و مشتقه قرمزپوش شد. بررسی روند معاملات آتی صندوق طلا از خروج سرمایه از این بازار در تمامی سررسید‌ها حکایت دارد.

در عین حال در همین زمان از ارزش هر گواهی سپرده سکه طلا کاسته شد. عقبگرد بهای هر گواهی سکه به عنوان دارایی پایه صندوق طلا باعث شد تا معامله گران صندوق در بازار آتی اقدام به خروج سرمایه از این بازار کنند. به این ترتیب عقب نشینی گواهی سکه از رکورد جدید قیمتی به افت ارزش صندوق طلا انجامید.

کاهش بهای دارایی‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران و سکه در بازار فیزیکی را می‌توان به‌نوعی کوچک‌شدن حباب این دارایی‌ها تلقی کرد. کاهش ارزش که از ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سه شنبه هجدهم بهمن‌ماه آغاز شد، عمدتا از نوسان ارزی در بازار آزاد سیگنال گرفت. البته طلا در بازار جهانی نیز ظرف سه‌روز معاملاتی اخیر از روز جمعه سوم فوریه شرایط مطلوبی ندارد و کانال ۱۹۰۰ دلاری را از دست داده است. اما در شرایط کنونی اثرپذیری فعالان بازار‌های طلایی کشور از سیگنال ارزی به‌مراتب بیشتر از سیگنال جهانی است.

افت بهای سکه در بازار فیزیکی متاثر از افت نرخ ارز در بازار آزاد ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار‌ها در روز سه شنبه، عامل قرمزپوشی بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران بود. افزایش عرضه ارز به بازار عامل عقبگرد قیمتی در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار بود. دهه فجر هم از دیگر عوامل نوسان بهای ارز در بازار داخل است.

در حالی برخی فعالان بازار معتقدند، به‌طور معمول در این بازه زمانی بر عرضه ارز افزوده و نرخ ارز کنترل می‌شود، برخی دیگر معتقدند در این بازه زمانی تقاضای زیادی وارد بازار می‌شود، بنابراین افزایش عرضه، مانع رشد نرخ نمی‌شود و با اتمام این بازه زمانی و با فروکش کردن تب تقاضا می‌توان به عقبگرد بهای ارز امید بیشتری داشت.

به هر ترتیب بازی معامله گران ارز در بازار آزاد با سکه ظرف روز‌های اخیر افزایش یافته و نوسان متناوب سیگنال ارزی، روند معاملات طلایی در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران را به‌سرعت دچار تغیر می‌کند. با این حال روند کاهش بهای ارز در بازار داخل در روز سه شنبه چندان طولانی نشد و مجددا اسکناس آمریکایی در بازار آزاد افزایشی شد.

تغییر نرخ ارز در بازار آزاد به‌سرعت بر روند معاملات دارایی‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالا نیز اثرگذار شد و گواهی سکه با افزایش ارزش معامله شد. با وجود این، همچنان جریان ورود سرمایه به معاملات آتی صندوق طلا منفی ماند که این موضوع بیانگر عدم‌اطمینان فعالان این بازار به تثبیت جریان افزایش نرخ است.

حباب گواهی سکه بزرگ‌تر از حباب سکه

ارزش هر گواهی سکه معادل یک‌صدم ارزش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما عرضه و تقاضا برای این دارایی می‌تواند بهای آن را در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی یعنی یک‌صدم سکه فیزیکی قرار دهد. از اواسط سومین هفته بهمن‌ماه، نرخ فروش گواهی سکه از ارزش بنیادی بیشتر شد. قرار گرفتن نرخ فروش گواهی سکه بالاتر از ارزش بنیادی بیانگر انتظار معامله گران این بازار از استمرار جریان افزایش قیمت است.

در اواسط روز سه شنبه هجدهم بهمن‌ماه هر گواهی سکه، با نرخی در حدود ۳/ ۱‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی معامله شد، در این زمان سکه در بازار فیزیکی حباب ۵/ ۱۸ درصدی داشت. به این ترتیب می‌توان گفت، معامله گران گواهی سکه این دارایی را با ارزی در حدود ۲۰‌درصد گران‌تر از نرخ رسمی ارز در بازار آزاد معامله می‌کنند.

ربع‌سکه رنج کشید

عرضه ربع‌سکه در بازار مالی بورس‌کالا از سوی بانک‌مرکزی از شتاب نوسان نرخ این دارایی کاسته است. البته همچنان این دارایی با حباب ۶/ ۴۶ درصدی در بازار آزاد معامله می‌شود، اما عرضه مستمر سکه در بازار مالی بورس‌کالا باعث شده است تا حباب این دارایی از سطح قبلی ۵۰ درصدی دور شده و این دارایی با نوسان نرخ محدودی در طول روز معامله شود.

سیگنال جهانی کاهشی می‌ماند؟

هر اونس طلا در ساعات ابتدایی روز سه شنبه هفتم فوریه در کانال قیمتی ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ دلاری معامله شد. تقویت ارزش دلار متاثر از صعود کم‌سابقه داده‌های اشتغال آمریکا به سقوط ارزش هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ظرف روز‌های ابتدایی فوریه انجامید. در حالی که شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا برای ماه ژانویه برابر ۹/ ۴۶ واحد و در محدوده رکود اعلام شد، داده‌های وزارت کار این کشور نشان داد که کارفرمایان آمریکایی برای ژانویه ۵۱۷‌هزار نیروی جدید استخدام کردند.

انتشار داده مثبت از اشتغال آمریکایی ها، فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا را از شدت گرفتن سیاست انقباضی فدرال‌رزرو ترساند. طلا به چشم انداز نرخ بهره بسیار حساس است؛ نرخ‌های بالاتر بهره هزینه فرصت نگهداری طلا به‌عنوان دارایی بدون بازده را افزایش می‌دهد. به این ترتیب افزایش نرخ بهره به کاهش ارزش طلا می‌انجامد.

با این حال فعالان بازار منتظر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو در باشگاه اقتصادی واشنگتن طی روز سه شنبه هفتم فوریه هستند؛ احتمال می‌رود که سخنان پاول در این نشست حرکت‌های بعدی فدرال‌رزرو برای مهار تورم را شفاف‌تر کند. در شرایطی که داده‌های فعلی اقتصاد آمریکا احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره را مطرح کرده است، سخنان پاول می‌تواند این رویه را تایید یا آن را معکوس کند. در شرایط کنونی و با توجه به سیگنال مثبت نرخ ارز و انتظارات مثبت تورمی در کشور، تضعیف بهای طلا در بازار جهانی می‌تواند سرعت گیر ارزش دارایی‌های طلایی در بازار داخل باشد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید