تصویب چراغ‌خاموش طرح صیانت در مجلس؟

تصویب چراغ‌خاموش طرح صیانت در مجلس؟

طی آخرین پیگیر‌ی‌های انجام شده، نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصویب طرح صیانت را تکذیب و با شایعه خواندن تصویب آن، اعلام کرد که این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است و هیچ طرحی بدون تصویب در صحن علنی نمی‌تواند به شورای نگهبان ارسال شود.

کد خبر : ۱۲۱۷۳۸
بازدید : ۳۷۱۲

چند روزی است که برخی نمایندگان مجلس، اظهاراتی را مبنی بر به جریان افتادن دوباره طرح صیانت مطرح کرده و مدعی شده‌اند که این طرح در حال طی مراحل پایانی تصویب خود برای ارسال به شورای نگهبان است. اگرچه این اظهارات از سوی گروه دیگری از نمایندگان تکذیب شد، اما هنوز مشخص نیست که در ماه‌های پیش‌رو اینترنت کشور چه سرنوشتی خواهد داشت.

در یک ماه گذشته خبر‌های مختلفی منتشر شده که گویا برخی نمایندگان به صورت چراغ خاموش به دنبال تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی هستند. برای نمونه علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون مشترک اوایل بهمن ماه در گفتگو با «عصرایران» اعلام کرده بود که به دنبال این هستند تا مجددا طرح صیانت را به جریان بیندازند.

اما در این مورد غلامرضا نوری‌قزلجه، از دیگر اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت در گفت‌وگویی با تکذیب این موضوع که مجلس به دنبال تصویب طرح صیانت است، گفت که اگر قرار به بررسی دوباره طرح است، این‌کار باید در کمیسیون مشترک انجام شود؛ اما کمیسیون دیگر جلسه ندارد.

در همین حال مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی هم در گفتگو با خبرگزاری فارس با تایید اینکه بررسی طرح صیانت مراحل پایانی خود را می‌گذراند، گفت: «طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس در حال پایان است.»

پس از این اظهارات، حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون مشترک نیز در گفتگو با کارنگ اعلام کرد که این طرح در کمیسیون مشترک تصویب شده و به زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. او دراین مورد گفت: «این طرح در کمیسیون مشترک تصویب شده و براساس مصوبه این کمیسیون به شورای نگهبان ارسال می‌شود.» نوروزی در پاسخ به این سوال که مگر قرار نبود جلسات به صورت آنلاین و شفاف برگزار شود، گفت: «خیر. این طرح مشمول اصل ۸۵ است و در کمیسیون مشترک هم جزئیاتش بررسی شد.»

این اظهارات نوروزی در حالی است که نوری‌قزلجه تشکیل جلسات کمیسیون را تکذیب کرده بود و حالا نوروزی می‌گوید که او در جلسات حضور نداشته است. نایب رئیس کمیسیون مشترک همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این طرح اشکالات بسیاری داشت و آیا در طرح جدید این مشکلات برطرف شد یا خیر، تاکید کرد که مشکلات تعدیل شده است و توضیح داد: «در کمیسیون بحث‌های بسیاری شد و آقای مصری، نایب رئیس مجلس هم حضور داشتند و نماینده‌های عضو کمیسیون هم امضا کردند و این مشکلات تعدیل شد.»

با تمام این‌ها و طی آخرین پیگیر‌ی‌های انجام شده، نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصویب طرح صیانت را تکذیب و با شایعه خواندن تصویب آن، اعلام کرد که این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است و هیچ طرحی بدون تصویب در صحن علنی نمی‌تواند به شورای نگهبان ارسال شود.

موسوی در این مورد گفت: «البته مجلس هماهنگ با شورای عالی فضای مجازی در صورت نیاز، قوانین لازم برای فضای مجازی را تصویب خواهد کرد که اگر بخواهد چنین اتفاقی بیفتد مثل همیشه هر مصوبه‌ای در این زمینه به‌صورت شفاف و علنی اعلام خواهد شد.»

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید