روز‌های روشن در انتظار بورس؟

روز‌های روشن در انتظار بورس؟

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سهام، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت مهمترین نکته‌ای که در بازار سهام رخ داد و آن را تحت‌تاثیر خود قرار داد، بحث افزایش نرخ فروش دلار شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و معدنی بود. تصمیم‌گیران در بانک مرکزی بعد از دو هفته به این نتیجه رسیدند که ۲۸هزار و ۵۰۰تومان نرخ جذابی برای شرکت‌ها نیست و شرکت‌های صادرات‌محور به روش‌های مختلف عرضه خود را در بازار نیما کاهش دادند.

کد خبر : ۱۲۳۹۸۱
بازدید : ۲۷۶

تثبیت نرخ دلار سیاست باطلی بود که به نظر می‌رسید رئیس جدید بانک مرکزی نیز بر آن پافشاری دارد. محمدرضا فرزین در مصاحبه‌های گوناگون بر دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی برای بورس تاکید کرد و این سیگنال منفی در حالی که دلار هر روز سقف‌های جدید قیمتی را در بازار آزاد می‌شکست سرمایه‌های زیادی را از بازار سرمایه فراری داد.

این در حالی بود که بورس بعد از ریزش‌های شدید در مهرماه از اوایل آبان‌ماه روند رو به رشد خود را آغاز کرده بود، اما با افزایش ریسک‌ها بازار مجددا ریزش‌های شدیدی را تجربه کرد و با اینکه برخی از کارشناسان کف یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد را حمایت محکمی برای بازار سرمایه می‌دانستند نماگر بورس تا میانه‌های کانال ۵/ ۱واحد پایین آمد.

اما همانطور که انتظار می‌رفت تثبیت نرخ ارز شرکت‌های صادراتی بورسی رفته‌رفته غیرممکن شد و در نهایت مرکز مبادله ارز و سکه به عنوان بازار دوم راه‌اندازی و مقرر شد دلار شرکت‌های صادراتی (علاوه بر شرکت‌های دولتی) در این مرکز و بر اساس میزان عرضه و تقاضا کشف قیمت شود.

حال دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی در محدوده ۳۶هزار تومان ایستاده و با توجه به افزایش روزافزون قیمت دلار در بازار آزاد کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این نرخ نیز روند افزایشی داشته باشد. در راستای افزایش نرخ دلار شرکت‌های صادراتی بازار سرمایه نیز شاهد رشد حدود ۱۲۰هزار واحدی شاخص کل و ورود نقدینگی بودند. کارشناسان معتقدند در چشم‌انداز میان‌مدت روند رو به رشد بورس ادامه‌دار خواهد بود.

بورس در میانه رشد و اصلاح

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه، گفت: در ماه‌های گذشته تاکید داشتیم که عدم رشد بازار سرمایه متناسب با رشد سایر دارایی‌ها و پیشتازی قیمت ارز و طلا به دلیل سیاست تثبیتی بانک مرکزی روی نرخ دلار نیمایی روی ۲۸هزار و ۵۰۰تومان بوده و مادامی که بر این تصمیم پافشاری شود امکان رشد معنادار بورس وجود ندارد.

پیرو همین موضوع تا ابتدای هفته گذشته بازار وارد فاز اصلاح زمانی شده بود تا اینکه در ابتدای هفته اخباری در خصوص شفاف‌سازی شرکت فولاد به بازار مخابره شد مبنی بر اینکه ارز صادراتی خود را با قیمت رقابتی می‌فروشند. بعد از آن نیز بانک مرکزی مصوبه‌ای داشت و به صورت رسمی برای اولین بار در دوره جدید خود اعلام کرد نرخ دلار نیمایی را مبنای فروش شرکت‌های صادراتی قرار نمی‌دهد و این شرکت‌ها می‌توانند دلار را با قیمت رقابتی در بازار دوم بفروشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گمانه‌زنی می‌شد اختلاف معنادار حداقل ۳۰درصدی بین دو بازار وجود داشته باشد شاهد تاثیر بسیار شدید این موضوع همراه با هیجان بر بازار سرمایه بودیم و باعث شد شاخص کل طی تنها دو روز حدود ۱۲۰هزار واحد رشد کند و همچنین شاهد ورود نقدینگی به بازار بعد از مدت‌ها بودیم. میرزایی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیاست تثبیتی نرخ دلار نیمایی کنار گذاشته شده انتظار می‌رود روند فعلی ادامه یابد.

احتمالا نرخ‌هایی که در بازار دوم کشف می‌شود به پیروی از دلار بازار آزاد به مرور به سمت بالا حرکت کند؛ در نتیجه حرکت بازار سرمایه نیز در مجموع رو به بالا خواهد بود، اما در واحد‌های زمانی روزانه ممکن است اتفاقات متفاوتی بیفتد با این حال اصلاحات قیمتی موجود در بازار نوسانات طبیعی بوده و بیشتر فرصت خرید یا اصلاح پرتفو برای افرادی است که گمان می‌کنند پرتفوی آن‌ها بازدهی و ریسک مناسب را ندارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: بنابراین اصلاحات تنها فرصتی برای استفاده است و کماکان حرکت شاخص را رو به بالا می‌بینم و گمان می‌کنم محدوده یک‌میلیون و ۸۰۰هزار واحدی تا انتهای سال برای شاخص کل قابل‌دسترسی است و شاخص ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی که سقف تاریخی بوده نیز تا شهریورماه محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ضمن اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه در میان و بلندمدت صعودی است، نکته مهم و متمایز این است که ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر دارایی‌هایی که با دلار بیش از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شوند دارد. این فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که آشنایی و دقت کافی در فضای بورسی دارند.

کاهش ترس دخالت دولتی‌ها در بازار

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سهام، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت مهمترین نکته‌ای که در بازار سهام رخ داد و آن را تحت‌تاثیر خود قرار داد، بحث افزایش نرخ فروش دلار شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و معدنی بود. تصمیم‌گیران در بانک مرکزی بعد از دو هفته به این نتیجه رسیدند که ۲۸هزار و ۵۰۰تومان نرخ جذابی برای شرکت‌ها نیست و شرکت‌های صادرات‌محور به روش‌های مختلف عرضه خود را در بازار نیما کاهش دادند.

البته با توجه به اینکه این شرکت‌ها سهامدار خصوصی دارند این اقدام کاملا به‌حق و قابل‌پیش‌بینی بود. به هر حال شرکت‌ها باید به فکر افزایش ثروت سهامداران خود باشند و این سهامداران۵۰میلیون سهامدار خصوصی و سهام عدالت هستند.

وی عنوان کرد: بازار دیگری راه افتاده که به بیان دیگر بازار ثانویه‌ای برای دلار نیما محسوب می‌شود و نرخ در این بازار فعلا به ۳۶هزار تومان رسیده و این به این معناست که فروش شرکت‌های صادرات‌محور حدود ۳۰ درصد رشد کرده است. این موضوع بسیار موثری در بازار هفته گذشته بود، به نوعی که دلیل رشد شارپی بازار سهام در هفته گذشته همین نکته بود. این موضوع سرمایه‌گذاران را به این فکر واداشت که دولت نمی‌تواند سطح نرخ دلار را در سامانه‌های مختلف پایین نگه دارد.

این تحلیلگر بازار سهام با اشاره به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۵۲هزار تومان رسیده، عنوان کرد: بازار سرمایه در حال حاضر به‌جد ارزان‌ترین بازار بین بازار‌های مالی و پولی کشور است. از سوی دیگر رقابت بر سر محصولات برخی از شرکت‌ها که فروششان در بورس کالا انجام می‌شود شدت گرفته است، به نوعی که دلار معامله‌شده در بورس کالا بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است و با توجه به هزینه‌های جانبی حدود ۱۲درصدی در این بازار، دلار بورس کالا نیز تقریبا هم‌سطح دلار بازار آزاد است.

خبری‌زاد اظهار کرد: این موضوعات باعث جذابیت دورنمای بازار شده و به نظر می‌رسد هفته آینده بازار مثبت خواهد بود. البته ممکن است مقداری اصلاح نیز داشته باشد، اما به طور کلی چنانچه سهامداران و تحلیلگران فایل‌های تحلیلی خود را با نرخ دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به‌روز کنند مطمئنا بازار همچنان جای خرید و ورود پول حتی از بازار‌های موازی را دارد. در این میان اگر دولت دخالت خود را کمتر کرده و از بازار حمایت کند، بازار سرمایه می‌تواند به کاهش التهابات بازار‌های موازی نیز کمک کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از فعالان در بازار‌های موازی از جمله بازار دلار، سکه، مسکن و خودرو اگر مطمئن شوند دخالت آنچنانی در شرکت‌های بورسی رخ نمی‌دهد مطمئنا بخشی از پول خود را به بازار سرمایه می‌آورند. بورس امروز واقعا بازار ارزانی است و دورنمای نرخ دلار نیز همچنان رشد دارد. هفته آینده بازار همچنان مثبت خواهد بود و ادامه‌دار شدن این رشد ممکن است ترس دخالت‌های بیجای نهاد‌های مختلف در بازار سرمایه را از بین ببرد و شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.

منبع:دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید