فواید این تخم شگفت انگیز برای سلامتی!

فواید این تخم شگفت انگیز برای سلامتی!

طب شرقی هزاران سال است که از آن برای درمان بیماری‌هایی مانند برونشیت، اختلالات پوستی و آنفلوانزا استفاده می‌کند. امروزه بیشتر از به عنوان ادویه پخت و پز استفاده می‌شود. با این حال، آن‌ها به شکل عصاره یا تخم پودر شده- خرد شده نیز از طریق عطاری‌ها در دسترس هستند.

کد خبر : ۱۲۴۰۵۳
بازدید : ۳۶۷

کَرَفْس با نام علمی Apium graveolens گیاهی سرشار از مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که ارزش غذایی و درمانی فوق العاده بالایی دارد. البته همه چیز تنها به ساقه این گیاه و مصارف معمول آن در تهیه غذا یا نوشیدنی‌های مختلف محدود نمی‌شود. هرچند استفاده از تخم کرفس کمتر رایج است، اما همچنان ترکیبی خوشمزه و مغذی به شمار می‌رود.

آن‌ها دانه‌هایی کوچک به رنگ قهوه‌ای روشن هستند و رایحه‌ای خاکی دارند. طعم تخم کرفس نیز گرم و تلخ است. طب شرقی هزاران سال است که از تخم کرفس برای درمان بیماری‌هایی مانند برونشیت، اختلالات پوستی و آنفلوانزا استفاده می‌کند. امروزه بیشتر از تخم کرفس به عنوان ادویه پخت و پز استفاده می‌شود. با این حال، آن‌ها به شکل عصاره یا تخم پودر شده- خرد شده نیز از طریق عطاری‌ها در دسترس هستند.

با وجود آن که تخم کرفس اندازه کوچکی دارد، ارزش غذایی بالا و فواید سلامتی متنوعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. گفتنی است که تمام نکات مرتبط با خواص تخم کرفس با استناد به مطالعات موجود در کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا جمع آوری شده اند.

سرشار از مواد مغذی مهم

تخم کرفس با وجود اندازه کوچک، دارای ارزش غذایی قابل توجهی است. به عنوان مثال این ترکیب منبع عالی از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منگنز و آهن است.

یک قاشق غذاخوری (۶.۵ گرم) تخم کرفس حاوی اجزای زیر است:

- کالری: ۲۵ کالری
- کربوهیدرات: ۲ گرم
- پروتئین: ۱ گرم
- چربی: ۲ گرم
- فیبر: ۱ گرم
- کلسیم: ۱۲ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (RDI)
- روی: ۶ درصد از RDI
- منگنز: ۲۷ درصد از RDI
- آهن: ۱۷ درصد از RDI
- منیزیم: ۹ درصد از RDI
- فسفر: ۵ درصد از RDI

حمایت از سلامت استخوان

استخوان‌ها برای سالم و قوی ماندن به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص در مقادیر مختلف نیاز دارند. تخم کرفس حاوی بسیاری از این مواد مغذی مهم است.

یکی از شناخته شده‌ترین مواد معدنی برای سلامت استخوان ها، کلسیم است. یک قاشق غذاخوری (۶.۵ گرم) تخم کرفس ۱۲ درصد از RDI این ماده معدنی ارزشمند را تامین می‌کند. زمانی که کلسیم دریافتی برای دوره‌های طولانی ناکافی باشد، بدن با بیرون کشیدن کلسیم از استخوان‌ها این مشکل را جبران می‌کند. چنین فرآیندی ممکن است به کاهش تراکم معدنی استخوان منجر شود، که معیاری برای تعیین مقدار مواد معدنی موجود در حجم خاصی از استخوان است.

تراکم پایین‌تر مواد معدنی استخوان با افزایش خطر شکستگی به خصوص در افراد مسن در ارتباط است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که افزایش مصرف کلسیم ممکن است خطر شکستگی را کاهش دهد.

کمک به تشکیل گلبول‌های قرمز

آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز خون است. گلبول‌های قرمز اکسیژن را از ریه‌های ما به سایر قسمت‌های بدن می‌رسانند. در این میان تخم کرفس یک منبع عالی آهن برای مردان و زنان محسوب می‌شود. یک قاشق غذاخوری (۶.۵ گرم) تخم کرفس به ترتیب ۱۷ و ۳۸ درصد از RDI را برای زنان و مردان فراهم می‌کند.

بدون آهن کافی در رژیم غذایی، بدن نمی‌تواند گلبول‌های قرمز کافی تولید کند. در نتیجه، ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شویم. کمبود آهن از جمله شایع‌ترین کمبود ریزمغذی‌ها در سراسر جهان است، اما نشان داده شده که مصرف غذا‌های غنی از آهن خطر این کمبود و کم خونی متعاقب آن را کاهش می‌دهد. تخم کرفس حاوی آهن غیر هم است. این نوع آهن با آهن هِم موجود در فرآورده‌های حیوانی متفاوت است و با سرعت کمتر (در حدود ۱۰ درصد) جذب می‌شود.

بهبود سطح قند خون

منیزیم عملکرد‌های زیادی را در بدن بر عهده دارد، مانند بهبود سطح قند خون. حفظ سطح قند خون سالم برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی ضروری است. تخم کرفس منبع خوبی از منیزیم است و یک قاشق غذاخوری آن (۶.۵ گرم) ۱۲ درصد از RDI را تامین می‌کند.

منیزیم نقش مهمی در کنترل قند خون ایفا کرده و به افزایش پاسخ سلولی به انسولین؛ هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می‌کند، یاری می‌رساند. افزودن غذا‌های غنی از منیزیم مانند تخم کرفس به رژیم غذایی، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. علاوه بر این، یک بررسی بزرگ رژیم‌های غذایی غنی از منیزیم را با کاهش ۱۴ درصدی خطر ابتلا به دیابت مرتبط دانسته است.

از جمله دیگر فواید منحصر به فرد تخم کرفس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- فعالیت آنتی باکتریال
- محتوای آنتی اکسیدانی

نحوه استفاده از تخم کرفس در رژیم غذایی

تخم کرفس یک ادویه همه کاره با کاربرد‌های فراوان است. این محصول به صورت دانه کامل، خرد شده یا به عنوان ادویه آسیاب شده فروخته می‌شود. تخم کرفس آسیاب شده اغلب به نام پودر کرفس نیز شناخته می‌شود. جای تعجبی نیست که طعم دانه کرفس شبیه به ساقه کرفس است. این ترکیب بیشتر برای چاشنی انواع سوپ ها، سبزیجات یا سس‌های سالاد خانگی استفاده می‌شود.

اما چه روش‌هایی برای افزودن تخم کرفس به رژیم غذایی وجود دارد:

- استفاده به عنوان ادویه گوشت کبابی
- افزودن به سالاد کلم یا سالاد سیب زمینی
- افزودن به دستور پخت ترشی

حتی برخی افراد از دانه کرفس آسیاب شده برای تهیه چای نیز استفاده می‌کنند. برای این کار می‌توان مقداری آب جوش را به ۱ قاشق غذاخوری (۶.۵ گرم) تخم آسیاب شده کرفس افزود و مخلوط حاصل را به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه دم کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید