(عکس) مهاجرت قریب‌الوقوع «امید» و «رویا»؟!

(عکس) مهاجرت قریب‌الوقوع «امید» و «رویا»؟!

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، از وضعیت مناسب درنا‌های «امید» و «رویا» خبر داد و با بیان اینکه زمان مهاجرت برگشت فرا رسیده است گفت: پرواز‌های بلندمدت درون زیستگاهی برای آمادگی پرواز مهاجرت ۲ درنا آغاز شده و باید منتظر مهاجرت قریب‌الوقوع آن‌ها باشیم.

کد خبر : ۱۲۴۳۸۶
بازدید : ۲۵۸

کوروس ربیعی، در تشریح خبر فوق اظهار کرد: ۳۴ روز از انتقال درنای ماده جدید بنام «رویا»، به مازندران گذشته است. این درنا ۵ روز پس از انتقال در طبیعت منطقه رهاسازی شد.

ربیعی افزود: طی این مدت، هر روز وضعیت تغذیه، سلامت، موقعیت جغرافیایی و رفتاری درنای جدید که با تک درنای سیبری موسوم به «امید» همراه شده، تحت پایش بود و هماهنگی خوبی بین درناها شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اخیرا دامنه و ارتفاع پرواز ۲ درنا بیشتر شده است، تصریح کرد: با توجه به طولانی شدن روز، سطح هورمونی پرندگان مهاجر افزایش یافته و زمان مهاجرت آنان آغاز می‌شود، بر این اساس درناها پروازهایی درون زیستگاه خواهند داشت تا آمادگی پرواز مهاجرت را پیدا کنند.

منتظر مهاجرت قریب‌الوقوع «امید» و «رویا» باشیم/ عکس

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از همراهی درنای «رویا» با درنای «امید» در هنگام مهاجرت دارد، افزود: از آنجا که در هر پروازِ درنای سیبری برای آمادگی مهاجرت، درنای جدید نیز با او همراه می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم که مهاجرت این ۲ درنا با یکدیگر انجام گیرد.

ربیعی با بیان اینکه موفقیت در مهاجرت برگشت غیرقابل قضاوت است، تاکید کرد: اینکه «رویا» تا کجا می‌تواند به همراه «امید» همراه شده و مهاجرت کند، بسته به توقف‌گاه‌های مسیر و توانایی پرواز با درنای سیبری دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

وی درنای «رویا» را پرنده‌ای سرحال و پرتوان توصیف کرد و با بیان اینکه طی این مدت نسبت به زمان انتقال از لحاظ فیزیکی بهبود پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد: بر اساس تقویم سالیان گذشته بین ۴ تا ۱۵ اسفندماه زمان مهاجرت برگشت درناها است که انتظار می‌رود تا چندروز آینده با توجه به افزایش دمای هوا و طول روز، مهاجرت برگشت رخ دهد.

وی در پایان با بیان اینکه سرنوشت ۲ درنای مهاجر را طبیعت رقم خواهد زد، گفت: نشانه‌های خوبی از همراهی این ۲ پرنده مشاهده می‌شود اما باید به انتظار بشینیم و ببینیم که طبیعت چه سرنوشتی برای «امید» و «رویا» رقم خواهد زد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید