هزینه و جزئیات ثبت‌نام حج

هزینه و جزئیات ثبت‌نام حج

ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه دهم اسفندماه در سراسر کشور آغاز خواهد شد. در اولین نوبت اولویت به ودیعه‌گذاران سال ۱۳۹۹ داده شده که به خاطر محدودیت‌های کرونا از این سفر باز مانده‌اند.

کد خبر : ۱۲۴۴۰۱
بازدید : ۲۲۱

سازمان حج و زیارت با فرا رسیدن زمان ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع از صبح چهارشنبه دهم اسفندماه، جزئیات و شرایط ثبت‌نام را اعلام کرد. هزینه سفر حج در دو بخش از زائران دریافت می‌شود که بخش اول این هزینه، ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه دهم اسفندماه در سراسر کشور آغاز خواهد شد. در اولین نوبت اولویت به ودیعه‌گذاران سال ۱۳۹۹ داده شده که به خاطر محدودیت‌های کرونا از این سفر باز مانده‌اند.

سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرده است درصورت مراجعه نکردن اولویت‌های اعلام شده در زمان مقرر، ظرفیت‌های خالی موجود (تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها)، با فراخوان از اولویت‌های بعدی تکمیل خواهد شد.

این سازمان برابر فراخوان‌های قبلی از تمام دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع (فارغ از این‌که اولویت قبض آن‌ها اعلام شده یا نشده است) درخواست کرده است با مراجعه به سامانه https://reserve.haj.ir نسبت به تکمیل و به‌روزسانی اطلاعات و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. همچنین تاکید کرده است: انتخاب و ثبت‌نام در کاروان‌ها نیازمند مراجعه فرد به همین سامانه و به‌روزرسانی اطلاعات است.

تمام دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع قدیمی با مبالغ سپرده‌گذاری کمتر از ده میلیون ریال (یک میلیون تومان) مربوط به ثبت‌نام‌های عمومی سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ و ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ (با مبالغ مختلف ۱۸ هزار، ۲۰ هزار، ۲۵ هزار و ۸۰۰ هزار تومان) باید قبل از ثبت‌نام، به دفتر حج و زیارت استان مربوطه مراجعه و نسبت به به‌روزرسانی و یا تبدیل قبض خود به قبض جدید یک میلیون تومانی (با حفظ سابقه) اقدام کنند. سازمان حج و زیارت تاکید کرده است: درصورت طی نکردن این فرآیند، امکان انجام تکمیل اطلاعات، رزرو و ثبت‌نام در کاروان برای دارندگان این‌گونه قبوض فراهم نخواهد شد.

باتوجه به این‌که ثبت‌نام قطعی در کاروان (پس از ثبت‌نام اولیه) به مراجعه و ارائه به‌موقع مدارک به مدیر کاروان، پرداخت بخش اول هزینه سفر به میزان ۱۳۰ میلیون تومان (با احتساب اصل مبلغ ودیعه وسود متعلقه) و انجام معاینات پزشکی و اخذ تأییدیه پزشک و نیز واریز باقی‌مانده هزینه سفر منوط است و از طرفی لازم است تا ظرفیت کاروان‌ها به منظور انجام اقدام بعدی، ازجمله برگزاری جلسات آموزشی، ارائه گذرنامه معتبر، درج و ارسال اطلاعات برای دریافت روادید و...، در حداقل زمان ممکن تکمیل شود؛ لذا چنانچه افراد در زمان مقرر و اعلام شده برای ثبت‌نام قطعی (بر اساس آنچه که در بخش نحوه مراجعه و ثبت‌نام مراجعه‌کنندگان قید شده)، اقدام نکنند، رزرو و ثبت‌نام اولیه آن‌ها (به دلیل تکمیل نشدن مراحل)، باطل شده و باقی‌مانده ظرفیت کاروان‌ها به سایر اولویت‌ها اختصاص می‌یابد.

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، افراد ثبت‌نام کرده در سال ۱۳۹۹، مبلغ مابه‌التفاوت هزینه سفر را در یک مرحله و پس از قطعی کردن ثبت‌نام خود پرداخت می‌کنند.

ثبت نام در کاروان‌ها به محض تکمیل ظرفیت کاروان‌ها، متوقف خواهد شد.

نحوه مراجعه و ثبت‌نام متقاضیان:

انتخاب کاروان و ثبت‌نام اولیه در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۴۰۲ از متقاضیان با مراجعه به نشانی اینترنتی. https://reserve.haj.ir و به‌صورت غیرحضوری بوده و متقاضیان باید ابتدا نسبت به ثبت‌نام اولیه در یکی از کاروان‌های استان محل سکونت خود مبادرت کرده و سپس ظرف مدت حداکثر ظرف ۴۸ ساعت به مدیر کاروان مربوطه مراجعه و پس از تحویل اصل قبض ودیعه‌گذاری خود به مدیر کاروان سایر مراحل ثبت‌نام را (از قبیل تحویل مدارک، واریز بخش اول هزینه سفر، انجام معاینات و دریافت تائیدیه پزشکی و واریز باقی‌مانده هزینه سفر) به موقع پیگیری و نهایی کند.

مدارک مورد نیاز برای قطعی کردن رزرو ثبت‌نام:

- اصل قبض ودیعه‌گذاری اولیه (برای افرادی که سابقه ثبت‌نامی سال ۱۳۹۹ ندارند.)

- اصل شناسنامه و کارت ملی

زمان تحویل سایر مدارک مورد نیاز از قبیل گذرنامه معتبر و عکس، پس از ثبت‌نام توسط مدیر کاروان به متقاضی اعلام خواهد شد. سازمان حج و زیارت به متقاضیانی که در اولویت هستند تأکید کرده از هم‌اکنون برای آماده‌کردن مدارک معتبر خود اقدام کنند.

هزینه حج ۱۴۰۲:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج "ارزی" و "ریالی" و "مدت اقامت" و "گروه قیمتی مسکن"، برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن برای هر کاروان درج و در دو مرحله، بخش اول یکصد و سی میلیون تومان (بااحتساب اصل مبلغ ودیعه‌گذاری وسود متعلقه) و بخش دوم مبلغ باقیمانده هزینه سفر به تناسب کاروان انتخابی دریافت خواهد شد (که زمان دریافت آن از طریق مدیر کاروان به زائر اعلام می‌شود).

از آنجایی که ودیعه یک میلیون تومانی اولیه که در هنگام ثبت‌نام توسط افراد پرداخت شده است، به صورت علی‌الحساب بوده؛ لذا زائرن باید پس از ثبت‌نام وتحویل مدارک به کاروان، بلافاصله با مراجعه دوباره به سامانه https://reserve.haj.ir و درج اطلاعات مورد نیاز نسبت به مشاهده مبلغ قابل پرداخت (بخش اول هزینه سفر) که از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی با استفاده از کارت‌های عضو شتاب ممکن است، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک ملی، هزینه سفر خود را پرداخت کرده و سپس باید انجام معاینات و دریافت تائیدیه پزشکی را در اسرع وقت دنبال کنند.

این سازمان برای تاکید بیشتر یادآور شد: افراد ثبت‌نام کرده در سال ۱۳۹۹، مبلغ مابه‌التفاوت هزینه سفر را در یک مرحله پرداخت می‌کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید