ضربان اسرارآمیز قلب خورشید

یک تیم به رهبری موءسسه فناوری نیوجرسی (NJIT) اعلام کرد که کشف منبع ضربان قلب ( شعله خورشیدی) می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی انتشار طوفان‌های خورشیدی فاجعه بار داشته باشند. سی جیه یو، اخترشناس وابسته به «ان جی آی تی»، در بیانیه ای گفت: «این کشفی غیرمنتظره است. این الگوی ضربان برای درک اینکه چگونه انرژی در اتمسفر خورشید در طی این انفجارهای فوق‌العاده قدرتمند آزاد می‌شود، مهم است.»

دانشمندان علامت مرموزی مانند ضربان قلب را از خورشید شناسایی کرده‌اند که هر ۱۰ تا ۲۰ ثانیه تکرار می‌شود.

این الگوی عجیب به یک شعله خورشیدی کلاس C در ۴۹.۹۹۷ کیلومتری بالای سطح این ستاره نسبت داده شده است. این پالس‌ها که به عنوان ضربان‌های شبه دوره‌ای (QPP) شناخته می‌شوند، مدت‌هاست که به عنوان یک راز و منبع بحث در میان فیزیکدانان خورشیدی مطرح شده است.

انفجارهای رادیویی خورشیدی انفجارهای شدید امواج رادیویی از خورشید هستند که اغلب با شراره‌های خورشیدی همراه هستند و مشخص شده است که غلامت‌هایی با الگوهای تکرار شونده دارند.

تیم تحقیقاتی موءسسه فناوری دانشگاه نیوجرسی پس از تجزیه و تحلیل مشاهدات از فیلم‌ها و تصاویر یک رویداد انتشار شعله‌های خورشیدی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷، که توسط تلسکوپ رادیویی «ان جی آی تی» به نام «آرایه خورشیدی دره اوونز» (EOVSA) گرفته شده بود، منبع ضربان قلب را تعیین کرد. این مشاهدات یک الگوی علامت تکرار شونده را نشان داد که توسط «یوانکان کو» دانشجوی دوره دکترای دانشگاه نانجینگ (NJU) به ضربان قلب تشبیه شد.

ضربان اسرارآمیز قلب خورشید / کشفی غیرمنتظره و مهم

این تیم یک علامت QPP (ضربان شبه دوره‌ای) را در صفحه جریان برقی شناسایی کردند که بیش از ۲۴.۹۹۴ کیلومتر در منطقه فوران شعله خورشیدی (جایی که جریانات مخالف به هم نزدیک می‌شوند) امتداد دارد، این جریانات از هم جدا می‌شوند و دوباره به هم اتصال می‌یابند و انرژی قوی تولید می‌کنند که شعله را ایجاد می‌کند. این اتفاق اتصال مجدد مغناطیسی نامیده می‌شود و این اولین بار است که یک QPP (ضربان شبه دوره‌ای) در چنین مکانی پیدا می‌شود.

کو می‌گوید: «الگوهای تکرار شونده برای انفجارهای رادیویی خورشیدی غیرمعمول نیستند.»

منبع: همشهری