یک ادعای بزرگ و تخیلی: معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!

یک ادعای بزرگ و تخیلی: معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان ادعا می‌کنند که روشی را برای افزایش و کاهش سرعت، و حتی معکوس کردن ساعت در یک سیستم معین با بهره‌گیری از ویژگی‌های غیرمعمول دنیای کوانتومی یافته‌اند.

کد خبر : ۱۲۴۵۵۵
بازدید : ۳۸۶

می‌توانیم صحنه را به عقب برگردانیم یا چند صحنه جلوتر را ببینیم. دانشمندان می‌گویند که می‌توانند در یک سیستم کوانتومی زمان را معکوس کنند.

به گزارش روزنامه اسپانیایی ال پاییس، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان ادعا می‌کنند که روشی را برای افزایش و کاهش سرعت، و حتی معکوس کردن ساعت در یک سیستم معین با بهره‌گیری از ویژگی‌های غیرمعمول دنیای کوانتومی یافته‌اند.

این تیم آکادمی علوم اتریش و دانشگاه وین، یافته‌های خود را با جزئیات در شش مقاله تشریح کردند. قوانین مرسوم فیزیک، به طور شهودی، دنیای زیراتمی که از ذرات کوانتومی به نام کیوبیت تشکیل شده‌اند و می‌توانند از نظر فنی در بیش از چند مرحله بطور همزمان وجود داشته باشند را ترسیم نمی‌کنند؛ پدیده‌ای که به نام درهم‌تنیدگی کوانتومی شناخته می‌شود.

اکنون محققان می‌گویند که کشف کرده‌اند، چطور می‌توانند ساعت‌های این ذرات کوانتومی را به جلو یا عقب برگردانند.

میگل ناواسکوئز، محقق موسسه علمی آکادمی اتریش، از موسسه کوانتوم و کوانتوم اپتیک، در گفتگو با ال پاییس گفت: «در یک سینما (در فیزیک کلاسیک)، یک فیلم از ابتدا تا انتها بدون در نظر گرفتن خواسته مخاطبان نمایش داده می‌شود. اما در خانه (دنیای کوانتوم)، ما یک کنترل در دست داریم تا بتوانیم فیلم را جلو ببریم یا به عقب بازگردانیم. ما داستان‌های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل کرده‌ایم.

این تیم می‌گویند: با توسعه یک پروتکل بازگشت به عقب، توانسته‌اند یک الکترون را به حالت قبلی خود بازگردانند. آن‌ها توانسته‌اند در آزمایشات، استفاده از یک سوئیچ کوانتومی را برای بازگرداندن فوتون به حالت اولیه قبل از عبور یک کریستال، نشان دهند.

با وجودی که چشم‌انداز این کار بسیار جالب است، اما ارتقاء این تکنیک، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است.

ناو اسکوئز به ال پاییس گفت: «از نظر تئوری این امکان وجود دارد که بتوانیم فردی را در جعبه‌ای حبس کنیم، و میزان تاثیر عوامل خارجی بر روی آن فرد را به صفر برسانیم. اما با پروتکل‌های فعلی که داریم، احتمال موفقیت‌مان بسیار کم خواهد بود.»

یک موضوع مهمتر نیز وجود دارد. او افزود: «همچنین زمان مورد نیاز برای تکمیل این فرآیند بستگی به میزان اطلاعاتی دارد که سیستم می‌تواند ذخیره کند. انسان، یک سیستم فیزیکی است که حاوی حجم زیادی از اطلاعات است. میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک شخص را در کمتر یک ثانیه دوباره جوان کنیم، بنابراین این موضوع منطقی نیست.»

به علاوه این سیستم تنها قادر به بازگرداندن وضعیت یک ذره معین است. اگرچه محققان در حال کار برای سرعت بخشیدن به زمان هستند.

ناو اسکوئز توضیح داد: «ما کشف کردیم که می‌توان زمان تکاملی را بین سیستم‌های فیزیکی یکسان منتقل کرد. در یک آزمایش یک ساله با ده سیستم، می‌توانید از هر ۹ سیستم اول، یک سال را برداشته و همه آن‌ها را به قسمت دهم بدهید.»

محققان به جای بازسازی «بازگشت به آینده»، کاربرد‌های عملی دنیوی‌تری از کشف خود را مشاهده می‌کنند. مثلا حالت‌های کیوبیت یک پردازنده کوانتوم می‌تواند معکوس شود، و به شکل موثری به محققان اجازه دهد تا خطا‌های خود، در طول زمان توسعه را خنثی کنند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید