تلخ، اما واقعی: تارای میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل فرانسوی!

تلخ، اما واقعی: تارای میلیاردی «ایران‌خودرو» گرانتر از مدل فرانسوی!

تارا ماشینی که بر اساس مهندسی معکوس از پژوی ۳۰۱ فرانسوی ساخته شده، حالا از خودروی اصلی ۶۵۰۰ دلار گرانتر است!

کد خبر : ۱۲۴۸۲۱
بازدید : ۳۰۱

به تازگی تارا اتوماتیک به مرز قیمتی ۱ میلیارد تومان رسیده و دوباره تعجب همه‌مان را بعد از خبر یک میلیاردی شدن پژو ۲۰۷، برانگیخت. تارا که در خوشبینانه‌ترین حالت مدل مهندسی معکوس شده از پروژه ناتمام ایران خودرو با شرکت فرانسوی پژو برای پژوی اقتصادی ۳۰۱ است.

در اواسط دهه ۹۰ بود که ایران خودرو تصمیم داشت پژو ۳۰۱ را در بازار ایران برند کند. قراردادی بسته شد تا این ماشین جای پرشیا و خانواده پژو ۴۰۵ را بگیرد. روی کار آمدن ترامپ، شکست برجام و خروج خودروساز فرانسوی، اما این پروژه را با شکست روبرو کرد تا ایران خودرو دست به مهندسی معکوس بزند.

تارا

آن‌ها پلتفرم تارا را بر اساس پلتفرم اولیه ۳۰۱ طراحی کردند و باب از طراحی نقاطی از اتاق مثل چراغ‌ها و تغییرات جزئی در بخش‌های داخلی، به نام تارا آماده و به بازار فرستادند و حالا با دلار مرز ۵۰ هزار تومانی بین ۱۹ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد؛ در حالی که پژو ۳۰۱ در مارکت امارات قیمتی حدود ۴۹۹۰۰ درهم یعنی ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلار دارد! این یعنی حداقل ۶۵۰۰ دلار ارزان‌تر از رقیب ایرانی‌اش!

پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۲ در اسپانیا آغاز شد و سپس تولید آن در سال ۲۰۱۳ در چین و ۲۰۱۴ در نیجریه آغاز گردید. فروش پژو ۳۰۱ در نوامبر ۲۰۱۲ در ترکیه آغاز گردید و پس از آن به بازار کشور‌های غرب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی وارد شد. از آن‌جایی‌که پژو ۳۰۱ ویژه بازار‌های ضعیف و درحال توسعه طراحی شده بود، در اروپای غربی ارائه نشد. پلتفرم به کار رفته در تارا، PF ۱ گروه PSA نام دارد.

تارا

مشخصات انحصاری ۳۰۱

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ساخت پژو، ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.
این یعنی روی کاغذ، پژو ۳۰۱ از تارا قوی‌تر است.
در عمل هم همینطور است.


پیشرانه نصب شده در تارا همان TU ۵+ است که در N مدل دیگر ایران‌خودرو نصب شده و تغییرات جزئی را تجربه کرده است!
از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح و اندازه هم هستند و استثنائا این‌بار به تساوی رسیدیم!
متریال و جزئیات مونتاژی در مدل فرانسوی ۳۰۱ بسیار بهتر از مدل ایرانی آن است.

تارا


کیفیت و جنس مواد بکار رفته در کابین تارا مثل کیفیت دکمه‌ها و آیکون‌های نصب شده روی آنها، با عیوب بسیاری همراه است که به دلیل حوصله‌سر بر شدن مقاله، به آن اشاره نمی‌کنیم! اما بحث طراحی و بدنه؛ خب قطعا و واضحا طراحی منظم و اصولی پژو ۳۰۱ را به تارایی که قصد دارد خودش را اقتصادی نشان ندهد، ولی به دلیل فرم ساده بدنه‌اش، نمی‌تواند، ترجیح می‌دهیم.‌

از نظر مقاومت، پژو ۳۰۱ توانست در سال ۲۰۱۹ از طرف موسسه تست تصادف لاتین‌انکپ ۳ ستاره دریافت کند.

تارا

تارا چه ویژگی‌هایی ایمنی دارد؟

اما ایران‌خودرو با وجود مانور زیاد روی بحث ایمنی تارا، به این سئوال پاسخ نداده که تارا دنده‌ای چگونه با حذف ۲ ایربگ از ۴ ایربگی که در پژو ۳۰۱ وجود دارد، می‌خواهد به سطح ایمنی پژو ۳۰۱ و حتی بالاتر (طبق ادعای شرکت) برسد؟

نکته‌ی دیگر اینکه اخیرا در فضای مجازی از ضعف ورق‌های فلزی به کار رفته در قسمت‌های مختلف تارا و صاف کردن تورفتگی در با یک انگشت و حواشی دیگر خبر می‌دهند.
اینکه تصاویر و فیلم‌های کوتاه و تقطیع شده‌ای از تست تصادف تارا تاکنون منتشر شده، به ابهامات و سئوال‌های ما می‌افزاید.

پس ما در این بخش هم شاهد برد تقریبا قاطعانه پژو ۳۰۱ هستیم.
این یعنی به لطف انحصار، مدل بدلی خودروی ۳۰۱، در ایران خودرو قیمتی ۵۰ درصد گرانتر از مدل اصل آن دارد! آن هم با اختلاف قیمتی ۶۵۰۰ دلاری یا به عبارتی ۳۲۵ میلیون تومان!

تارای میلیاردی «ایران‌خودرو»

در خارج از کشور شما با در دست داشتن حدود ۲۰ هزار دلار، قادر به خرید خودرو‌هایی مثل هیوندای ونیو، کیا سول، نیسان کیکس، هیوندای اکسنت، نیسان ورسا، کیا ریو و سراتو و بسیاری دیگر هستید که به بهتر است به مقایسه آن‌ها با تارا نپردازیم، چون نتیجه واضح است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پژو ۳۰۱ و ایکو تارا سطحی معادل سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را دارند، اما این خودرو‌هایی که نام بردیم، همگی با مدل‌های ۲۰۲۳ عرضه شده‌اند، یعنی جدیدترین حالت ممکن!

تارا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید