نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

«آدم برفی»، «نسل جادویی»، «پریناز»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «عصبانی نیستم»؛ پنج فیلمی هستند که در سه دهه اخیر توقیف شده و در هنگامی که می‌خواستند اجازه اکران در سینما را نگرفتند.

کد خبر : ۱۲۴۹۳۳
بازدید : ۳۸۱

در سال‌های بعد از انقلاب شاهد توقیف شدن بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی بودیم. این فیلم‌های ایرانی به دلایل مختلفی مثل عدم پوشش مناسب، رقص و...توقیف شدند و اجازه اکران پیدا نکردند هرچند بعد از چند سال روی پرده سینما رفتند.

۱. آدم برفی

نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

کارگردان: داوود میرباقری

سال تولید:۱۳۷۳

سال اکران:۱۳۷۶

علت توقیف: به علت زن‌پوش بودن اکبر عبدی سه سال توقیف شد و بعد از سه سال به سینما آمد.

داستان فیلم: مردی ایرانی به نام عباس خاکپور (با بازی اکبر عبدی) که برای گرفتن ویزای ایالات متحده به ترکیه رفته‌ است اما موفق به اخذ ویزا نمی‌شود و...

۲. نسل جادویی

نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

کارگردان: ایرج کریمی

سال تولید: ۱۳۸۴

سال اکران: ۱۳۸۸

علت توقیف: به دلیل نوعی نگاه نامتعارف به جوانان توقیف شد و سرانجام در سال ۱۳۸۸ در شبکه‌ نمایش خانگی و توسط مؤسسه قرن ۲۱ به انتشار رسید.

داستان فیلم: تعدادی جوان با قدرت‌های جادویی، از سر اتفاق با هم آشنا می‌شوند و تصمیم می‌گیرند با جوانانی مشابه خود یک مهمانی را ترتیب دهند. ژاله (هدیه تهرانی) طراح لباسی است که می‌تواند از پشت اجسام و با چشم‌های بسته چیزها را ببیند، بابک (رامبد جوان) مردی است که قدرت شنیدن دورترین و زیرترین صداهای جهان را در هر مکانی دارد، آویشن (باران کوثری) می‌تواند با برقراری ارتباط ذهنی قوی با حشرات -به ویژه زنبورها- آن‌ها را به صف کند، کاوه (کورش تهامی) و فروغ (نگار جواهریان) هر دو می‌توانند اشیا را با نگاه از راه دور تکان داده و واژگون کنند، آریو (ساسان نبی) جوان بیکاری است که استعداد بزرگ او شمردن آنی و در ثانیه‌ تعداد حرف نام‌ها و جمله‌ها -به خصوص نام اتوبان‌های تهران- است و شاهرخ (شاهرخ فروتنیان) با روح همسر درگذشته‌ خود در ارتباط است و از او دستور می‌گیرد. این چند تن سرانجام موفق به برگزاری مهمانی خود می‌شوند و در پایان مهمانی -که هر کس تردستی‌ خود را اجرا می‌کند- می‌فهمند که جادوی واقعی از آن جوانی است که نماز می‌خواند!

۳. پریناز

نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

کارگردان: بهرام بهرامیان

سال تولید: ۱۳۸۹

سال اکران: ۱۳۹۶

علت توقیف: دلیل توقیف، کاراکتر اصلی فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا بود. شورای پروانه نمایش دولت دهم، نمایش چهره زن مؤمن و متدین که دارای وسواس‌های فکری و اختلالات شخصیتی است را رد و اعلام کرد چنین تصویری امکان نمایش در سینماها را ندارد.

داستان فیلم: پریناز پس از مرگ مادر، به سراغ خاله‌اش می‌رود که تنها کسی است که می‌تواند به او پناه بدهد. خاله از پذیرفتن او امتناع می‌کند. اما سرانجام در ماجراهایی پریناز بالاجبار با خاله‌اش (که تنها کسی است که دارد) زندگی می‌کند و پس از آن اتفاقات خاصی برایشان به وقوع می‌پیوندد.

۴. آشغال‌های دوست داشتنی

نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

کارگردان: محسن امیریوسفی

سال تولید: ۱۳۹۱

سال اکران :۱۳۹۷

علت توقیف: به دلیل موضوع فیلم که در مورد حوادث سال ۱۳۸۸ است به مدت ۶ سال توقیف بود.

داستان فیلم: فیلم در مورد وقایع خاص انتخابات سال ۸۸ است. داستان در خانه یک پیرزن که با دخترخاله میانسالش (سیما) زندگی می‌کند، می‌گذرد. در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درِ خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آنها احتمالاً در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آن‌جا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مسئله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود.

۵. عصبانی نیستم

نگاهی به ۵ فیلم توقیف‌شده پس از انقلاب

کارگردان: رضا درمیشیان

سال تولید: ۱۳۸۸

سال اکران: ۱۳۹۲

علت توقیف: به دلیل موضوع فیلم که در مورد حوادث سال ۱۳۸۸ است توقیف شد.

داستان فیلم: فیلم در مورد دانشجوی ممتازی به نام نوید (نوید محمدزاده) است که به دلیل فعالیت های سیاسی از دانشگاه اخراج شده است، او نامزدی به نام ستاره دارد (باران کوثری) که از طرف پدرش تحت فشار است و نوید تلاش می کند که بتواند مشکلاتش را حل کند...

منبع: خبرآنلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید