با میشل یئو اولین آسیایی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن آشنا شوید

با میشل یئو اولین آسیایی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن آشنا شوید

میشل یئو که در یک خانواده‌ی متمول مالزیایی به دنیا آمد، در ابتدا به عنوان بالرین مشغول کار شد و در سال ۱۹۸۳ برنده مسابقه «دوشیزه مالزی» (Miss Malaysia) شد. او ­طی سال‌های بعدی با بازی در فیلم‌هایی همچون «بله، بانو» (Yes, Madam) و «اَبَر پلیس» (Supercop) به یکی از ستارگان زن برتر فیلم‌های اکشن سینمای هنگ کنگ بدل شد.

کد خبر : ۱۲۵۹۶۶
بازدید : ۶۴۲

میشل یئوی ۶۰ ساله شب گذشته موفق شد اسکار بهترین بازیگر زن را برای نقش آفرینی اش در فیلم «همه چیز همه جا یکباره» از آن خود سازد و به عنوان اولین زن آسیایی برنده‌ی این جایزه تاریخ ساز شد.

در ادامه با این بازیگر آشنا خواهیم شد.

میشل یئو کیست؟

میشل یئو که در یک خانواده‌ی متمول مالزیایی به دنیا آمد، در ابتدا به عنوان بالرین مشغول کار شد و در سال ۱۹۸۳ برنده مسابقه «دوشیزه مالزی» (Miss Malaysia) شد. او ­طی سال‌های بعدی با بازی در فیلم‌هایی همچون «بله، بانو» (Yes, Madam) و «اَبَر پلیس» (Supercop) به یکی از ستارگان زن برتر فیلم‌های اکشن سینمای هنگ کنگ بدل شد.

با بازی در فیلم‌های «فردا هرگز نمی‌میرد» (Tomorrow Never Dies) و «ببر خیزان، اژد‌های پنهان» (Crouching Tiger, Hidden Dragon) توجه جهانی را به خود معطوف کرد. فیلم‌های بعدی او «آسیایی‌های خرپول» (Crazy Rich Asians) و «همه چیز همه جا همزمان» (Everything Everywhere All at Once) از جمله آثار هالیوودی با حضور بازیگران آمریکایی آسیایی بودند.

میشل یئو چند سال دارد؟
میشل یئو متولد سال ۱۹۶۲ در مالزی است.

سال‌های اولیه زندگی

میشل یئو فرزند وکیلی به نام یئو کیان تیک و زن خانه داری به نام جنت یئو است. او کودکی فعالی داشت که روحیه‌ی رقابت جویی را در او پرورش داد. میشل در کنار یادگیری باله و پیانو به انجام ورزش‌های بسکتبال، شنا و راگبی نیز می‌پرداخت و در مسابقات اسکواش کودکان شرکت می‌کرد. در ۱۵ سالگی برای ادامه‌ی یادگیری باله در آکادمی سلطنتی رقص ِ لندن به انگلیس رفت، به این امید که یک روز استودیوی رقص خودش را تأسیس کند. اما وقوع یک آسیب در ناحیه‌ی پشت، آرزوهایش برای پیشرفت در عرصه‌ی رقص باله را نقش بر آب کرد.

پس از بازگشت به کشور خود، میشل در سال ۱۹۸۳ در مسابقه «دوشیزه مالزی» شرکت کرد و برنده‌ی این رقابت شد. یکی از دوستانش او را به مرد تاجری به نام دیکسون پون معرفی کرد که به دنبال فردی مستعد برای بازی در یک تبلیغ تلویزیونی می‌گشت. میشل به پیش پون رفت و روز بعد به همراه جکی چان، بازیگر مشهور چینی در تبلیغ یک ساعت مچی نقش آفرینی کرد.

میشل یئو

آیا میشل یئو یک هنرمند رزمی کار است؟

میشل یئو بازیگری در سینما را در سال ۱۹۸۴ با فیلم «جغد در برابر بامبو» (The Owl vs. Bumbo) آغاز کرد. او برای بازی در سکانس‌های مبارزه‌ی این فیلم به طور فشرده تحت آموزش هنر‌های رزمی قرار گرفت و بعد از آن در سال ۱۹۸۵ برای بازی فیلم «بله، بانو» انتخاب شد. او اجرای فیزیکی تحسین برانگیزی نیز در سال ۱۹۸۶ در فیلم «مرز وظیفه» (In the Line of Duty) داشت و پس از آن در سال ۱۹۸۷ در فیلم‌های «پول مفت» (Easy Money) و «جنگجویان بزرگ» (Magnificent Warriors) نقش آفرینی کرد.

پس از وقفه‌ای کوتاه، در سال ۱۹۹۲ در نقش یک پلیس اینترپل به همراه جکی چان در فیلم «داستان پلیس ۳: اَبَر پلیس» (Police Story ۳: Supercop) حضور یافت. پس از آن در سال ۱۹۹۳ در فیلم «قهرمان سه گانه» (The Heroic Trio) نقش آفرینی کرد و در سال ۱۹۹۴ با بازی در فیلم «وینگ چو» (Wing Chu) جایگاه خود را به عنوان یک ستاره فیلم‌های اکشن تثبیت کرد. با این حال، علاقه‌ی او به انجام بدلکاری‌های خطرناک هنگام بازی در فیلم «زن بدلکار» (The Stunt Woman) در سال ۱۹۹۶ برایش هزینه بردار شد، چرا که یک پرش اشتباه او را از ناحیه‌ی ستون فقرات و دنده دچار شکستگی کرد.

فردا هرگز نمی‌میرد

گرچه فیلم «اَبَر پلیس» در سال ۱۹۹۶ در آمریکا نیز به نمایش درآمد، اما میشل در سال ۱۹۹۷ با نقشش در فیلم «فردا هرگز نمی‌میرد»، یکی از قسمت‌های مجموعه فیلم «جیمز باند» بود که از شهرتی جهانی برخوردار شد. میشل اولین بازیگر آسیایی در نقش اصلی زن این فرانشایز پرقدمت بود و با بازی در نقش همراه مبارز و باابهت شخصیت مأمور ۰۰۷ که پیرس برازنان آن را ایفا می‌کرد، کلیشه‌ی معمول بازیگران زن فیلم‌های «جیمز باند» را درهم شکست.

ببر خیزان، اژدهان پنهان

میشل بار دیگر در سال ۲۰۰۰ با بازی خود در فیلم «ببر خیزان، اژدهان پنهان» آنگ لی، کارگردان تایوانی تماشاگران را شگفت زده کرد، فیلمی که چالاکی فیزیکی او و بازی دراماتیکش در نقش یک مبارز را به رخ کشید. میشل یک هفته پیش از آغاز فیلمبرداری از ناحیه‌ی زانو دچار پارگی رباط شد و برای بازی در این فیلم مجبور شد نوع قدیمی‌تر و دشواری از زبان چینی یاد بگیرد. این زحمات، اما بی نتیجه نبود و او برای نقش آفرینی اش در این فیلم تحسین شده نامزد جایزه بفتا شد.

خاطرات یک گیشا - حکمرانی ظالمان - بانو

بعد از همکاری دوباره با ژانگ زئی در فیلم «خاطرات یگ گیشا» (Memoirs of a Geisha) در سال ۲۰۰۵ که با او در فیلم «ببر خیزان، اژد‌های پنهان» نیز همبازی بود، میشل در سال ۲۰۰۷ در فیلم علمی تخیلی «آفتاب» (Sunshine) و همینطور فیلم «شمال دور» (Far North) حضور پیدا کرد. بازگشت او به ریشه‌های مبارزه‌ای اش در سال ۲۰۱۰ با فیلم «حکمرانی ظالمان» (Reign of Assassins) با استقبال مواجه شد و همینطور نقش غیر مبارزه‌ای او در سال ۲۰۱۱ به عنوان آنگ سان سوچی، چهره‌ی میانماری برنده‌ی نوبل صلح در فیلم «بانو» (The Lady).

آسیایی‌های خرپول - شانگ چی و افسانه ده حلقه

میشل در سال ۲۰۱۸ با بازی در فیلم «آسیایی‌های خرپول» که در گیشه ناموفق بود شکست را تجربه کرد. بعد از فیلم «باشگاه جوی لاک» (The Joy Luck Club) که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد، این دومین فیلم تولید هالیوود بود که تمام بازیگران آن آسیایی بودند. او پس از آن در سال ۲۰۲۱ در فیلم «شانگ چی و افسانه ده حلقه» (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) حضور پیدا کرد که اولین فیلم مارول با حضور یک بازیگر آسیایی در نقش اصلی آن (سیمو لیو) بود.

با میشل یئو

همه چیز همه جا یکباره

این ستاره‌ی مالزیایی بالاخره در سال ۲۰۲۲ با بازی در فیلم «همه چیز همه جا یکباره» در نقشی که مختص به او نوشته شده بود، در هالیوود مورد تحسین قرار گرفت. بازی باورپذیر میشل در نقش یک مهاجر پا به سن گذاشته و توانایی او در نمایش درجات مختلفی از هنر‌های رزمی در بخش‌های فانتزی داستان، تحسین منتقدان را برانگیخت.

سریال‌های تلویزیونی
مارکوپولو - پیشتازان فضا: اکتشاف

میشل پس از ۳۰ سال حضور در فیلم‌های مبارزه‌ای و همینطور آثار درام در سینما، در سال ۲۰۱۵ با سریال «حمله متقابل» (Strike Back) به تلویزیون پیوست. پس از آن در سال ۲۰۱۶ در سریال درام تاریخی «مارکوپولو» (Marco Polo) و در سال ۲۰۱۷ نیز در سریال «پیشتازان فضا: اکتشاف» (Star Trek: Discovery) حضور یافت.

زندگی عاشقانه

میشل یئو از سال ۲۰۰۴ تاکنون با ژان تاد در رابطه عاشقانه بوده است که مدتی مدیر ارشد اجرایی شرکت خودروسازی فراری بود و در حال حاضر رئیس فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی است. میشل پیش از آن از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ همسر دیکسون پون، تاجر هنگ کنگی بود.

زندگی شخصی

میشل یئو سفیر سازمان خیریه حفاظت از حیات‌وحش WildAid در موضوع حیوانات تحت انقراض و همینطور سفیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در موضوع توسعه پایدار است. او همکاری‌هایی نیز با سازمان‌های مرتبط با بیماری ایدز داشته است. این بازیگر در کوالالامپور، ژنو و پاریس زندگی می‌کند. به گفته‌ی خودش در غذا و جواهرات اهل ولخرجی است و از تماشای فیلم‌های ترسناک لذت می‌برد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید