کشف گورستان رومی و تابوت سربی ۱۶۰۰ ساله در انگلستان

کشف گورستان رومی و تابوت سربی ۱۶۰۰ ساله در انگلستان

باستان‌شناسان خبر از اکتشافی نادر در یک سایت رومی و ساکسونی دادند که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

کد خبر : ۱۲۶۱۲۷
بازدید : ۷۹۲۷

فرادید | بقایای اسکلت یک اشراف‌زاده‌ی رومی در یک گورستان مخفی بسیار خارق‌العاده کشف شده است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال قبل می‌رسد. این استخوان‌ها که متعلق به زنی هستند که در یک تابوت سربی دفن شده است. باستان‌شناسان گفته‌اند این یافته‌ی نادر می‌تواند به رمزگشایی دوره سقوط امپراتوری روم در ۴۰۰ پس از میلاد تا آغاز عصر آنگلوساسکون کمک کند.

به گزارش فرادید؛ دیوید هانتِر، باستان‌شناس اصلی خدمات مشترک یورکشایر غرب گفته است: «این یافته برای آن چه که ما درباره‌ی پیشرفت بریتانیای باستان و یورکشایر درک می‌کنیم اهمیت بسیار زیادی دارد.»

نشانه‌های اشراف‌زاده‌ی رومی در گورستان خارق‌العاده‌ای نزدیک لیدز

بقایای یافت‌شده در گارفورث که برای یک گورستان باستانی غیرعادی است متعلق به مردمان دوره‌ی اواخر روم و اوایل عصر ساکسون است. اسکلت این زن اشرافی دوره‌ی اواخر روم در کنار بقایای ۶۰ مرد، زن و کودک متعلق به این دو دوره پیدا شد. باستان‌شناسان سنت‌های تدفین هر دو فرهنگ را در این گورستان شناسایی کردند؛ جایی که مکان دقیقش تا پیش از این، یک رازِ برملانشده بود.

هانتِر می‌گوید: «حضور دو جامعه که از یک سایت تدفینی استفاده می‌کردند به شدت غیرعادی است. اینکه آیا استفاده‌ی آن‌ها از این گورستان هم‌پوشانی پیدا کرده یا نه تعیین خواهد کرد که این یافته تا چه حد اهمیت دارد. وقتی این گور‌ها را با هم ببینیم متوجه پیچیدگی و ناپایداری زندگی در دورانی می‌شویم که در تاریخ یورکشایر یک دوره‌ی پویا بوده است. تابوت سربی خود به تنهایی یافته‌ی بسیار کمیابی است، بنابراین می‌توان گفت این حفاری به معنای واقعی کلمه خارق‌العاده است.»

نشانه‌های اشراف‌زاده‌ی رومی در گورستان خارق‌العاده‌ای نزدیک لیدز

کارشناسان در صدد ردیابی چارچوب زمانی دقیق تدفین‌ها با استفاده از «سن‌یابی کربنی» هستند. آزمایشات شیمیایی برای تعیین چگونگی زندگی، نوع رژیم غذایی و جزئیاتی درباره‌ی اجداد آن‌ها نیز انجام خواهد شد. شورای شهر لیدز گفته است که این اکتشاف بهار گذشته انجام شد، اما خبر آن را حالا اعلام کردیم، چون حین انجام آزمایشات، باید امنیت سایت را حفظ می‌کردیم.

کایلی باکستون، ناظر حفاری سایت گفته است کار کردن در چنین پروژه‌ای آرزوی هر باستان‌شناسی است. او می‌افزاید: «همیشه شانس پیدا کردن گور‌ها وجود دارد، اما کشف گورستانی با این اهمیت در چنین دوران گذاری کاملاً باورنکردنی بود. برای من، حفر تابوت سربی این زن اشرافی افتخار بزرگی بود. این کار نتیجه‌ی یک تلاش تیمی بود که همه درگیر آن بودند.»

تحلیل‌های اولیه نشان داد برخی از افراد مدفون در گورستان باور‌های اولیه‌ی مسیحی داشتند و همراه ساکسون‌ها اموالی از قبیل چاقو و ظروف سفالین دفن شده بود. شورای شهر امید دارد این تابوت را در موزه‌ی شهر لیدز به زودی به نمایش بگذارد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید