آیا سیارک ۲۰۲۳ DW به زمین خواهد خورد؟

هرازگاهی، رسانه‌ها عنوان‌های ترسناکی را درباره سنگ‌ها و اجرامی که از فضا به سمت زمین می‌آیند، منتشر می‌کنند. در میان این اجرام، نام سیارک ۲۰۲۳ DW، و احتمال برخورد آن با زمین نیز مطرح است، اما در حقیقت، احتمال برخورد سیارکی مانند DW ۲۰۲۳ به زمین چقدر خواهد بود؟

به نقل از استار واک، به تازگی، مردم درباره اخبار مربوط به سیارک ۲۰۲۳ DW که در ۱۴ فوریه ۲۰۴۶، احتمال برخورد با زمین را دارد، صحبت می‌کنند. اما ما درباره سیارک ۲۰۲۳ DW در حال حرکت به سمت زمین چه اطلاعاتی داریم؟ در ادامه این مطلب، به نکاتی درباره سیارک‌ها از جمله سیارک ۲۰۲۳ DW خواهیم پرداخت.

اگر یک سیارک به زمین برخورد کند چه اتفاقی می‌افتد؟

از دید ستاره شناسان، برخورد بین اجرام آسمانی، امری طبیعی است و بسیار مکرر رخ می‌دهد. سیارک‌های کوچک (با قطر حدود ۱ متر) هر دو هفته یکبار به زمین برخورد می‌کنند، اما همانطور که می‌بینید، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

با این حال، برخورد یک سیارک بزرگ با زمین ممکن است باعث ایجاد یک فاجعه جهانی شود؛ هزاران تُن گرد و غبار و خاکستر به آسمان بلند می‌شود و چندین سال مانع رسیدن نور خورشید به زمین می‌شود. همچنین تخریب محصولات کشاورزی و آتش سوزی جنگل‌ها آغاز خواهد شد که این امر منجر به قحطی گسترده خواهد شد.

نکته امید بخش اینکه به گفته ناسا، سیارک‌هایی بزرگتر از ۱۰۰ متر که می‌توانند باعث آسیب محلی شوند، تقریباً هر ۱۰ هزار سال یکبار به زمین برخورد می‌کنند و صخره‌های فضایی بزرگتر از ۱ کیلومتر که می‌توانند حیات در سیاره ما را تهدید کنند، تنها یک بار در چند میلیون سال به وجود می‌آیند. به عبارت دیگر، احتمال بسیار کمی وجود دارد که در طول عمرتان توسط یک سیارک آسیب ببینید.

سیارک ۲۰۲۳ DW، به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی است

سیارک ۲۰۲۳ DW در ۲۶ فوریه ۲۰۲۳ کشف شد. قطر این سیارک حدود ۵۰ متر (۱۶۰ فوت) و تقریبا به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی است، این سیارک با سرعت ۲۵ کیلومتر بر ثانیه (۱۵.۵ متر بر ثانیه) در حال حرکت است و هر ۲۷۱ روز، یک دور به دور خورشید می‌چرخد.

اگر سیارک ۲۰۲۳ DW به زمین برخورد کند چه اتفاقی می‌افتد؟

یک سیارک با چنین ابعادی، در صورت برخورد با زمین، می‌تواند آسیب محلی قابل توجهی ایجاد کند. به‌عنوان مثال، سنگ فضایی که در سال ۲۰۱۳ بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد، تنها به اندازه نیمی از اندازه ۲۰۲۳ DW بود.

با این حال، موج ضربه‌ای ایجاد کرد که پنجره‌ها را منفجر کرد و به ساختمان‌های شش شهر مجاور آسیب رساند و حدود ۱۵۰۰ نفر مجروح شدند. در نتیجه، در مورد سیارک ۲۰۲۳ DW، مقیاس تخریب می‌تواند شبیه به انفجار یک بمب اتمی باشد.

نام این سیارک به لیست خطر ESA اضافه شده است - کاتالوگی از اجرام که احتمال می‌رود به زمین برخورد کنند. در حال حاضر، ۲۰۲۳ DW، تنها عضو فهرست با رتبه بندی مقیاس تورینو ۱ است و در این لیست، ۱۴۵۰ سیارک دیگر دارای رتبه بندی مقیاس ۰ هستند.

اما این رتبه‌بندی چه مفهومی دارد؟

درواقع، پتانسیل خطر یک سیارک با استفاده از دو مقیاس اندازه گیری می‌شود؛ مقیاس تورینو و مقیاس پالرمو. مقیاس تورینو برای اطلاع رسانی خطر احتمالی برخورد سیارک در آینده به عموم مردم استفاده می‌شود.

در این مقیاس ساده، بر اساس احتمال برخورد و انرژی جنبشی برخورد احتمالی، به یک جسم، عددی از ۰ تا ۱۰ اختصاص داده می‌شود. مقیاس پالرمو مقیاسی مشابه، اما پیچیده‌تر است که عمدتا توسط ستاره شناسان حرفه‌ای استفاده می‌شود.

این واقعیت که DW ۲۰۲۳ دارای امتیاز تورینو ۱ است به این معنا است که این سیارک یک کشف معمولی است و خطری غیرمعمول را شامل نمی‌شود، به عبارتی، حتی اگر به زمین برخورد کند، فاجعه جهانی ایجاد نخواهد کرد.

اما احتمال این برخورد با زمین چقدر است؟

یکی از وظایف ستاره شناسان، رصد سیارک ۲۰۲۳ DW و همچنین بسیاری از سیارک‌های دیگری است که احتمال می‌رود روزی به زمین برخورد کنند. به گفته اخترشناسان، علیرغم اینکه سیارک DW ۲۰۲۳، اولین جایگاه در لیست خطر را به خود اختصاص داده است، اما احتمال برخورد آن به زمین بسیار کم است. به گفته دانشمندان ناسا، احتمال برخورد، ۱ در ۳۶۰ تخمین زده شده است و گفتنی است که با دریافت داده‌های بیشتر محققان، این عدد دائما در حال تغییر است.

مدار اجرام آسمانی تحت‌تاثیر گرانش خورشید، سیارات و سایر سیارک‌ها در حال تغییر است. بنابراین، به محض اینکه یک سیارک به عنوان یک جرم آسمانی دارای خطر شناخته شود، دانشمندان پیوسته آن را رصد و پیگیری می‌کنند و در مورد آن محاسباتی با دقت بالا انجام می‌دهند. درواقع، ۱۰ سال پیش از آنکه یک سیارک رصد شود، از ۲۰۰ سال پیش‌تر می‌توان مدار آن را محاسبه کرد.

منبع: ایسنا