به لیمو؛ همه چیز درباره یک گیاه فوق العاده

به لیمو؛ همه چیز درباره یک گیاه فوق العاده

مطالعه‌ای جدید روی ۶۰ بزرگسال سالم نشان داد که مصرف ۴۰۰ میلی گرم عصاره به لیمو به مدت ۱۰ روز قبل و حین تست‌های تمرینی خسته کننده، سطح ادراری نشانگر استرس اکسیداتیو به نام ۸-OHdG را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد.

کد خبر : ۱۲۶۳۵۶
بازدید : ۳۳۶۹

به لیمو با نام علمی Aloysia citrodora، گیاهی است که به واسطه رایحه تسکین دهنده و طعم متمایز خود شناخته می‌شود و معمولا در چای و به عنوان اسانس کاربرد دارد. به لیمو حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که فواید بی نظیری برای سلامتی دارند. این گیاه صد‌ها سال است که در سیستم‌های طب سنتی برای درمان بیماری‌های تنفسی، مشکلات گوارشی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه اشکال مختلف این گیاه را می‌توان از عطاری‌های سراسر کشور تهیه کرد.

گفتنی است که تمامی نکات ارائه شده در خصوص این گیاه شگفت انگیز با استناد به اطلاعات منتشر شده توسط موسسه ملی سلامت آمریکا جمع آوری شده اند:

به لیمو: منبع قوی ترکیبات گیاهی با اثر درمانی

به لیمو که در جامعه علمی با نام‌های Aloysia citriodora و Aloysia triphylla نیز شناخته می‌شود، یک گیاه دارویی محبوب و بومی آمریکای جنوبی است. این گیاه حاوی چندین ترکیب گیاهی از جمله ترپنوئید‌ها و ترکیبات فنلی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. به عنوان مثال، برگ‌ها و عصاره به لیمو سرشار از یک ترکیب پلی فنلی به نام ورباسکوزید است. طبق مطالعات قدیمی و جدیدتر، این ترکیب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است.

در واقع هم مطالعات حیوانی و هم آزمایشگاهی نشان داده اند که ورباسکوزید می‌تواند از آسیب سلولی پیشگیری کند و دفاع آنتی اکسیدانی بدن را بهبود ببخشد. علاوه بر ورباسکوزید، به لیمو حاوی چندین ترکیب گیاهی دیگر با خواص آنتی اکسیدانی از جمله لوتئولین و لیمونن است.

به لیمو: کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو

از آنجایی که دمنوش و دیگر اشکال به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی هستند، ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن ما کمک کنند. استرس اکسیداتیو با عدم تعادل میان دفاع آنتی اکسیدانی بدن و تولید رادیکال‌های آزاد مضر مشخص می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری شود.

در یک مطالعه مربوط به سال ۲۰۱۴، ۳۰ نفر مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه یک دارونما یا ۶۰۰ میلی گرم عصاره به لیمو با ۱۰ درصد ورباسکوزید به مدت ۲۸ روز دریافت کردند. مصرف به لیمو در نهایت منتج به کاهش قابل توجه یک نوع نشانگر التهابی به نام CRP شد. علاوه بر این، مطالعه‌ای جدید روی ۶۰ بزرگسال سالم نشان داد که مصرف ۴۰۰ میلی گرم عصاره به لیمو به مدت ۱۰ روز قبل و حین تست‌های تمرینی خسته کننده، سطح ادراری نشانگر استرس اکسیداتیو به نام ۸-OHdG را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد.

به لیمو: موثر بر ریکاوری و درد عضلانی ورزشکاران

به لیمو حاوی ترکیبات فراوانی است که از سلول‌های ما در برابر آسیب محافظت می‌کنند. این عملکرد می‌تواند به ویژه برای ورزشکاران مفید باشد، زیرا تمرین سنگین خود باعث القای استرس و آسیب عضلانی می‌شود.

در مطالعه‌ای روی ۴۴ ورزشکار، مصرف ۴۰۰ میلی گرم عصاره به لیمو قبل، حین و بعد از تمرین فیزیکی شدید به مدت ۱۵ روز سبب کاهش آسیب عضلانی، بهبودی سریعتر، درد کمتر و سطوح بالاتر آنزیم آنتی اکسیدانی به نام GPx در مقایسه با گروه دارونما شد. با این حال، مطالعه مذکور توسط شرکت تولید کننده مکمل‌های گیاهی حاوی به لیمو انجام شده بود و این موضوع ممکن است بر نتایج تأثیر گذاشته باشد.

در پژوهش دیگری ورزشکارانی که ۴۰۰ میلی گرم عصاره به لیمو را به مدت ۱۰ روز قبل و طی تست‌های تمرینی خسته کننده مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه دارونما درد عضلانی و سطوح پایین تری از نشانگر آسیب عضلانی به نام کراتینین کیناز (CK) را نشان دادند.

به لیمو: بهبود کیفیت خواب

تحقیقات محدود نشان می‌دهند که دمنوش به لیمو می‌تواند برای کسانی که مشکلات خواب مانند بی خوابی دارند مفید باشد. در واقع این گیاه به صورت تاریخی برای درمان بی خوابی و القای حالت آرام بخشی استفاده شده است. یک مطالعه روی ۱۰۰ فرد مبتلا به بی خوابی نشان داد که مصرف ۱۰ میلی لیتر شربت به لیمو پیش از خواب به طور قابل توجهی توانایی آن‌ها را برای به خواب رفتن و افزایش کیفیت خواب در مقایسه با گروه دارونما بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی تایید می‌کنند که به لیمو ممکن است اثرات ضد اضطراب و آرام‌بخشی نیز داشته باشد. این خواص همچنین برای افراد مبتلا به بی خوابی نیز مفید هستند. هرچند نتایج مذکور دلگرم کننده اند، اما همچنان به مطالعات بیشتری در راستای تایید قطعی یافته‌های فوق نیاز است.

به لیمو: خاصیت ضد چاقی

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که به لیمو می‌تواند اثرات ضد چاقی داشته باشد، هرچند تحقیقات در این زمینه هنوز محدود هستند. در یک مطالعه ۶ هفته ای، موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. یک گروه بدون درمان رها شد و دیگری عصاره به لیمو دریافت کرد. گروه تحت درمان کاهش تجمع چربی و نسبت بهبود یافته میکروبیوم روده را تجربه کردند.

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۵۴ فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه مکمل دارویی حاوی عصاره به لیمو به مدت ۸ هفته باعث کاهش هورمون گرسنگی گرلین و افزایش هورمون تقویت کننده سیری یعنی پپتید شبه گلوکاگون ۱ می‌شود.

به لیمو: نحوه مصرف

روش‌های مختلفی به منظور استفاده از مزایای سلامتی بی نظیر گیاه به لیمو وجود دارد. به لیمو دارای رایحه‌ای طراوت بخش و تسکین دهنده است. به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی هوا عمل کند. علاقه مندان می‌توانند از اسانس به لیمو در دستگاه‌های پخش کننده اسانس استفاده کنند. همچنین اگر اسانس روغنی آن با روغن حامل مخلوط شده باشد، امکان مصرف مستقیم روی پوست نیز وجود دارد. هرچند بهتر است ابتدا با انجام تست آلرژی، حساسیت پوستی احتمالی را بررسی کنید. در نهایت توجه داشته باشید که اسانس‌ها هرگز نباید بلعیده شوند.

می‌توانید از این گیاه برای تهیه چای نیز استفاده کنید. به سادگی مقداری برگ به لیمو خشک یا تازه را به مقداری آب جوشیده اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد. علاوه بر تهیه دمنوش، امکان افزودن به لیموی تازه یا خشک شده به انواع غذا‌ها مانند دسر، سوپ و مربا هم وجود دارد. پیش از مصرف هر گونه محصول گیاهی یا داروی شیمیایی با پزشک و داروساز مشورت کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید