هزینه تبلیغات اصلاح طلبان و اصولگرایان؟

بالاخره انتخابات 7 اسفندماه برگزار شد. در و دیوار پایتخت که در آستانه بهار، پاییزی شده بود، حالا از وجود تبلیغات سراسر زرد رنگ اصولگرایان پاک شده است.

کد خبر : ۱۲۷۵۵
بازدید : ۱۶۸۴
بالاخره انتخابات 7 اسفندماه برگزار شد. در و دیوار پایتخت که در آستانه بهار، پاییزی شده بود، حالا از وجود تبلیغات سراسر زرد رنگ اصولگرایان پاک شده است.

به گزارش خبرآنلاین، در فرصت یک هفته‌ای تبلیغات انتخاباتی، تقریبا تمامی خیابان‎های تهران را کاغذ دیواری زرد رنگی پوشانده بود. تبلیغات لیست ستاد ائتلاف اصولگرایان و نامزدهای منتخب جامعه مدرسین در حوزه انتخابیه تهران، دوشادوش یکدیگر در هر کجای شهر دیده می ‎شدند. این در حالی بود که گاهی خطوط آبی فیروزه‎ای در میان آنها نمایان بود. تبلیغات «لیست امید»، تازه از روز دوشنبه یعنی در فاصله سه روزه تا برگزاری انتخابات، در شهر نصب شد. تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس دهم این فهرست، حتی کمتر از تبلیغات لیست «خبرگان مردم»، برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود.

روز پنجشنبه، یک روز قبل از برگزاری دو انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، برخی خیابانهای پایتخت به جهت بیلبوردهای سه متری هر دو جناح سیاسی کشور مورد بررسی قرار گرفتند که در جدول زیر آمده است:

تقاطع - مسیر

ائتلاف اصولگرایان

لیست «امید» و «خبرگان مردم»

خیابان کریم خان-میدان ولیعصر-بولوار کشاورز تا ابتدای خیابان - میدان فلسطین

5

2

طالقانی تقاطع ولی عصر

4

-

خیابان طالقانی از ابتدا تا انتها

5

3

مصطفی خمینی-میدان بهارستان-سرچشمه

12

1

میدان شهداء

4

3

خیابان دماوند تا ابتدای سبلان جنوبی

8

1

میدان امام حسین

1

1

خیابان انقلاب از امام حسین تا جمالزاده

20

15

خیابان کارگر تا فاطمی

-

1

خیابان فاطمی تا میرزای شیرازی

5

2

جمع

64

29

گفتنی است نصب هر یک از این بنرها دست کم 100 هزار تومان هزینه دارد. نسبت تقریبا دو برابری تبلیغات اصولگرایان تنها در برشی کوچک از تهران، می تواند نشانگر آن باشد که مدعیان معیشت مردم ، چه میزان برای حضور در پارلمان هزینه کرده اند . البته میلیون ها پوستر انفرادی، لیست‎های دو یا چند نفره و ... را هم باید به این تعداد افزود.

یکی از اعضای فهرست ائتلاف اصولگرایان که در هفته منتهی به انتخابات مهمان کافه خبر بود، از برآورد 3 تا 4 میلیارد تومانی هزیته تبلیغاتی این گروه در ابتدای امر خبر داد و گفت: البته این بودجه تامین نشد. چون هر یک از نامزدها حدود 10 میلیون تومان بودجه برای هزینه پرداخت کردند و احزاب اسپانسر هم بین 100 تا 250 میلیون تومان بودجه به ستاد ائتلاف اصولگرایان ارائه دادند.

او از جمع نهایی این بودجه سخنی نگفت و آن را به علیرضا زاکانی رئیس کمیته تبلیغات اصولگرایان واگذار کرد. کسی که به گفته او، برای انتخابات مجلس نهم نیز همین نقش را ایفا کرده بود. این نماینده مجلس می گفت که زاکانی از اصولگرایان دلخور بوده و این را هم به آنها یادآور شده که عدم پرداخت به موقع هزینه تبلیغات از سوی آنان سبب شده بود که سه میلیارد تومان چک او در سال 90 برای چاپخانه برگشت بخورد و برای او دردسر شود. او این بار از یارانش خواسته بود تا در آستانه انتخابات مجلس دهم، خوش قول بوده و به موقع هزینه تبلیغات را تامین کنند.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که اصلاح طلبان نیز که حجم عمده تبلیغات خود را در فضای مجازی متمرکز کرده بودند، برای تبلیغات شهری، برآورد هزینه یک و نیم میلیاردی داشتند. اما حداکثر 300 میلیون تومان آن گردآوری می شود. هر یک از نامزدهای حاضر در لیست «امید» بین 5 تا 30 میلیون تومان برای هزینه تبلیغات پرداخت کرده بودند. البته برخی نیز اعلام کردند که اصلا پولی برای تامین هزینه های تبلیغاتی ندارند.

اگرچه تبلیغات این جناح کم رنگ تر از تبلیغات اصولگرایان بود، اما این ارقام هم چندان واقعی به نظر نمی رسد.

حسين شيخ الاسلام هم از اعضاي ليست صداي ملت که مهمان خبرآنلاين بود، در پاسخ به سوالي که به هزينه هاي تبليغاتي اين فهرست اشاره داشت، گفت: من ريالي پول پرداخت نکرده ام و نمي دانم که هزينه ها چطور پرداخت شده. آقاي مطهري بايد در اين باره پاسخگو باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید