فرق دستفروشی در تهران، پاریس و نیویورک

کد خبر : ۱۲۹۵۸
بازدید : ۲۲۲۴

در حال حاضر تنها در ١٠ محور بازار بزرگ تهران ٧٦٢ دستفروش شناسایی شده است؛ براساس برنامه‌ای که شهرداری تهران برای مقابله با آنها دارد محور بازار پاکسازی و محورهای هفت‌تیر و تجریش در نوبت پاکسازی قرار دارند. به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل هم‌اکنون در تهران ١٧ بازار روز داریم که در طول هفته ٨‌ هزار غرفه در آنها برپا می‌شود و افزایش این میزان با توجه به ظرفیت شهر تهران به صلاح نیست و پایتخت ظرفیت و کشش بیشتر از این را ندارد.

جانمایی دستفروشان در مبلمان شهری تهران کجاست؟

این درحالی است که براساس مطالعاتی صورت گرفته در شهری مانند پاریس (پاریس کوچک با دو‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر جمعیت) در هفته ٩٧ بازار روز تشکیل می‌شود. ارقام مرکز ملی آمار فرانسه هم از وجود ٦٠٠‌هزار بنگاه اقتصادی خرده‌فروشی حکایت دارد که عمده آنها را همین دستفروش‌ها تشکیل می‌دهند.

در لندن فروشندگان بساط‌گستر بیشتر به فروش تولیدات غذایی یا صنایع دستی خانگی می‌پردازند. شهرداری لندن هر ساله فهرست ٥٠ فروشنده بساط‌گستر نمونه را منتشر کرده، فهرستی که در اختیار دفاتر توریستی قرار داده می‌شود.
همچنین در متروپلیسی مانند نیویورک تنها در بخش مواد غذایی سالانه دو‌هزار و ٨٠٠ مجوز دستفروشی صادر می‌شود. دستفروشی در این شهر به‌طورکلی در ٥ محور موادغذایی، کالاهای عمومی، کالاهای فرهنگی، کالاهای فصلی و کالاهایی که توسط رزمندگان به فروش می‌رسد، تقسیم می‌شود.

در عین حال دستفروشان در کوالالامپور بهترین وضع را دارند. شهرداری کوالالامپور در کشور مالزی به‌دلیل تنظیم قوانین برای ساماندهی دستفروشان و اجرای صادقانه این قوانین شهرتی جهانی به دست آورده است. دستفروشان هندی نیز وضع مناسبی را تجربه می‌کنند به‌طوری که هند در‌ سال ٢٠١٤ قانون ملی‌ای را به تصویب رساند که در آن نقش مثبت فروشندگان خیابانی در ایجاد کار و تولید شناسایی شده است. آيین‌نامه اجرایی دقیقی ناظر بر تعداد و محل‌های اسکان دستفروشان تهیه و ابلاغ شد. در دهلی نو هر ‌سال فستیوال فروشندگان خیابانی با حضور مسئولان شهری برگزار می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید