۱۰حقیقت ناگفته در مورد بوگاتی کایرون

۱۰حقیقت ناگفته در مورد بوگاتی کایرون
کد خبر : ۱۳۰۱۱
بازدید : ۳۷۶۵

معرفی نسل جدیدی از بوگاتی به معنی سرآمدن دهه‌ای دیگر از فعالیت اسطوره‌ای شناخته شده در دنیای خودروسازی است. پس از ویرون افسانه‌ای، حال نوبت به نسل جدیدی از ابرخودروی زاده در سرزمین عشاق رسیده تا عاشقان دنیای فناوری را سرمست کند. در ادامه نگاهی به ۱۰ حقیقت در مورد این خودروی ۱٫۵۰۰ اسب بخاری خواهیم داشت که شاید اطلاعی از آن نداشته باشید.

با آغاز نمایشگاه ژنو، دوباره چشم دوستداران خودرو به قلب اروپا دوخته شده تا دوباره نتیجه‌ی ترکیب هنر و صنعت را که به دست بهترین خودروسازان جهان صورت می‌گیرد، مشاهده کنند. بوگاتی نیز با گذشت یک دهه، نسل جدید ابرخودروی خود را معرفی کرده تا دوباره برای سایر خودروسازان خط و نشان بکشد. هر چند سالی یکبار پرآوازه‌ترین سازندگان خودروهای سوپر اسپورت، با معرفی نسل جدید محصولات خود، دنیای ابرخوردوها را یک قدم به جلو برده‌اند، برای مثال می‌توان به خودروی افسانه‌ای F1 مک‌لارن اشاره کرد که روزگاری با ثبت رکورد سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعتی خود، در دنیای سوپراسپورت‌ها آقایی می‌کرد. یک دهه پس از تولد این خودرو، نوبت به ویرون افسانه‌ای رسید که تا با ثبت رکورد ۴۰۷ کیلومتر در ساعت، نظرها را به سمت خود جلب کند. حال پس از گذشته ۱۰ سال، به نظر می‌رسد میراث‌دار ویرون نیز پتانسیل لازم را برای گرفتن جای ویرون دارد. بوگاتی کایرون با پیشرانه‌ی ۱٫۵۰۰ اسب بخاری آمده تا رکوردهای پیشین ثبت شده را جابجا کند. در ادامه به بررسی ۱۰ حقیقتی خواهیم پرداخت که شاید در مورد بوگاتی کایرون اطلاع نداشته باشید.

بوگاتی شیرون یا کایرون؟

بوگاتی شیرون

تاکنون بسیاری از اخبار و اطلاعات ارائه شده در مورد نسل جدید سوپراسپورت بوگاتی این خودرو را با نام کایرون معرفی کرده‌‌اند. اما این نام اصیل خودروی جدید بوگاتی نیست و در زبان انگلیسی کایرون تلفظ می‌شود؛ باید ابرخودروی تازه متولد شده‌ی این کمپانی فرانسوی را شیرون بنامیم. بوگاتی این خودرو را به یاد راننده‌ی افسانه‌ای خود، لوئیس شیرون، به این نام مزین کرده است.

مد روز و کاربردی

بوگاتی شیرون

با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و انتشار گسترده‌ی اخبار در گوشه گوشه‌ی جهان، بسیاری از افراد با خودروهایی نظیر ویرون آشنا شدند، از این‌رو اغلب افرادی که گوشه چشمی به دنیای خودرو دارند، بوگاتی را فقط با ویرون می‌شناسند که تنها خودروی عرضه شده توسط این کمپانی در ۱۰ سال اخیر است. اما کمپانی فرانسوی تاریخ طول و درازی دارد و طراحی شیرون نیز برگرفته از این تاریخ بلند بالا است. اگرچه شیرون شباهت‌هایی را با ویرون دارد، اما توجه به خطوط و طراحی این خودروی چشم نواز، ماهیت خود را در آینده جستجو می‌کند، اما در این مسیر اصالت طراحی گذشته‌ی خود را فراموش نکرده است. خط نقره‌ای C شکل میانه‌ی شیرون را باید اصلی‌ترین فاکتور ظاهری برای شناسایی این سوپراسپورت بدانیم. طراحان شیرون این خودرو را با در نظر گرفتن ویژگی‌های ظاهری خودروی بی بدیل بوگاتی Type 57SC Atlantic که در سال ۱۹۳۰ تولید شده، خلق کرده‌اند. این طراحی باعث می‌شود تا موتور این خودرو بتواند هوای تمیز و غیر آشفته‌ای را برای تنفس دریافت کند.

روکش نقره‌ای آرم جلو پنجره

بوگاتی شیرون

شرکت فرانسوی بوگاتی کوچک‌ترین جزئیات ابرخودروی جدید خود را نیز با توجه بالایی تولید کرده تا خودرویی در خور مشتریان گران پسندش عرضه کند. برای مثال می‌توان به آرم بوگاتی در جلو پنجره‌ی شیرون اشاره کرد که بصورت دست ساز با استفاده از نقره عیار بالا تولید شده است. هر آرم دست ساز از جنس نقره برای فولکس واگن که بوگاتی را در اختیار دارد، بیش از ۵۵۰ دلار هزینه برداشته است.

برچسب قیمت ۲.۷ میلیون دلاری

بوگاتی شیرون

شاید در ظاهر هزینه کردن ۵۵۰ دلار برای آرم جلوی بوگاتی بسیار زیاد باشد، اما با نگاهی به برچسب قیمت این ابرخودرو می‌‌توان دید که ۵۵۰ دلار برای این خودرو بسیار ناچیز است. بوگاتی سوپر اسپورت شیرون را به قیمت ۲.۷ میلیون دلار روانه‌ی بازار خواهد کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط بوگاتی، خریداران این خودروی بسیار گران قیمت به طور متوسط دارای یک جت اختصاصی، ۴۲ خودروی دیگر، سه هلیکوپتر و چهار خانه هستند.

بوگاتی شیرون، رکورددار سرعت

بوگاتی شیرون

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که بوگاتی از آن‌ها برای نمایش قدرت خودروهای خود استفاده می‌کند، سرعت بالای خودروهای این کمپانی است که رکوردهای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. شیرون با سرعت ۴۴۲ کیلومتر بر ساعت قادر است نسل پیشین این خودرو یعنی ویرون و هنسی ونوم جی تی را پشت سر بگذارد.

محدودیت سرعت شیرون

بوگاتی شیرون

براساس اطلاعات ارائه شده توسط بوگاتی، این کمپانی سرعت شیرون را به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهد کرد. یعنی خریداران این خودرو قادر نخواهند بود تا به سرعت رویایی ۴۴۲ کیلومتر در ساعت دست یابند و باید در صورت دست یافتن به سرعت‌های بالا که احتمال آن بسیار کم است، به همان ۴۲۰ کیلومتر در ساعت بسنده کنند. البته تکنسین‌های بوگاتی قادرند در صورت تجهیز این خودرو به تایرهای بالانس شده و اضافه کردن شماری از سنسور‌ها، امکان رسیدن به سرعت ۴۴۲ کیلومتر در ساعت را توسط شیرون میسر کنند.

قدرت بالای موتور

بوگاتی شیرون

به طور حتم برای رسیدن به سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت، داشتن یک پیشرانه‌ی قدرتمند شرط اصلی این موضوع است. متخصصان بوگاتی در قلب شیرون از پیشرانه‌ی بروزشده‌ی ویرون با حجم ۸ لیتر استفاده کرده‌اند‌. این موتور قدرتمند از وجود بلوک‌های چهار سیلندری با چینش W شکل بهره گرفته که در مجموع شامل ۱۶ سیلندر می‌شود. در زیر کاپوت شیرون، این موتور ۱۶ سیلندر قادر است ۱٫۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند که این نیرو از طریق یک گیرباکس هفت سرعته به تمام چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود.

نمودار Dyno اعجاب انگیز

بوگاتی شیرون

اغلب خودروهای موجود در بازار دارای نمودار Dyno هستند که در آن، خط تابع مورد نظر با جلو رفتن در جهت محور X و Y با شیبی ملایم افزایش پیدا می‌کند. در نمودار Dyno محور افقی متعلق به گشتاور و محور عمودی در اختیار قدرت موتور است. اما در مورد بوگاتی شیرون وضعیت متفاوت است. در این خودرو شاهد این موضوع هستیم که به یکباره قدرت موتور بصورت عمودی تا دور موتور ۲٫۰۰۰ افزایش پیدا می‌کند و پس از آن تا دور موتور ۶٫۷۰۰ با شیب ملایمی در جهت افزایش قدرت موتور بالا می‌رود.

سیستم هندلینگ مناسب

بوگاتی شیرون

با توجه به بهره‌گیری از یک موتور ۱٫۵۰۰ اسب بخاری در این خودرو، طراحی سیستمی که بتواند هندلینگ مناسبی را در اختیار رانندگان قرار دهد، بسیار لازم به نظر می‌رسد. بوگاتی به منظور بهره‌گیری از یک هندلینگ مناسب در این خودرو، از سیستم فرمان تمام الکتریکی ZF در کنار دامپرهای سیستم تعلیق ساخت Sachs بهره برده است. همچنین باید به تایرهای اختصاصی دست ساز ساخت میشلن با نام Pilot Sport Cup 2 اشاره کرد که رانندگی مطمئن و راحتی را در اختیار رانندگان این خودرو قرار خواهد داد.

سیستم اگزوز با ۶ خروجی

بوگاتی شیرون

متخصصان بوگاتی حربه‌ی بسیار هوشمندانه‌ای را استفاده کرده‌اند تا از گازهای خروجی به منظور کنترل هر چه بهتر خودرو استفاده کنند. در ظاهر به نظر می‌رسد که بوگاتی شیرون دارای چهار خروجی به منظور هدایت گازهای تولید شده در موتور است، اما در واقعیت این خودرو از وجود ۶ خروجی به قطر ۸ سانتی متر استفاده می‌کند که چهار عدد از آن‌ها در پشت و دو عدد در طرفین قرار دارند. خروجی‌های تعبیه شده در طرفین خودرو که به ترتیب در سمت راست و چپ قرار دارند، از طراحی مشابه خودروهای فرمول یک استفاده می‌کنند که مزیت آن افزایش نیروی پایین برنده‌ی خودرو و داشتن نقشی نظیر دیفیوزر است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید